Sida 1 av 2
Störning
Postat: 7 april 2016, 09:05:57
av LeCanard
Har stött på ett litet problem. Troligtvis är det en öppen (oansluten) RS422-utgång som spökar. Den går inte att stänga av, utan är satt till att konstant skicka data på 38.4 kb/s. Alldeles invid sitter det en kopplingsbox till en långvågsmottagare som störs ut när RS422porten sprutar data. Det är trångt som fan, och ett stort ormbo av kablar och burkar (Som alltid på fartyg). Så helst skulle jag vilja undvika att flytta på någon av boxarna, utan istället ta bort störningen vid källan.
Vad säger den samlade panelen om en terminering tvärs över RS422signalen.. förslagsvis 4k7 eller så...
Några ideer om det här ?
LeCanard
Re: Störning
Postat: 7 april 2016, 09:13:23
av Radiogossen
Har du provat att terminera porten?
Vet inte om det är 50 eller 100 ohm...
Re: Störning
Postat: 7 april 2016, 09:16:57
av Jan Almqvist
En RS422-drivare har nog låg impedans, jag tror inte att 4k7 skulle göra någon nytta alls.
Re: Störning
Postat: 7 april 2016, 09:27:24
av LeCanard
422 kan ju trycka på lite ström, och jag vill inte elda upp alltför mycket effekt, därav mitt rätt blygsamma värde.
Re: Störning
Postat: 7 april 2016, 09:36:25
av Castor
Kan du ansluta en kabel till utgången o lägga änden med en terminering en bit därifrån?
Re: Störning
Postat: 7 april 2016, 09:40:42
av LeCanard
Castor skrev:Kan du ansluta en kabel till utgången o lägga änden med en terminering en bit därifrån?
Varför då inte lägga termineringen direkt vid plinten ? Nästa gång jag är ombord ska jag försöka komma ihåg att ta en bild på trasslet.
Re: Störning
Postat: 7 april 2016, 10:00:00
av limpan4all
38,4kbit/s och RS-422 samt fartyg tyder på NMEA 0183-2 eller snarare IEC 61162-2.
Då både kan och bör du terminera med 120 Ohm. eller- om du kommer åt drivaren för att se vad som sitter där. Oftast så har man använt en RS-485 drivare istället, typ 75176 (klarar 2Mbit/s) eller någon av deras många derivat. Nu till det som är bra, många av dessa går att byta till sådana som har reducerad flankhastighet t.ex MAX 483 (klarar 250kbit/s så det räcker). Så öppna upp och se vad som sitter i den sändande änden så kan vi säker hjälpa dig enkelt.
Re: Störning
Postat: 7 april 2016, 10:05:44
av SM6XUN
Terminering är givetvis nummer 1 att fixa, sedan gillar jag EMI-skyddslock på oanslutna kontaktdon
ELFA har:
https://www.elfa.se//sv/komponenter/kon ... cat-166195
Re: Störning
Postat: 7 april 2016, 10:10:47
av limpan4all
På fartyg så är det nog alltid skruvplint som gäller och oftast aldrig mindre än 1,5mm2 kabel även för signalledare...
Angående förluster i terminering, oftast så ser man bara drygt 3V differentiellt vilket ger ca 100mW med 120 Ohm...
Re: Störning
Postat: 7 april 2016, 10:39:43
av LeCanard
Helt rätt, IEC61162-2. Både AIS:en och den diffade GPS-kompassen är dessutom godkända enligt IEC60945 (annars hade de inte fått komma ombord) vilket gör det ännu mer underligt, eftersom båda är av samma kanadensiska fabrikat. Angående reglement om signalkablars area så funkar det säkert hos byråkraterna i Bryssel men sällan i praktiken.
/LC
Re: Störning
Postat: 7 april 2016, 11:00:55
av limpan4all
Jo, det gör det vid leverans från varv om fartyget skall godkännas av de seriösa klassningssällskapen...
Sedan så börjar rena rama vilda västern och allt möjligt skit dyker upp Solas godkänt eller inte.
Till och med sådant som fullständigt saknar all form av godkännanden mot IEC60945 t.ex sidojordade RS485 drivare som matar multipla RS232 mottagare. Icke galvaniskt åtskillda IEC61162-1/2 mottagare. IEC61162-2 mottagare som inte klarar 0,2V differentiellt utan är optokopplarbasserade liksom i IEC61162-1 standarden. IEC61162-1 mottagare som inte klarar +15V/-12V utan att skadas permanent eller som kräver mer än 2V/1mA för att funka. Skärmjordar som är felaktigt inkopplade. Vanliga parallella kabelstammar istället för tvinnade par (funkar ju, men ger mera störningar) icke bandbreddsbegränsade drivare på IEC61162-1/2. För att inte tala om alla ingångar som inte är galvaniskt åtskillda och ändå påstår sig vara NMEA 0183 eller IEC61162-1/2.
Jo, det finns skitmycket dålig utrustning som används på fartyg men främst det som dyker upp senare under ett fartygs långa liv...
Re: Störning
Postat: 7 april 2016, 13:15:19
av Castor
Om du inte använder utgången kanske du kan plocka bort drivkretsen istf att byta mot en "snällare"
Re: Störning
Postat: 7 april 2016, 14:15:14
av LeCanard
Castor skrev:Om du inte använder utgången kanske du kan plocka bort drivkretsen istf att byta mot en "snällare"
Tror inte att vare sig garanti eller rattmärkning gillar att man petar i konstruktionen av en ny Class A AIS.
Re: Störning
Postat: 7 april 2016, 14:22:46
av limpan4all
OK, du kan ju alltid ta till den hårda metoden som väl ryms inom alla adekvata standarder och som utrustningen skall hålla för.
Koppla A till C, Koppla B till C då får du ingen sändning alls.
OM din utrustning skulle ta skada av detta så uppfyller den inte IEC61162-2 eller NMEA 0183-2 dvs skicka tillbaka skiten till tillverkaren och meddela att dom kan stoppa upp den någonstans där solen inte syns.
Re: Störning
Postat: 7 april 2016, 17:55:40
av E Kafeman
Att börja vid roten till störningen är alltid det mest effektiva, typ byta till annan drivkapsel, men om det är uteslutet så återstår att försöka åtgärda störningen på annat sätt.
Yttre lösning
kanske fungerar men man kan också skapa större störande jordslingor.
Effektivast åtgärd kan skilja sej lite åt beroende på om huvudproblemet är huvudsakligt elektriskt eller magnetiskt, men man också blind-testa vad som ger bäst dämpning av störningen.
Enkel yttre lösning är att plugga in en
sådan här.
Säljs av Mouser m.fl.
Komplettera med ett par präktiga delbara ferriter på antenn kraft och signal-kablage på både störkälla och störd utrusning. De är på sätt och vis perfekta komplement till ovan filter då de kan dämpa problemen ytterligare ett snäpp och minskar evt nyskapade jord-strömmar pga av filter.
Har alltid ett sortiment av bägge delarna hemma. Sällan tekniskt bästa åtgärden men snabbt enkelt och billigt att testa om det skulle visa sej avhjälpa ett kund-problem.
Kostar inget att prova och kräver inte något grävande i apparaterna.