Hur är tillgängligheten att skapa egna Ic-kretsar?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
marcushofflander
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 mars 2016, 15:02:14

Hur är tillgängligheten att skapa egna Ic-kretsar?

Inlägg av marcushofflander »

Hej.
Jag undrar hur man ska gå till väga för att kunna köpa en specialbyggd IC-krets. Frågan gäller helt allmänt. Jag har känslan av att för att kunna göra detta så behövs det köpas stora volymer och jag är egentligen bara intresserad av en.

Det jag är intresserad av nu är en IC-krets som lagarar 8x8 bitar. Alltså samma som om jag hade 8st 8bitars-register kopplade till varandra. å den byte som kommer in först kommer ut 8 klockpulser senare.
Men som sagt, frågan är allmänt för om jag skulle vlija stoppa in flera funktioner i ett chip.

Dessutom undrar jag om det finns möjlighet att skapa IC-kretsar utifrån en VHDL-kod. Jag tänker att tillverkaren kanske kan skapa funktionen man skrivit i koden men hjälp av den.
Ett programmeringsbart chip lyckas ju så då tänker jag att ett program kan räkna ut vilka kopplpingar som behövs för bara den funktionen och så stoppar man in det i en IC-krets. Tänker jag fel om hur dethär fungerar?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hur är tillgängligheten att skapa egna Ic-kretsar?

Inlägg av adent »

Jag har för mig en gammal klasskompis som pluggade i Lund berättade att de hade designat kretsar (VHDL?) och sedan beställt ASIC:ar från det. Men jag är långtifrån säker. Kan fråga honom.

MVH: Mikael
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Hur är tillgängligheten att skapa egna Ic-kretsar?

Inlägg av mAVRick »

Och du kan inte bara använda en FPGA/CPLD eller en mikrokontroller till det du vill göra?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur är tillgängligheten att skapa egna Ic-kretsar?

Inlägg av lillahuset »

Det är FPGA eller CPLD du vill ha. Om du vill ha en ASIC får du räkna med att betala väldigt många kronor oavsett om du vill ha en krets eller en miljon kretsar.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Hur är tillgängligheten att skapa egna Ic-kretsar?

Inlägg av limpan4all »

Vad behöver du för hastighet?
Om du behöver en egen krets, har du någon miljon SEK över att lägga på projektet?
Skämt åsido, MCU eller någon programvara logikkrets gör jobbet.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur är tillgängligheten att skapa egna Ic-kretsar?

Inlägg av Icecap »

Det går såklart att beställa egna kretsar. Man kan köpa färdiga IP (funktioner) som den kan styckas ihop av osv. och allt speciellt kan man sedan lösa själv.

Priset bara för utvecklingen är drygt, mycket drygt! Och den första batch är dyr!!!

Men ska du behöva kanske 50000+ kretsar kan det kanske vara en möjlighet.

Den funktion du beskriver är en FIFO, detta är färdiga kretsar och de finns i många storlekar. Jag tror att det knappast finns så små som 8 bytes, på ELFA är den minsta 16 steg - fast då bara 4 bit. Två st HEF40105 (ELFA Art.nr. 17369903, 6,14/st) ska väl klara vad du söker fast då med upp till 16 steg.

Samma kretstyp finns även som 74HCT40105 hos Farnell.
marcushofflander
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 mars 2016, 15:02:14

Re: Hur är tillgängligheten att skapa egna Ic-kretsar?

Inlägg av marcushofflander »

mAVRick skrev:Och du kan inte bara använda en FPGA/CPLD eller en mikrokontroller till det du vill göra?
Jo då. Men hur coolt är det? :)
Vad jag hittat så är FPGA väldigt dyra för småprojekt, i jämförelse med microcontrollers, tänker ebay arduino för 20 spänn vs bara FPGAchipet för 150. Jag är dock helt ny med FPGA så jag har säkert inte letat på rätt sätt. Finns det billigare FPGA?
Sen är det bra att veta om det är lätt att skräddarsy chip eller om det är standarder som gäller.
marcushofflander
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 mars 2016, 15:02:14

Re: Hur är tillgängligheten att skapa egna Ic-kretsar?

Inlägg av marcushofflander »

limpan4all skrev:Vad behöver du för hastighet?
Om du behöver en egen krets, har du någon miljon SEK över att lägga på projektet?
Skämt åsido, MCU eller någon programvara logikkrets gör jobbet.

Hastigheten är väldigt oviktig här. Den klockar 16 mhz men mina krav är väll snabbare än ms, så...
VHDL är inget som skapar logiska kretsar alltså? Det är vad jag fattat att den gör, iom att det kan köra funktioner paralleltlt.
Men ska jag tolka det som att: för att skapa egna chip så krävs det kvanitet och med det pengar?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur är tillgängligheten att skapa egna Ic-kretsar?

Inlägg av Icecap »

"Men ska jag tolka det som att: för att skapa egna chip så krävs det kvantitet och med det pengar?"

Nej då, det räcker med bara pengarna - och många av dom! Sedan kan du få så få kretsar du vill.
marcushofflander
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 mars 2016, 15:02:14

Re: Hur är tillgängligheten att skapa egna Ic-kretsar?

Inlägg av marcushofflander »

Icecap skrev: Den funktion du beskriver är en FIFO, detta är färdiga kretsar och de finns i många storlekar. Jag tror att det knappast finns så små som 8 bytes, på ELFA är den minsta 16 steg - fast då bara 4 bit. Två st HEF40105 (ELFA Art.nr. 17369903, 6,14/st) ska väl klara vad du söker fast då med upp till 16 steg
Tack för att du tog dig tid att hitta detdär åt mig!
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur är tillgängligheten att skapa egna Ic-kretsar?

Inlägg av Nerre »

marcushofflander skrev: Ett programmeringsbart chip lyckas ju så då tänker jag att ett program kan räkna ut vilka kopplpingar som behövs för bara den funktionen och så stoppar man in det i en IC-krets. Tänker jag fel om hur dethär fungerar?
Det finns tillverkare som har "modulbibliotek" där du kan designa en egen krets av färdiga moduler. Men du kan ju inte bara tillverka ett chip. Chip tillverkas ju på wafers och en väldig massa steg. Jag gissar att det handlar om kostnader på några miljoner innan man har fått ut sin första wafer. Det betyder alltså att man måste komma upp i väldigt många kretsar innan det börjar löna sig. Du lär behöva tillverka hundratusentals kretsar för att komma ner i samma styckpris som en FPGA.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur är tillgängligheten att skapa egna Ic-kretsar?

Inlägg av Icecap »

marcushofflander: om du ska fördröja data exakt 8 klockpulser ska du nog istället ha ett shiftregister, ett per bit.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Hur är tillgängligheten att skapa egna Ic-kretsar?

Inlägg av limpan4all »

Vad är det du vill göra egentligen???
Beskriv det noga, så kan vi nog komma på en lösning som du inte ens har tänkt på och som både är billigare och bättre än det du varit inne på hitintills :wink:
Vi sitter på hundratals år samlad erfarenhet av denna sorts problemlösning, och av döma av dina frågor så har du nog mindre än 5 års erfarenhet från området.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Hur är tillgängligheten att skapa egna Ic-kretsar?

Inlägg av qx5 »

CPLD är nog den kostnadseffektiva lösningen. Annars kan man beställa chip enligt egen design för 200 000 SEK av lägre komplexitet och det var många år sedan jag kollade så priser och förmåga kan ha ändrats.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur är tillgängligheten att skapa egna Ic-kretsar?

Inlägg av lillahuset »

Om man bortser från att kapslingen är en "griskapsling" så kan du köpa 1 st för USD1,53. Det får nog anses som "snorbilligt".
http://www.digikey.com/product-detail/e ... ND/5155600

Edit: Insåg när jag tittade i databladet att det nog är lite för lite I/O. Men FPGA behöver inte vara dyrt.
Skriv svar