Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kul du gillar det. Jag har en "gitarrpedal" (ej färdig byggd efter Ray Wilsons ritningar (MusicFromOuterSpace) - EchoRocket, och en ekomodul från nån Scott Bernardi. De båda är ganska avancerade för att klämma ut MAX ur ekokretsen.

På tal om ekokretsen, PT2399, tror jag 4ktrB hade flaggat upp för den här kretsen.

Kinakretsen som man handlar för några tior (Electrokit har kanske också en sådan) är ju ingen lyxgrej men i syfte att göra lite kul ljud är den väl värda sitt pris. Dessutom byter man ut det fasta motståndet på pinne 6 kan man justera 'delay time', medan den potentiometer som finns bara reglerar hur mycket fördröjd signal man mixar ihop med originalsignalen.

I övrigt går det framåt ett halvt steg i taget. Jag har ju bytt trissorna (BC182/212 mot 2N3904/06) och vill vara 200% säker att jag sätter rätt trissa på rätt plats. Jag tror jag placerat ett motstånd på 15M på fel ställe :humm: .
IMG_2254.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ibland händer det mycket men om där är 10% byggande på 10 projekt betyder det att 10 projekt kommer ett stycke närmare ett slutförande. Egentligen borde det bli 100% på ETT projekt, men så blir det inte alltid ... :cry:

Hursomhelst, de tre aluboxar jag fick från Kina har borrats efter konstens alla regler. Egentligen bara två boxar, den tredje får väl bli något kul projekt av något slag. Och jag missade ett hål i Celeste Chorus-modulen (kallar man dem "pedaler"?). Cheleste Chorus är ett eko/flanger, inte olik PT2399an ovan men använder en hederlig analog BBD, vilket skulle kunna innebära "bättre ljudkvalitet".
Disten är en Gristleizer där man kan välja olika oljudsvarianter. Det fattas en pot till chorusenheten (hade sönder en 1M antilog) och jag har också beställt ett gäng till Gristen.

Boxarna, som kunde beställts färgade (för 2- eller 3-dubbla priset), ska förses med färg. Jag har i alla fall lite orange sprejfärg men kanske jag skulle köpa nån burk till av annan äckelfärg.
guitar.jpg

Jag skaffade ett sådant här verktyg från AliX. Perfekt när man ska göra hål >10mm. Det har flera skär vilket jag misstänker gör att det inte hugger så lätt. Jag limmade fast "pinnen" med något slags gummilim eftersom jag irriterade mig på att den åkte ut hela tiden.

https://www.aliexpress.com/item/4001132030247.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är lite fejspalm här i Lilla Paris ... :doh:

Jag har en hel del tankar just nu - göra ett gänga videor och lägga upp på YT (inte om syntar och syntljud), och faktiskt avsluta nån av mina två större MFOS-projekt, SoundLab eller SoundLab Mk2.
Men som det ser ut för stunden har jag bara lyckats lokalisera kretskortet till lilla enkla SoundLab samt panelen till den större Mk2.

Men ... när jag precis nu (för 28 sekunder sedan öppnade en låda bredvis mig hittade jag inte bara Mk2-kortet utan en rad andra kort som varit "försvunna. Det blir mer ansiktsträd (facepalm). :doh: :doh:
galen.jpg
Jag hittade också "kärnan" till en nära nog komplett synt som bygger på SN76477-kretsen. Det ska finnas en bestyckad panel någonstans .... :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av MadModder »

Haha, lite kul. Det händer ibland här också "Nämen, ligger den där... Den har jag ju letat efter i något år." :lol:
Man skulle ha något bra system för att samla alla delar till ett projekt när man inte jobbar med det. Det får inte plats hur många lådor som helst. :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På bilden ovan är det fel fel mix (rätt kretskort/fel panel alternativt rätt kretskort/fel panel).

Men just nu har jag printat ut papper som ska sitta på paneler till tre oscillatorer. Oscillatorkorten är färdiga (och hittades där syntkortet till Mk2 befann sig).

Jag tänkte att jag kunde göra klart dessa tre moduler och börja leka med dem.

Dock gjorde jag paneler men med tanke på det ohemula antal moduler jag "planerat" är de här för breda och jag ska göra nya smalare samt göra om layouten lite. "Normalt" har man rattar och sånt i ena änden av panelen (upptill) och in- och utgångar nertill. Jag ska blanda och ge. Dessutom ska jag använda ett par flervarvs potentiometrar istället för grov- och finpotarna.

Noterar också hur glest befolkade korten är. (Hoppas kinakretsarna funkar .... :vissla: )

Två färdiga paneler och den i mitten som ska borras och märkas upp.
IMG_2260.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fick ett litet ryck att göra klart alla moduler (borra och lacka alla plåtar). Några paneler tyckte jag var för stora så jag gjorde om dem. Noterar nu att jag kommer att ha "ledigt" utrymme men det ska till en eller två mixermoduler, nån klocka, nån ADSR till och jag fattas en sample/hold :humm: . Det blir nog bra OM det blir klart ...
IMG_2352.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av kodar-holger »

Undrar varför jag vart så sugen på engelsk lakritskonfekt?

Snyggt jobbat
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av ELTompa »

Cool! Mäktigt bygge.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tack! Jag köpte en burk blå sprejfärg idag för att allt inte ska bli vitt, grått och orange.

Sedan kom jag på en kul grej med sekvensern som troligen inte får plats när/om allt är klart. Den har en extern klocka som kan spänningstyras av andra uppsättningar potar på panelen (där är 2x16 potar - inte för att göra en 32-stegsgrej men 16-stegs stereogrej).
Om man fixar start och stopp på den klockan, alltså en puls startar en cykel, och signal från sista steget (eller valbart) i sekvensern stoppar klockan kan man bygga en avancerad arpeggiator, en kul grej som sveper filtret ELLER en väldigt avancerad enveloppgenerator.

På tal om envelopper, hur var det med din Minisonic?! Funkade den eller höll du på (hade i planen) att få den att funka?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man lyfter på lite junk, öppnar en låda, drar ut en låda letandes efter något annat och så hittar man något man letat efter i en veckas tid. Det här är en minisynt byggd på ljudkretsen SN76477. Säkert har jag skrivit om den men upplägget är klart kul. Kretsen har massa innehåll för att skapa ljud till spel och leksaker. Men om man anstränger sig, ser till att den matas och styrs efter bästa förmåga kan den ju utgöra kärnan i komplett synt.

Jag letade halvt ihjäl mig efter panelen i vilken det fattades tre potar varav en var lite "hemlig" men jag lyckades dekoda den/dess värde och funktion. Jag ska klippa till några plåtremsor så jag kan montera kretskortet på baksidan. Smart med skruvterminaler - klappar mig på axlen.))
IMG_2358.JPG
Scheman:
sheet_1_213.jpg
sheet_2_749.jpg
sheet_3_213.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag kanske får tag på en SN76477, jag får besked nästa månad, annars får jag slakta en ABC80 8) 8)
Schemat sparat i alla fall
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av LeCanard »

Den urgamla ICL8038, om du kan få tag på en sådan, torde vara rätt intressant för in ljudmoj….
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mickecarlsson skrev: 18 februari 2022, 18:45:38 Jag kanske får tag på en SN76477, jag får besked nästa månad, annars får jag slakta en ABC80 8) 8)
Schemat sparat i alla fall
Packad och klar för avsändning.

PS. Har några ICL8038. De ger ljud ifrån sig men saknar tyvärr den stabilitet som krävs för att sitta i en synts ädlare delar men som LFO (lågfrekvensoscillaor) kan den funka fint om den nu går att få ner till 0.1 - 1Hz.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var inte menat att dissa dig, Le Canard. Jag grävde lite i myllan (i datapparaten) och här är faktiskt en design som bygger på 8038:
th_audio_gen_schem_1.pdf
Av samme konstruktör, en oscillator (VCO) med 555:
downloadphp_210.jpg
Och med 4046:
sheet_0001_631.jpg
sheet_0002_120.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mer användande av "udda" kretsar:

Här en VCO med XR2206 (jag har tre sådana VCOer på G). 2206 är väl en ganska proffsig krets. Men varför kan man hitta den lite här och där men inte XR205, vilken är ovanlig och himla dyr.
xr_schem1.pdf
xr_schem2.pdf
Vaffö ärre inga sinusar?? Vanligast är att man jobbar med subtraktiva syntar, dvs man arbetar med signaler med rikt övertonsmaterial och filtrerar bort (subraherar) det man inte vill ha. En sinus har inga övertoner så den är inge vidare alls.
Men XR2206 har en omkastare för sinus/trekant.

Mer ballt om SN76477:

http://www.permattsson.se/electronics/76477/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar