Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av 4kTRB »

Den där är ju en väldigt Basic oscillator som funkar alla dagar i veckan.
TTL_Oscillator.jpg
Annars kan du testa en av dessa, kanske fungerar?
TTL_Oscillator_A.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

... om man kopplar rätt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av 4kTRB »

Ja så länge du kopplar in korrekt så bör det fungera.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Palle500 »

Inte för att strö salt i såren så är parafinolja inte det bästa, du skulle ha köpt bänkolja. Men efter lite mera avtorkning så blir det nog bra.

"Paraffinolja är en högraffinerad mineralolja med hög renhetsgrad, används främst för att olja trä som kommer i kontakt med mat, exempelvis skärbrädor, smörknivar, träbänkar och bänkskivor. Oljan ger fet yta vilket minskar risken för torrsprickor och röta och gör träet mer lättstädat. Kan användas på det flesta träslag. Paraffinolja är populär då den är färg-, doft- och smaklös."
https://www.hagmans.se/produktinformati ... /40469.pdf

Edit
iKEA har stockaryd som nog är bättre själv kör jag med Herdins köksbänksolja
https://www.ikea.com/se/sv/p/stockaryd- ... -20240462/

Köksbänksolja Herdins
https://www.byggmax.se/k%C3%B6ksb%C3%A4nksolja-herdins
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Typ så här (strö salt i såren eller mer korrekt Strö Inte Salt I Mina Sår. Den här har jag svängt mina lurviga till en och annan gång.)



Nu hade jag den här oljan över och jag har dels oljat in ordentligt och dels torkat av ordentligt så det klibbar inte längre. Jag hade en riktigt fin träolja förut som dock torkade men jag han använda den mycket. Hittade vax i källaren idag men det var försent.

Ny snyggar vi upp lite och kollar allteftersom. Skulle vilja ha något som skapar lite "oreda". Den 32-stegs sekvenser jag har, har tre lägen: framåt, omväxlande framåt/bakåt och random. Den andra kör nog framåt, framåt/bakåt och kanske bara baklänges men med dubbla uppsättningar potar kan man takta lite hursom.
Egentligen är den främsta funktionen med den här att generera en rad spänningar och en gatesignal, fast ginge det att stoppa in lite effekter utöver det vanliga så hade det varit kul.
Man kan spänningsstyra den i alla fall:
https://electro-music.com/forum/phpbb-f ... ut_905.pdf
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ibland blir jag så frustrerad över att de
enklaste av enkla prylar inte funkar som
tänkt. Min supersimpla sekvenser har
hängt upp sig IGEN.
Först hade jag en konding felkopplad
i oscillatorn, sedan hade jag glömt
jorda ENable-ingången på räknaren
och nu är det kaos.
Kopplade alla utgångar från räknaren
via transistor (2N3904) till potentio
metrar (finns väl ett schema nånstans)
och sedan var det stopp. Inget vettigt
kom ut från potentiometrarna som är
(löparna) hopkopplade via dioder. Plockat
bort trissorna och kör direkt från
räknarens utgång - eller är det oscillo
skopet som trilskas.
IMG_6420.JPG
Visst är
det svårläst
när det
bara står
ett ytt-
erst få-
tal ord
på varhe
rad?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sekvenserdjävulen fixad - hittade mer skit, som en oborrad strip och som drog ner alla utgångar. Nu får jag inget snyggt tåg på oscilloskopet men på voltmetrar syns hur spänningen varierar. Kanske ska jag löda tillbaka transistorerna igen ... eller inte.

Nästan där. Lite montagejobb kvar och trimning av moduler men på träffen i Göteborg (om allt fungerar) ska den få spela ostämd.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

alive.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så ska det låta ...

Här matas VCOerna med styrspänning från S&H:

http://www.pastisch.se/filmbeaver/Midi_Ultimate_01.mp4

En kortare och mindre skakig video där jag kopplat in en enkel 8-stegs sekvenser och kört massa mod på VCF och VCA samt eko.

http://www.pastisch.se/filmbeaver/Midi_Ultimate_02.mp4

När det mesta verkar funka pausar jag och börjar gå igenom modulerna till modularen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu biter vi i den torra brödskivan ... tre VCOer testade, två OK och en .... :kortis: ....

De två som bygger på XR2206 funkar finfint men är inte trimmade/stämda men funkar. Den tredje hade två x4-opampar felvända och det grillade 15V-regulatorerna (och säkert gick opamparna åt Helgoland med). Som tur var uppmärksammade jag detta och hann vända rätt på nästa och ganska snarlika VCO (lin/exp-modulen skiljer. I den ena har jag en 2SC1583 (dubbeltrissa) och i den andra LM394 också en dubbeltrissa).

Jag får kolla o-grillade den idag jämte några LFOer. På programmet står också att beräkna mängden träpinnar till ett nytt rack. Det jag har snott ihop nu har tre "hyllor" à 50cm, men jag behöver minst en "hylla" till. Djupet kan vara 15 cm men "pinnarna" i mitten behöver inte vara fullt 15 cm dock. Nu blir det att optimera ... :sick: eller :gah:
IMG_6531.JPG
Härliga solnedgångar förresten.
IMG_6535.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kursiv
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 mars 2022, 19:23:43

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av kursiv »

Vilken rolig tråd!
Är det pcber från MFOS?

Jag tycker jag ofta får problem med sån veroboard, med lödbryggor och spår som går av. Särskilt om man gör om och gör rätt några gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den stora Ultimate är byggd på ett kit från Soundtronics i UK, alla andra moduler till modularen är en salig blandning av köpta pcb och sådana jag tagit fram själv. Jag behöver (massa fler moduler) men främst en eller ett par mixer, några ADSR, en klocka, en joystick. Är de tillräckligt enkla blir det veroboard.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är i stunder som denna man lär sig nya invektiv ...
Jag noterade att mina 3.5mm chassikontakter kommer i olika utformningar (nakna, plastade, plastade på annat sätt) men också i två smaker - fungerande och ickefungerande. Så i det ögonblick jag började löda färdigt mina moduler insåg jag att det finns färdiglödda moduler (pcb till panel) där det sitter kontakter från himlen (jag vet att gud är en lömsk djävul skyldig till både folkmord och massvåldtäkt) som måste bytas, så en megaorder från Thonk är en god tanke ...

Det här är kontakt från himlen - notera att spetsen på hankontakten inte slirpar in i "hacket" utan slurpar ut som rännskita.
bad.JPG
Så här ska det se ut (kontakten från helvetet - Djävulen gillar syntar!).
good.JPG
Men, och här ska det läggas till en massa svordomar till, mitt reverb är färdigt. Varför fula ord, frågar sig vän av oordning? Jo för att Elby som säljer korten till Cat Girl Synths moduler har på sin hemsida uppgifter om ver 2.0 av ekot men har a) inget schema, b) inget diagram över panelmontage och c) ingen info om ver 1.0 (min version). Det krävs att man söker lite på då-net (alltså sajter som sparat ner info från dåtida websidor).
Här är länk till då-net: https://sdiy.info/wiki/CGS_reverb. Nu ska meddelas att jag har lite ångest för att dubbelpoten kan vara felkopplad men jag tror jag följt schemat ordentligt.

En bild av det hela ska väl till menar jag. Jag undrar vad det är för sladd jag kör med. Jo, nu vet jag. Det är ???AWG med silikonisolering. Det förklarar varför isoleringen inte smälte som en isglass i solen.
reverrrrrrbbbb.JPG
Vad gör jag nu då?? Jag har en XR-VCO kvar att kirra och måste givetvis kolla upp kontakterna. MORRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!! :humf: :humf: :humf: :humf: :humf:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan man knäcka till kontaktsatan??
un-bad.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Alltmedan jag letar dockementasjon jag kan använda för att koppla ihop några moduler till (djävla pissekontakter ARRRRRRGGGGHHHH!!!!!) hittar jag annat kul med en tydlig BÄST-FÖ ... jag menar MÅSTE-BARA-HA-etikett.
I min modular finns moduler som är datoriserade (digitala) även om synten ska vara analog, men vissa funktioner måste lösas med PICKar eftersom de är för komplexa för vanliga sketans OPAmpar och CMOS-kretsar. Men det här ramlade jag på och tänkte att det var lagom "digitalt" för mig - en Wave Table för VCOer.
I EPROMet (måste fixa programmerare) ligger ett antal vågformer (troligen 8 x 8 = 64 stycken) och genom att toggla sig igenom tabellerna med vågformerna kan jag få fram allehanda kul ljud tydligen. Allt som behövs är en VCO (digital utgång behövs enbart) . Det krävs (gissar jag) 128 pulser för en hel period och för att skicka ut något med en frekvens på 100Hz behöver jag klocka med 12,800Hz. Ska jag nu kunna klocka ut 5 oktaver krävs det ....
94d0aa46851ab213d0c6ac4423dcfaff.jpg
... en klocka som kan takta mellan 12,8kHz och 409,6kHz, typ.

Schemat på önskemodulen ...
Cgs_schem_cgs02_wavetable.gif

Det talades om *konst* och *flum* annorstädes. Jag inbillar mig att Fiskargubben, Grindslanten och Gråtande Barn är konst för somliga men det här är definitivt konst för mig.
2008_06_20_0135.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar