Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av rvl »

Teknikern skrev: 8 augusti 2022, 21:25:07 ...
elektronmusik jag kom att lyssna på hittade jag i skolans musiksal, jag tror den hette nåt med "Spice odyssey" men jag har aldrig, trots mycket googlande, hittat igen den.
Inte SpAce odyssey?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Teknikern »

Nej inte den, den KAN också ha hetat "Music for the seventies" eller nåt sånt, minnet från den tiden är ganska vagt, det var då mobbingen pågick som intensivast och jag hade musiksalen som mitt andningshål och gömställe, jag hade tom. egen nyckel dit.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

@Teknikern: Har du span på LookMumNoComputers youtube-videor?! Han har fått tag i en kyrkorgel han labbar med:



Det som "kul" med syntar och orglar är att de liksom står i varsin ringhörna och den enes fördelar är den andres nackdelar. Synten är monofonisk (oftast) men just därför kan man göra så otroligt mycket fiddlande med signalerna. Orgeln är polyfonisk men just därför är det oerhört svårt/omöjligt att fippla med ljudet.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Teknikern »

Den där hade jag inte koll på, tack! :tumupp:

Jag är ju, och har alltid varit lite "lost" på Bo Hanssons "Sagan om ringen" och "Ur trollkarlens hatt" och liknande och där blandas det ju friskt bland instrumenten. Dom två höjdarplattorna är helt outstanding tycker jag. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mycket annorlunda musik bjuder Helene Vogelsinger på: https://www.youtube.com/c/HeleneVogelsinger

Det här är vackert på alla sätt och vis, och det är någonting i den här stilen jag vill göra ljud. Det jag grubblar mycket över är hur man jobbar med två eller tre slingor som går över i varandra. Kommande resan till USA innebär inköp av två sekvenzers till och en VC LFO, den senare ska jag ha som Master Clock.

Det har varit mycket nu men efter höstresan ska jag satsa på att dels laga upp MOOGen (köper nya switchar - dyra som 17) och bygger klart Ultimate.
Om jag får nån tumme ur mer än nödvändigt kan lillprinsen få Oljudsmaskinen ganska snart.

Det ska sägas om Ray Wilson och hans MFOS-apparater att de är ofta anpassningsbara, så det inte bara är en död apparat med några knappar som man snabbt leker sig igenom. Tvärtom, Ray såg till att tipsa om modifieringar och expanderingar. Att ansluta en sekvenser t ex till den här maskinen är inte svårt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Teknikern »

Helene Vogelsinger var ju verkligen en annorlunda fågel i ljudskogen, det där var riktigt suggestivt. :)

Apropå piporglar så hade ju Prototypen och jag en "dejt" i Eskilstuna i min gamla dop och konfirmationskyrka, han erbjöd mig en komplett orgel, en ganska stor, den är bara att hämta i Umeå och ligger nerpackad och fan vad sugen jag blev, dessutom får den rum på logen som iallafall ska varmbonas. Grannarna har iallafall sen länge förlorat allt hopp om mig. :lol:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av tecno »

Så, när åker du?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jaha, du kan inte fort nog bli av med mig ... :( I början av september, men du har ett PM alldeles strax.

Sakta flyter ledningselektronerna men jag har viss förhoppning. Lådan är ju lite som smör (lättbearbetad) och jag hoppas jag fick batteriboxen lagom bort från korten. Återstår att koppla ihop allt - många sladdar blir det och den här grunkan är inte den värsta - SoundLab Mk2 ska väl kopplas ihop med panelen med 100+ sladdar.

Jag blev knäckt av att jag fattas 100K-potar, eller snarare potar med långa axlar för att fästa rattarna. Det resulterade i att jag fick ta en kortaxlad pot och byta till andra rattar (som dessutom var färgglada). Ska fixa en DC-kontakt bredvid batterihållaren, en liten 3,15mm kontakt brevid on/off-brytaren och två extra omkopplare enligt ovan.
IMG_20220810_180133_260.jpg
IMG_20220810_180140_970.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har varit för ... "upptagen" för att göra något vettigt, dessutom har jag RESAN framför mig, och jag känner protonpumparna börja jobba ...

Men när jag satt och tittade på en video med ett besök på ett italienskt syntmuseum sökte jag på en Crumar-synt som det spelades på och fick upp en träff på eBay men inte på synten utan på en SGS-ATES M110 synt-IC. Den är inte världens billigaste med sina dryga 1000 spänn men intressant nog för att få mig att köpa en.

Dock hittar jag inget datablad i hastigheten men kretsen kan sägas innehålla en keyboard encoder och en VCO. Den kan uppenbarligen styras lite hit och dit som att växla mellan olika oktaver, lite tremolo och annat.

Som sagt, inget datablad men här är schema till den italienska JEN SX1000-synten:
jen_sx1000_sch.pdf
Jag hittade mer info från en kille som skaffade nämnda synt och fixade ett eget M100-chip. Det löser sig.

Sedan behöver jag inte direkt klona ex SX1000 men ...

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4845
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag fattar inte riktigt om du köpt chippen eller ej ännu.

Om inte..

Tror du inte att det är lättare att få till något vettigt med ex. AS3394 till en tiondel av priset ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den har jag tittat på med jag är ingen hejare på programmering.

Sedan var det här köpet väldigt spontant, som mycket annat här i världen. Om man snor ihop kretsen med ett klaviatur kan man plocka in en VCF-, en VCA och ett par ADSR-moduler och skapa en minisynth (till barnbarnen kanske).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ett gäng kretsar man ofta hittade i arkadspel och som kan användas (nästan) för sig själva eller ihop med någon sorts processor.
Jag borde se om jag kan ansluta dem till en Arduino och försöka få något ljud ur dem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Texas_Instruments_SN76477
http://sandsoftwaresound.net/sn76477-co ... generator/

https://en.wikipedia.org/wiki/Texas_Instruments_SN76489
https://www.instructables.com/SN76489-Synthesizer/

https://en.wikipedia.org/wiki/General_I ... _AY-3-8910
https://www.silicon-heaven.net/atom/how ... asheet.htm
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av bocadillo »

Strålande idé! Najs!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vill man bygga en klon av JEN SX1000 finns det en del info i något eller några nummer av Nuova Elettronica vilken finns på World Radio History. Jag har dragit ner 208 numemr av tidningen och var jag har byggartiklarna vete hundan ... :humm: .
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kort rapport om MIDI Ultimate:
VCO 1 - CHECK!
VCO2 - CHECK!
VCO3 - CHECK!

Efter kaffet bygger jag brusgeneratorn, ekokretsen, VCAn och hörlursförstärkaren (som ju är ett par LM386, så de borde kunna driva högtalare).
Skriv svar