Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Pedalosaurus »

Ja det finns ju hur många VCF varianter som helst. Dock blev jag besviken på ett 24db lågpassVCF baserat på AS3320 (CEM3320).
Minsta lilla ökning på resonansen så dök mellanregistret i botten! Och man använder ju inte resonansen bara för klassiska analogsynth filtersweep utan för att skapa vågformer i passbandet. Detta gör moogs VCF riktigt bra. Det enda som händer är att amplituden minskar något lite men det är ju lätt avhjälpt. Det var ett så litet problem så att Robert Moog inte brydde sig om att göra något åt designen!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ju ett sådant filter i min RadioShack-Moog och i ett DIY-filter.

Det roliga är ju att syntar ofta ska låta lite skitigt. Man sätter ju inte in de fräschaste, snabbaste och lågbrusigaste OPamparna med minst distortion utan (nu gäller) TL072/74. Och i äldre byter man inte ut 741or.
Sedan ska ju varje synt ha sin signatur. När jag ids ska jag försöka bygga klart och få lite ljud ur Transcendet-synten. Dess filter anses av många låta riktigt illa men det ska gå att justera till genom att ändra några motståndsvärden.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Pedalosaurus »

Precis!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Idag kom den ... Ultimate MIDI. Allt väl packat och de olika modulerna packade i separata påsar med komponentlistor. Stort mönsterkort och några små till ingångskontakter och nätdel. Det följde med en 12VAC väggvårta men jag ska titta på schemat och se om inte en 2x12VAC nättrafo är bättre.
Panel i lasergraverad plast (GeekJoan kan säkert säga exakt vad jag fått) och en 3mm hålad aluskiva som ska bära upp panelen. Till detta rattar och monteringskit. Det här ska bli kul.
Ultimate_01.JPG
Ultimate_02.JPG
Ultimate_03.JPG
Ultimate_04.JPG
Ultimate_05.JPG
Ultimate_06.JPG

När ska jag då få tid att montera ihop allt? Tjejerna/damerna som var med mig idag pratade något om att komma hem och städa hos mig ... Pssst, killar, var brukar ni gömma undan era porrtidningar?!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sådär, då var det bara resten kvar ...
IMG_2842.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Imorgon blir det vilodag, fast jag ska handla lite 'pa mannan'. Sedan ska jag börja montera VCOerna - en i taget.

Men mitt i detta kom jag på en galen tanke. Det där med drones (inte de där turkiska Bakterie-drönarna som blåser sönder tyska tanks, utan musikaliska som skapar ljudslingor/slöjor) intresserar mig OCH sekvensern, vilket jag redan noterat några gånger.
Favvosekvensern är en oscillator och en CD4017, räknare med avkodade utgångar kopplade till (oftast) 8 potar.
MEN jag tänker såhär. Jag har 8 potar, läser av dem en och en (analog 8 in-1 ut) så får jag ungefär samma funktion. Om man nu lägger till två sådana analoga multiplexerkretsar till och låter styr dessa så de ligger ur fas: när mux 1 skickar ut spänningen från potentiometer 7, ligger mux 2, några steg efter säg pot 5 och mux 3 ännu några steg efter säg pot 2. Hur kul kunde det bli?! (Hur kul som helst)

Hur löser man detta??? Jag har funderat och funderat och tänkt på tre räknare som resettar varandra på något sätt men det får jag inte att funka men om jag tar EN binärräknare kopplad till första muxen, och till den andra och tredje via två adderare där jag med en omkopplare lägger på några ettor och nollor. Kan det funka.
Nu ska jag strax inta horisontalläge men jag kan raspa ner något på papper imorgon.
CD4008 är en bra CMOS-adderare - den adderar 2 fyrbitars ord.

Bild
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3724
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Mickecarlsson »

Denna krets fick jag i går, kan man använda den till något roligt i Synth-världen?
Det är ett digitalt eko med benämningen M50194P.
Hmmm, kan man integrera den i Noise Toastern?
766704F0-A8F9-4B21-A84A-DFB8DCF07D95.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Appselut! Bara kör. Det kan ju bli hur tokigt (=bra) som helst :tumupp: .

Jag ska strax börja löddra ihop VCOerna.

Bildfundering kommer lite senare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Progress:
3 x VCO, VCF, Mixer. Saknades 10pF-kondingar. Nu ska jag kunna testa modul för modul. Paul Cooper som har satt samman kitet/synten har tänkt på allt.

(Första bilden visar synten INNAN VCFen löddes)
IMG_2845.JPG
IMG_2851.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Där var ju filtret med. Hur de olika modulerna är utlagda på kortet påminner om valkretsar på olika platser i USA (Googla på Jerrymandering), men potar och omkopplare landar rätt. Man skulle kunna säga att synten är semimodulär. Dvs den har de olika delarna uppdelade i moduler, men dessa är till stor del "hopkopplade", men istället för patchkablar kopplar man ihop den (efter vissa bestämda rutter) med omkopplarna.
Detta sätt att patcha går betydligt mycket snabbare, speciellt om man har ett patchschema där man noterat hur rattar och omkopplare ska stå för vissa ljud. Å andra sidan kan man inte göra vissa kopplingar såsom köra en VCO till kontrollingången på VCF osv ...
IMG_2848.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Pedalosaurus »

Det var ju ett riktigt cool kort! Är det liknande typ av strömförsörjning som MFOS använder till en del projekt med en 12V AC adapter som matning?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av JimmyAndersson »

Som ett pussel med 200k bitar. :shock:
Mycket spännande projekt! :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Yupp! Nätdelen består av en 12VAC väggvårta och det ganska smaskigt nätaggregat med halvvägslikriktning och 20,000uF per halva.

Det som är kul och bra är att man bygger nätdelen och sedan kan testa del efter del. I nästa steg ska väl LFOer och ADSRer (jag tror i Rays original var det bara en av varje eller åtminstone hade han AR-moduler.

Jag älskar när man anstränger sig att ge DIYare all info (även om jag fick köpa tidningarna för att få detaljer hur man testar bland annat) och material att få det rätt. För att rätta in potentiometrarna, t ex, använder man ett mässingsrör som träs över axeln och styr sedan upp när man ska löda.
Hittills inga bekymmer.

@Jimmy: 700 bitar ….
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av ELTompa »

Riktigt koolt bygge! :tumupp:
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av xrayspex »

Bara lite s.k. återkoppling. Tog lite tid att få fram de delar som inte fanns i mitt lager men nu är min Tsynth ihoplödd och fungerar utmärkt. Återstår att spika ihop en låda.
Tack för tipset :)
79DB8D1B-86C2-4881-B949-187024EF6C5C.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar