Behöver hjälp med Ti TPS61090 [Löst]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hyperion

Behöver hjälp med Ti TPS61090 [Löst]

Inlägg av hyperion »

Jag har lite problem med att få kläm på denna spänningsregulator från Texas Instruments.

Jag tycker jag följt anvisningarna i databladet och förväntade mig att få 3,3V på Vout men får 3,67V istället. Provade att sätta ett mindre motstånd på R3 vilket enligt ekvationen i databladet borde ge 3,0V men fortfarande 3,67V på Vout.
Något har jag ju helt klart fått om bakfoten. Vfb ska vara 500mV men jag har exakt 600mV.

Dessa värden på R3 och R4 kör jag:
R3: 1,13MOhm
R4: 200KOhm
L1: 33uH

Just nu har jag bara en lysdiod och ett 150 Ohm motstånd som last.

Och resultatet blir alltså Vout: 3,67V och Vfb: 600mV

Hoppas någon kan ta en kik i databladet: http://www.ti.com/lit/gpn/tps61090 och se om ni förstår vad jag gjort för fel :)
Senast redigerad av hyperion 23 mars 2016, 19:05:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hyperion

Re: Behöver hjälp med Ti TPS61090

Inlägg av hyperion »

Det var jag som var lite för blöt bakom öronen fortfarande... :(

Lätt att missuppfatta databladet om man inte är så erfaren. Denna krets kör endast boost och således kan man inte ha Vin högre än Vout :(

Nåväl, bara att köra på lägre spänning.
Visco

Re: Behöver hjälp med Ti TPS61090

Inlägg av Visco »

Jag känner inte till kretsen sen innan. Har bara haft enklare dc-dc kretsar, men tittade lite i databladet iallafall.

Men man undrar ju vad du har för spänning på matningen?
Vad tycker ett oscilloskop om den matningen som finns? Jag tolkar kretsen som att den är bra till batterikällor.
Såg du förresten att det finns en krets i samma serie som har 3.3V fixed?

Din krets har något som de kallar för powerpad, som ska ha särskilt god kontakt med PGND. Detsamma för din jordkälla också.
De beskriver även att C3 ska ha lågt inre motstånd vilket man också vill veta om du har i din koppling.

Extern sync har den också. Den har de kopplat till både GND och PGND för intern sync, varför till båda undrar man.
Men de nämner att sync kan kopplas till VBAT för att stänga av powersave mode, om det är det som spökar, värt att prova iallafall?

Jaha du hittade en felkälla i din matning?
Skriv svar