Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av MadModder »

När man borrar i akryl är det riskabelt att använda vanliga skärande borrar. Det hugger väldigt lätt.
Man kan offra ett billigt borrset och slipa alla skär till att bli skrapande istället.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av JimmyAndersson »

Så det är alltså ytterkanterna längst ner (eller hur man ska beskriva det) som är för spetsiga?

Huggbävern:
Den sista länken ja! Mycket bättre pris! :drool:

Ser ut som att de använder samma microkontroller som jag. En PIC18F2320. Och liknande pris som jag tänkte.
:foliehatt: :foliehatt: :foliehatt: :foliehatt: :foliehatt:

Ah, just så var det ja: Olika spänningar…

[Letar på nätet..]
Och så finns det Moogs standard med V/oct (1 volt per oktav) respektive Korg (m.fl) som körde med Hz/V istället.

Här var det jag tänkte på:
Trigger also has two implementations:

V-trigger, "voltage trigger", or "positive trigger" normally holds voltage low (around 0 v) and at trigger produces a fixed positive voltage to switch a note on. The trigger voltage level differs among brands, from 2 V to 10 V. V-trigger is used by Roland and Sequential Circuits synthesizers, among others.
S-trigger, "short circuit trigger", or "negative trigger" normally holds voltage high, shorting the trigger to ground when the note should play. S-trigger were used in the early Moog Modular systems, however they are rarely used nowadays. This is not to be confused with the inverted gate signals used in Korg and Yamaha synthesizers.
Från: https://en.m.wikipedia.org/wiki/CV/gate

Som någon sa: ”Det fina med standarder är att det finns så många att välja på”. :wacko:

Men du har inte stött på några problem med olika standarder i samma projekt?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av MadModder »

Ja, eller det är ju utefter hela den skärande eggen. Men just kanterna tar ju ett ordentligt grepp om plasten och kan slita loss hela stycken utanför önskad diameter.
Men det är lite jobbigt att slipa så alla kanter blir 90° mot plasten, så här är en annan mycket enklare variant att slipa på som funkar: https://www.youtube.com/watch?v=PTNWg91Z8oo
Och glöm inte: en mothållsbräda på baksidan. :)

[edit]
En lite mer ingående instruktion som börjar precis som i videon, men slutar med lite finlir med handhållen slipmaskin efteråt.
https://www.instructables.com/Foolproof ... r-Acrylic/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det enda är att somliga moduler ska matas med +/-12V eller +/-15V. Men något jag inte jobbat på är ett gäng mixrar för AC och DC. Då kan man ju ställa signaler rätt, fast t ex oscillatorer har ju oftast rattar för att justera FM och CV in. Men fast det generellt gäller 1V/okt, lär jag springa på några minor innan jag är klar. Jag tror den där enkortssynten jag jobbar med alldeles för lite har nånting i stil med 0.84V/oktav.

Det kan vara så att jag droppar plasten (kanske :humm: ) eftersom poten som sitter på eko-modulen knappt har några gängor, så 0.8mm plåt passar bäst. Fassssst jag kan ju byta poten mot en redig.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av JimmyAndersson »

HUGGBÄVERN skrev: 21 februari 2022, 11:02:42 Jag minns fortfarande de filterkretsar som tillverkades under en period på 80-talet. De kunde ju programmeras till vad som helst, men hur i h-e ska man kunna få tag i sådana när jag inte minns vare sig beteckningar eller tillverkare :oops: .
Inte någon av dessa?
MAX263-MAX268 och MAX293-MAX297

(Råkade hitta en gammal tråd där jag tydligen funderade på en sån krets, och kom att tänka på ditt inlägg i citatet.)

Tack för svaret i förra inlägget förresten. :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

80-talskretsar kan hetat något i stil med R+siffror men gudrun vet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om Gudrun inte vet så vet inte jag men jag har liksom bara råkat köpa ett komplett synth-kit MINUS låda. Det braiga är att ALLT monteras på ett stort mönsterkort och att man tydligen ska kunna montera modul för modul och testa dem allt eftersom. DET passar mig som foten i mössan.

Rapporter kommer. Kanske får jag lite energi att ta mig an annat bröde här hemma. Vi får se.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av xrayspex »

Synth-träsket var det…
Har du något förslag på bygge av en enkorts synth? Önskemål är polyfonisk och Midi-styrd.
I övrigt vill jag bara ha en mängd rattar :)
Extra plus om det är något som man lätt kan modifiera (open source).
Hade helst byggt en klon av en Mini Moog, men det verkar rätt bökigt med många utgångna komponenter.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tja ... pållefåniska ... vet inte egentligen men några tips på några maskiner jag spanat på.

Den här verkar trevlig och ganska enkel: https://electrotechnique.cc/

Elby-Design har några som kanske är tillgängliga: https://www.elby-designs.com/contents/e ... izers.html

MusicFromOuterSpace har flera, från små till större - dock mycket sladdar blir det: https://synthcube.com/cart/music-from-outer-space (Jag har SoundLab och SoundLab Mk2 på G)

Du har Fatman från PAiA: https://paia.com/fatman/

Hursomhelst har jag precis beställt en vidareutvecklad SoundLab Ultimate med MIDI, tre VCO, riktiga ADSR, eko och MIDI: https://www.soundtronics.co.uk/midi-ultimate-synth/

Finns säkert fler. Det går ju att bygga en modulär synth men då blir det mycket pill och plock. Jag gillar synten jag precis beställt i byggsatsform för att allat monteras på ett kort, ingen kabeldragning och den verkar definitivt kraftfull.

Det finns mycket mer därute men det mesta är DIY = etsa kort själv, leta lite halvutgångna kretsar, göra paneler ...
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av xrayspex »

Tackar, skall kolla lite på dina förslag och se om jag hittar något som jag inte kan motstå :)
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av xrayspex »

Beställde ett kort till en TSynth, verkar ha det mesta jag önskade även om jag egentligen hellre byggt analogt men det får bli ett senare projekt...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skitakul juh! Grattis. Jag har tittat på den och har väl insett att den ju är billigare att bygga än Ultimaten och säkert lika rolig att använda, men nu blev det så här.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skrev jag att det ska ramla in en MIDI Ultimate på fredag?!
Ext-7212-174.jpg
Dokumentationen finns i form av 6 nummer av EPE (Everyday Practical Electronics ... eller var det Popular??) från 2019, men man ska nog kunna bygga ihop med det material som följer med byggsatsen.
Ultimate Midi V1-1 PCB.pdf
Låddan får jag göra själv men lite hyllplan ek eller bok eller björk ska nog funka bra.

Funderar på MIDI-delen. Det finns ju schema (sen) på MIDI-interfejset (Atmega 328) och en listning av koden så man skulle ju kunna bygga sådana interfejs själv. Man kan ju planka av kretskortslayouten.
MIDI Ultimate Code V1-1.txt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Pedalosaurus »

När det gäller filter/VCF så är det moog ladder VCF som man absolut ska ha. Viktigt att matcha alla transistorer! Men har man en multimeter som kan mäta hFe så går det alldeles utmärkt. Det finns ju många olika varianter på filtret. Det jag har byggt använder OP som summering för positiva och negativa halvperioden i ”stegen”.
Vill man ha ett VCF med varm och ”fet” karaktär så är det detta.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har tagit ner tidningarna som beskriver projektet och jag tänker nog att det är Rays originalfilter som används:

Bild

Ladderfilter är populära men det finns ju en himla massa andra varianter som alla har sin karaktäristik. Jag ska försöka kraftsamla, bygga klart den här och sedan sätta tänderna i alla andra påbörjade projekt där jag har andra filter av olika sorter, bland annat ett ladderfilter, ett udda filter från Sovjetiska Polivoks (där speciella OPampar har en frekvenskaraktäristik som kan användas) och det borde komma ett switched capacitor filter (PCB) från Australien men jag misstänker att posten slarvat bort det.
Laddsrfiltret använder en transistorarray (CA3086).
Skriv svar