HY-3040-5Axis är jag ensam i mitt köp?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
anders.t

HY-3040-5Axis är jag ensam i mitt köp?

Inlägg av anders.t »

Efter att jag suttit och drägglat över alla maskiner på detta forum , så har jag äntligen lyckats gneta ihop till en egen . Det blev en HY-3040-5Axis från Kina genom ebay. Jag kanske skulle valt en enklare maskin att börja på men tänkte starta med att lära mej hantera 3 axlar först för att nar jag lärt mej hantera det gå vidare till 5 axlar . (första post här så jag hoppas jag lyckas med att få in bild på maskinen rätt) Jag trodde att det skulle fungera att styra maskinen med min nyköpta dator men..... ack vad men jag bedrog mej . Istället fick jakten på en dator med den gamla printer porten kvar på . Det visade sej svårare än väntat att hitta en dator med hyfsad prestanda men med den gamla porten kvar på! Nu nästan ett år senare och en dröse datorer senare tror jag att jag hittat en som mach3 trivs med . (mach3 följde med maskinen) Testprogramet i mach3 visar inga spikar eller så . spinner som en katt nu . Började då försöka mej på att ställa in alla parametrar (inte det lättaste för en nybörjare) efter mycket möda o besvär tror jag att jag lyckats någorlunda , upptäckte då att en av ändlägesbrytarna inte fungerade . har i skrivande stund fått tag i en liknande som efter lite filande gick att få på plats . vill väl prova något att fräsa nu annat än testen roadrunner i luften utan spindeln igång , men är väl lite feg .

Min fråga är väl om det finns någon på forumet som köpt en lika dan maskin ?
Eller någon som är erfaren i mach3 som skulle kunna tänka sej att kolla att jag har ställt in rätt .

Man har ju ingen lust att köra sönder maskinen innan man ens hunnit börja!
MVH Anders

Kanske skulle tillägga att jag håller till utanför Norrtälje
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders.t 24 mars 2016, 14:09:30, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Re: HY-3040-5Axis är jag ensam i mitt köp?

Inlägg av X-IL »

Ska bli kul att höra om dina äventyr med 5 axlar, framförallt vilket CAM du kommer använda, men jag gissar att HSMWorks i Fusion360 ligger bra till?

Om Mach3 följde med maskinen från Kina så är nog tyvärr ett av dessa två påståenden sanna:
1. Det är demoversionen med begränsning på 500 rader kod
2. Det är en piratkopia

Bortsett från det så finns det många här som kör och har kört mycket Mach3 så bara att ställa dina frågor. Om du har lyckats ställa in alla ändlägesbrytare rätt samt trimmat in hastigheter och motorinställningar rätt så är det nog bara att börja testa dig försiktigt fram. Brytarna är ju lätt att kolla, motorhastigheter och accelerationer finns det ju tumregler hur man ställer, max innan det tappar steg minus 20-30% brukar väl nämnas har jag för mig.

Hoppas vi får se mycket kul i denna tråd, tyvärr tror jag du är först på forumet med en likadan maskin.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Sett de där, men dom e väl främst avsedda för typ skumplast, vax o liknande material va?

Vad har du funderat på att tillverka ??
Fem axlar ger jue vissa möjligheter trots allt. =)
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Man kan köpa ett paralellkort och stoppa in i maskinen oxå.
Jag kör med denna
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator ... ell-p61091
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

X-IL skrev:Ska bli kul att höra om dina äventyr med 5 axlar, framförallt vilket CAM du kommer använda, men jag gissar att HSMWorks i Fusion360 ligger bra till?
Jag är osäker men tror inte Fusion 360 har full 5 axis där den rör alla axlar samtidigt utan 3+2 där man får välja planet som verktyget skall jobba med så roteras det dit.
Blir gärna överbevisad, men det är på väg.

http://forums.autodesk.com/t5/fusion-36 ... -p/5707378
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Precis Swapper, det är inte full 5-axis just nu, utan 3+2 vilket är förbannat mycket mer än 3 :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Intressant maskin.
Hur mycket slag är det på Z-axeln?
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

swapper skrev:
X-IL skrev:Ska bli kul att höra om dina äventyr med 5 axlar, framförallt vilket CAM du kommer använda, men jag gissar att HSMWorks i Fusion360 ligger bra till?
Jag är osäker men tror inte Fusion 360 har full 5 axis där den rör alla axlar samtidigt utan 3+2 där man får välja planet som verktyget skall jobba med så roteras det dit.
Blir gärna överbevisad, men det är på väg.

http://forums.autodesk.com/t5/fusion-36 ... -p/5707378
Köper man Fusion 360 Ultimate har den fullt ut 5 axis väl?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

NeoTech>> det vet jag inte, jag har bara hört att normala gratisversionen är på väg mot fyra simultana.
bastrummis

Inlägg av bastrummis »

Det verkar som om det är på väg med 5 axis i f360 under 2016... När är väl oklart.

När det gäller versioner så är väl gratisvarianten samma som ultimate
Skriv svar