Någon som jobbar i Siemens 840d

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Någon som jobbar i Siemens 840d

Inlägg av DW »

I Siemens 810 finns en grafisk dialog programmering jag gillar, den är enkel trotts den är från 1992.
I mitt nya system ligger 840d som har ett annat användarsnitt och kan betydligt mer. Så till min fråga. Jag har dessa standard cykler,
vad krävs för att komma in i dialogen för ex köra gängor.
Idag kör jag via CAD CAM eller så iso programmerar jag vanlig g-kod vilket inte alltid är optimalt.
Standard cykler.jpg
Kompletterar med något som heter ShopMill (borde varit ShopTurn)
ShopMill.jpg
Siemens840-UNT.jpg
Siemens840-UNT2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Iccccie

Re: Någon som jobbar i Siemens 840d

Inlägg av Iccccie »

DW

Rör inte dem cyklerna där annars ställer du bara till det för dig.

Cykel/dialog programmering görs där du skriver dina vanliga program.

Menyraden längst ner har du "Understöd F4" klicka på den, du får då upp alternativ till höger med Borrcykler & svarvcykler.
Välj vad du ska programmera. Vill du få upp bildhjälpen (Bilderna du bifogade) Så tryck på Y Tangenten i för information, den knappen kan du trycka på när du ser ett "i" i maskinfönstret.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Hej Iccccie!

Det verkar som om man har tagit bort grejor eller så är jag helt nollad i skallen :(
Bara en så enkel sak som Hjälp finns ju i höger meny under ett anta menyer som Jog, manuell, Auto.
Här finns ingen hjälp alls. Lernia nissen som jag hada kontakt med säger att:
Vad skulle jag som lärare göra om de hade tillgång till "dialog/mallar" då kan ju vem som helst svarva!

Så den kanske finns i maskinen men inte går att starta upp på vanligt vis.

Jag skall se om jag finner dessa annars får jag kanske be dej om några skärm dumpar.
Har du en fil som heter EasyCycleInst.exe jag har provkört ett antal i min laptop men utan resultat, den kanske kräver en installation ihop med ACC osv.
-går ut nu o testar detta, återkommer.

Javisst har du rätt, den har jag inte sett tidigare. Med vart den ju mer informativ. Men nu förstår jag varför man köper ShopTurn.
Jag kör koniska gängor ibland då behövs lite hjälp. Konstigt att Emco 120 har en betydligt bättre
grafisk meny hjälp.
Denna film visar lite bättre det jag är ute efter.

https://www.youtube.com/watch?v=ons3IN_qBs0
Iccccie

Inlägg av Iccccie »

Hallå DW,

jag har inte sett att emco har Shopturn till 840... Däremot så har dom de nyare Siemens Operate som det går att helt dialog programmera som du pratar om. Om det finns till 155an vågar jag inte svara på.

Ja det är med den anledningen jag sa till dig, och många andra, att 810/820 är lättare att programmera. De må va gammalt, men det är mer rakt på sak än 840, men menyer och alternativ till höger och vänster....
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

ja, där har du rätt.
Kanske finns det en logik när man kört tett tag så var de iof med 810 också men till o med grafiken för 900 cyklerna
är ju både enklare o ser bättre ut. Den tangenten du hänvisade till (F4) har jag nog aldrig sett eftersom jag endast
redigerat där. Här finns mycket att lära.
Såg din Sinu.... fil men har bara skummat i den. Får ta o leta lite ang. Siemens Operate o se vad den kan.
Kanske finns på tuben?

Tackar så länge P!
Skriv svar