PLC eller reglerteknik vid styrning av maskin
PLC eller reglerteknik vid styrning av maskin
Hej!
Jag har lite frågor på det här området då jag har dålig koll på industri PLCs. Har endast använt enkortsdatorer som arduino och lite raspberry pi.
Iaf, jag vill kunna styra en maskin vilket fungerar som en dammsugare i princip med en borste fram. Maskinen drivs framåt av en (dc) el motor och även borsten drivs av en separat el dc motor.
Hastigheten för maskinen vill jag kunna reglera steglöst men även borstens hastighet ska kunna regleras (helst även denna steglöst) så att du i princip har två vridknappar (eller liknande) som du kan vrida på för att sänka eller höja hastigheten.
Maskinen ska inte vara programmerad alls för att kunna köra själv utan du ska bara styra den via en kontroll, någonting likt denna:
Maskinen ska köras i rätt hårda miljöer och därför behöver utrustningen vara robost och den behöver klara av lite högre ström.
Idag används reglerteknik där elkablar (50m) går från maskinen till en styrbox och från styrboxen till kontrollen. Även kamera och belysning som jag skrev går från maskinen till styrboxen till en skärm som visar när den körs.
Jag har lite frågor på det här området då jag har dålig koll på industri PLCs. Har endast använt enkortsdatorer som arduino och lite raspberry pi.
Iaf, jag vill kunna styra en maskin vilket fungerar som en dammsugare i princip med en borste fram. Maskinen drivs framåt av en (dc) el motor och även borsten drivs av en separat el dc motor.
Hastigheten för maskinen vill jag kunna reglera steglöst men även borstens hastighet ska kunna regleras (helst även denna steglöst) så att du i princip har två vridknappar (eller liknande) som du kan vrida på för att sänka eller höja hastigheten.
Maskinen ska inte vara programmerad alls för att kunna köra själv utan du ska bara styra den via en kontroll, någonting likt denna:
Maskinen ska köras i rätt hårda miljöer och därför behöver utrustningen vara robost och den behöver klara av lite högre ström.
Idag används reglerteknik där elkablar (50m) går från maskinen till en styrbox och från styrboxen till kontrollen. Även kamera och belysning som jag skrev går från maskinen till styrboxen till en skärm som visar när den körs.
Senast redigerad av xefyros 18 april 2016, 14:59:31, redigerad totalt 1 gång.
- Jan Almqvist
Re: PLC eller reglerteknik vid styrning av maskin
En modern PLC för någon tusenlapp eller så har många fördelar. ( Montering, kapsling, anslutning... )
Går maskinen på batteri eller ska den matas via kablar?
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "reglerteknisk styrning", utveckla gärna.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "reglerteknisk styrning", utveckla gärna.
Moderna PLC'er kan ganska säkert klara jobbet. Jag är dock ganska osäker på om de inte ska ha ett kraftsteg mellan PLC och motorer.
Maskinen går via elkablar. 230 Volts uttag till nätaggregat och sendan till en DC motor. Kameran och belysning får också sin ström från vägguttaget.Jan Almqvist skrev:En modern PLC för någon tusenlapp eller så har många fördelar. ( Montering, kapsling, anslutning... )
Men använder man en PLC även när maskinen inte behöver vara programmerad för att köra sig själv?
Hej!Jan Almqvist skrev:En modern PLC för någon tusenlapp eller så har många fördelar. ( Montering, kapsling, anslutning... )
Som sagt matas den via kablar.
Jag tänkte på reläsystem. Så ej programmerbar styrutrustning. Läste att det är ekonomiskt vid mindre än Ca 10 reläfunktioner och att det är kortare reaktionstider än PLC där reaktionstiden ökar med storleken på programmet. Vet dock inte om detta gäller fortfarande?
Det vi egentligen ska styra är att maskinen ska kunna köra framåt, bakåt och svänga åt båda håll med olika hastighet som man varierar med en kontroll. Borsten ska bara rotera framåt men den ska också gå att variera hastigheten på. Sen finns även en pump som ska kunna slås av och på.
- Jan Almqvist
En modern PLC har ofta en mycket snabb mikroprocessor. I de allra flesta fall är reaktionstiden för programmet inget problem men visst kunde det vara en del bekymmer för 30 år sedan. PLC:n har ofta bra kommunikationsmöjligheter och du kan styra och övervaka din maskin från en smartphone eller surfplatta.
Okej, vad för PLC ger möjlighet till styrning via smartphone och surfplatta, har du någon länk ?:)
Tror du PLC skulle vara det bättre valet med tanke på uppgiften maskinen ska göra ( maskinen körs alltså med en kontroll som är kopplad till kontrollboxen.) Och är programmeringen av dessa väldigt komplicerad, då jag inte programmerat med PLC innan förutom arduino då.
Tror du PLC skulle vara det bättre valet med tanke på uppgiften maskinen ska göra ( maskinen körs alltså med en kontroll som är kopplad till kontrollboxen.) Och är programmeringen av dessa väldigt komplicerad, då jag inte programmerat med PLC innan förutom arduino då.
- Jan Almqvist
Det finns massor t.ex. http://xlogic.se/ men också andra med Modbus.
En modern PLC är väldigt lätt att programmera.
En modern PLC är väldigt lätt att programmera.