Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kanoners! :tumupp: Fem Moogsolon av fem möjliga!

Misstänker att du har en synt minst lika kapabel som min Ultimate fast för en bråkdel av vad jag betalade ...

En fråga, hade du en Teensy eller fick du (lätt) tag i en? Jag fick ett intryck av att den började bli lite unobtainium.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av xrayspex »

Teensyn köpte jag på Conrad. Nu har även Electrokit i lager.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har du fått fram ljud? Låter den coolt?
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av xrayspex »

Har än så länge bara provat lite, framförallt de 70 färdiga samples. Väldigt trevlig så långt.
Om jag skulle önska något så hade jag hellre sett riktiga omkopplare (istället för pot) där man t.ex. väljer vågform.
Då jag är allergisk mot DIN-kontakter så hade jag även gärna sett möjlighet att montera TRS direkt på kortet för MIDI in & ut.
Den är liten och smidig och totalt sett är jag mycket nöjd :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En Herreys ängel vid namn Edgar Älgar kom för en stund sedan in genom vår balkongdörr (som var öppen) och utbrast med dov stämma att "hörrururu, du har satt fel 3-vägsswitchar i din MG-1. De billiga switchar som, å ena sidan var perfekta på alla sätt och våglängder, å andra sidan hade lite annan benkonfiguration. Det blir bara att beställa nytt och beställa DYRRRRRRRRRRT!!".

Åsså flög fanskapet ut igen.

En koll ger att Syntaur har EXAKT vad jag behöver. De där switcharna kostar BARA 15 dollar styck .... :whoho:

Notera hur den uslingen ser ut! Man kan frestas att tro att pinnar A, B, C är de tre punkter man kopplar mellan och D är den fasta. Men icke. Vid en extrakoll (två stycken) framgår med otrevlig tydlighet att C är den fasta och A, B och D är kontakterna man växlar mellan :wall: . Frågor på det?!
4484-Lg.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4845
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av ToPNoTCH »

Du kan väl nypa av benen på de du har och dra trådar så det blir rätt konfiguration ?

Switchen sitter ju stadigt fast i hörnpinnarna så det är ju inget mekaniskt problem.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har faktiskt funderat på det. Kortet är enkelsidigt så man behöver inte plocka fram skal-Pellen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är mycket nu ... Jag letade upp en 1700-tals korsett som det fattades öljetter i samt snedslå. Mina shorts måste lagas och hustrun har ett par byxor som måste läggas upp.
Sedan i våras har jag ett reparationsobjekt, som står under sängen och nu skulle jag ju pulat ihop en Noise Toaster åt lillprinsen Adrian.
Den apparaten hittade jag en bra låda åt men när jag väl borrat upp den för alla rattar och knappar visade det sig att den var FÖR LITEN!!!!! Högtalaren fick inte plats :doh: .

Nu har jag skaffat en ny låda som dock betedde sig lite när jag borrade upp hålen. Plasten liksom skiktade sig, men det kan berott på att jag körde lite för hårt med borrstål som inte var världsbäst. Dessutom såg jag att någon pot (två) har för korta axlar, och att det blir TRÅNGT! Kunde man inte placerat de där grunkorna för skruvarna längst ut i hörnen??
Det är skohorn och vaselin som gäller här.
IMG_3715.JPG
IMG_3713.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Oljudsrostaren färdiglödd. Räddade komponenter från det egentillverkade kortet. Ska ta mig till jobbet och klippa/bocka plåtbitar som får ersätta "skruvpelarna" i boxen.

Inte mycket i den här maskinen men den kan skapa en himla massa coola ljud. Jag kanske slänger in en omkopplare för att kunna justera LFOn över ett större område och ett annat tips var att höja värdet på kondingen i AR-generatorn för att få långa attack- och releasetider.
IMG_3731.JPG
IMG_3733.JPG
IMG_3734.JPG
noisetoaster_page_2A.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av ELTompa »

Man blir ju nyfiken på hur en sådan oljudrostare låter :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Testa den här:

ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av ELTompa »

Det gav en bra "bild" av hur den låter, kool!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av JimmyAndersson »

Huggbävern: Grattis i efterskott förresten. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

@ElTompa: jag slänger in en PT2300 ekogrunka (https://www.aliexpress.com/item/4000507548251.html). Jag följde anvisningarna: "R27 is reverb depth resistor, if you want it can be adjustment, please remove R27 and connected a potentiometer to the S - G - G pad, the potentiometer value range is 20k-50k."

@Jimmy: Känns tungt nu ... men tack!
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Teknikern »

Sen elektroniken kom in i musikskapandet så höjdes ribban rejält av vad som är möjligt och äventyret fortsätter. Mina första minnen av elektronmusik var när Klaus wunderlich gav ut skivan Sound 2000 Moog, den har jag kvar. Nästa skiva med elektronmusik jag kom att lyssna på hittade jag i skolans musiksal, jag tror den hette nåt med "Spice odyssey" men jag har aldrig, trots mycket googlande, hittat igen den.
Skriv svar