Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Stavade jag rubriken rätt nu månne ... :humm:

Bakgrund
För många många år sedan hade jag byggt en ljudmojäng åt yngste sonen. Några rattar och knappar och en SN76477, en ljudkrets framtagen för att simulera allehanda knasiga och oknasiga ljud i främst spelapparater (TV-spel typ).
För inte så länge sedan förvärvade jag ett mönsterkort till en synthmodul som byggde på samma krets eftersom jag fått tag på en ny krets. Mer om det projektet - SN-Voice.
Kretsen som sedan länge är borta ur produktion men som kan hittas den här och där är väldigt universell och kan göra ganska mycket. vilket följande bra länkar visar:
Wikipedia
Texas datablad
Länkar till flera apparater
Utkast med SN76477 + enkortsdator
Universalapparat

Kortet till SN-Voice har jag fått ihop jämte det som ska pryda en panel. Och att den blivit klar beror på ett samtal från Linus far, min älste son, som mindes ljudapparaten från tidiga stenåldern och undrade om jag inte kunde knåpa ihop en sådan åt hans grabb - Linus. Därmed var stenen (från yngre stenåldern i rullning).

Projektbeskrivning
Avser att knåpa ihop en låda med rattar och knappar med vars hjälp det går att skapa olika ljud åt en 7-åring som utforskar världen.
Lådan som är en plastlåda, typ installationsbox är ca 200 x 120 x 70mm, skall prydas med rattar och knappar som styr en ljudkrets inuti. Dessutom och för att göra det hela mer spännande ska det stoppas in en 8-stegs sekvenser för att ge lite större möjligheter att trixa (9 rattar till).
Apparaten ska nog enbart ha nätdrift även om en 9V ackumulator kunde vara bra ha. Enbart batteridrift ger onödigt höga driftskostnad åt föräldrarna. Nät OCH batteridrift är ju optimalt. Tills vidare inga möjligheter att kunna spela musik men det kan ju vara en tanke för framtiden.
Alla potar och omkopplare måste vara organsierade så att man ska kunna förklara principerna för en analog synth. De ska grupperas och märkas upp så tydligt det går även om det blir lite ont om plats. Handbok??!!
Viktigast är väl schemat. Kretsen ansluts till en rad kondenssatorer och potentiometrar jämte omkopplare och valda värden ger olika ljud. Det finns också möjlighet för köra in analoga signaler för att styra. För att få en sorts begränsning i eländet har jag valt att följa dessa scheman:
Ljudkrets (pdf)
Sekvensern, men med potar istf LED. Kanske en LED för att indikera steg #1.
LED-Chaser.jpg
Genomförande
Lådan ska borras/filas och märkas upp. Efter tips från EF-medlemmar ska jag testa pappersdekaler. Alternativet hade varit stora klisterark men jag ville testa det här.
Hela kretsen innehåller tre IC - SN76477, ljudkrets, CD4017, dekadräknare och 7555, klockkrets där de två senare utgör sekvensern och en hel mångd passiva komponenter.
Sekvenserkretsar får ett eget kort och SN76477 placeras på något sätt på ett annat. Problemet är att den här kretsen har funnits i två skepnader - en standard DIl (0.1" delning) och en icke-standard DIL (0.065-0.070" delning) och det är den mindre jag har fått. Inga big problem men lite pilligt ändå och special-special eftersom ingen sockel eller experimentkort klarar den här udda delningen.

Besvärligheter
Som nämnts - kretsens bendelning. Fixas genom att använda två rader stiftlister mellan vilka kretsen spänns ut.
Platsbrist (på ytan). Mycket pill och plock ska nog kunna lösa det. Potar och vipponkopplare är ju inte stora direkt. Rattarna är små och jag hoppas ändå tillräckligt stora för att en 7-åring ska kunna vrida runt omkopplarna.
Omkopplarna ja ... fick ett paket om fem men utan muttrar och bricka. Brickan brukar ju ha en pigg som spärrar omkopplaren. Antingen skiter jag i det eller får det bli en specialare ...
Nät/batteridrift. Om batteri så en chassilåda för batteriet och automatisk omkoppling för laddning/drift.
Barnsäkert. Lillasystern är drygt ett år och rattarna är av typen "träs på" även om de sitter ganska bra. Det är väl till att utdela strikta order - HÅLL LINUPHONEN BORTA FRÅN ISABELL!!!!

Bilder
Så här ser kretsen ut med en normal IC-sockel som jämförelse.
IMG_8211.jpg
Alla pryttlingar som ska fästas i locket jämte den preliminära skiss jag gjort i Illustrator.
IMG_8209.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 13 november 2020, 17:06:24, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - en ljudmaskin till sonsonen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Snabb uppdatering:
Det ska ju in en liten högtalare också och två trissor (2SN3904/06) som ska driva densamma om jag nu inte hittar någon enwattare (IC) i mina samlingar.

Med rattar på plats (tillfälligt) och allt utplacerat lite sådär på ett ungefär (efter funktion) kan jag ju få plats med allt. Jag tror dock det är något viktigt att se till att jag kollar upp allt mot ritningarna.
IMG_0387.jpg
Tillbaka till ritbordet ... 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Linuphonen - en ljudmaskin till sonsonen

Inlägg av MadModder »

Det blir ett ljuddemo sen antar jag? :)

Och om du inte syftar på den gamla gruppen Noice, så stavas det noise... ;) (Om det inte ska stå voice förstås)
Och sequencer... :roll:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - en ljudmaskin till sonsonen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska försöka fixa det om jag kommer på hur. Får konsultera Linus farbror; han kan nog det mesta om ljud och musik på datorer.

Egentligen borde man ju byggt en RIKTIG minisynth med tangenter men antingen får jag lägga jobb på att leta upp ett tangentbord eller fixa ett sådant där med etsade kopparytor som liknar tangenter och en bananplugg - inte kuligt alls. Sekvensern får bli en kompromiss och mer rattar att ... ratta. :), sådant gillar nog kidsen.
Jag hade en lite annan tanke med. Jag beställde två optomotstånd (säger man så?) och funderade på att göra något optotheremint kanske ...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Linuphonen - en ljudmaskin till sonsonen

Inlägg av MadModder »

Fotomotstånd. :)
Som Jimmys gamla projekt http://elektronikforumet.com/forum/view ... f=3&t=9018
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - en ljudmaskin till sonsonen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu hade jag inte Jimmys optiska maskin i tankarna men jag känner till den.

Har precis vaknat, ska käka frukost och löda IC (och en del annat). Dax att borra kanske??
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - en ljudmaskin till sonsonen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett grubbleri:
Ska lägga på en sådan där dekal med lite noteringar så det är lättare att hitta men ska den på INNAN jag borrar eller EFTER?
Och kan jag baka ABS plast i 130 grader?? Verkar tveksamt (LÄNK). Tre dagars torkande i rumstemperatur då. :(
jrl
Inlägg: 43
Blev medlem: 20 augusti 2010, 07:51:44

Re: Linuphonen - en ljudmaskin till sonsonen

Inlägg av jrl »

Kanske en pappersutskrift under en plexiglasskiva?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - en ljudmaskin till sonsonen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ju decalpapper för laser och har klart att det går att skydda med (vattenbaserad) klarlack.
Jag funderade på om det är jobbigt att lägga på dekalen efter jag borrat hålen, alltså det spricker upp när jag ska peta igenom dekalen för att få dit alla potar och omkopplare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Linuphonen - en ljudmaskin till sonsonen

Inlägg av MadModder »

Vattendekaler sitter ju inte så hejdundrans hårt så risken är att det lossnar och fransar sig runt hålet när du trycker borren genom från kopparsidan.
Jag tror jag skulle ha satt dekalen efter borrning. Efter det torkat stuckit hål överallt med en syl, och sen lackat. :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - en ljudmaskin till sonsonen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag får pröva en kompromiss. Lägga på dekalen och när den är lagom torr, peta genom dekalen där hålen är med vass skalpelle (Skinn-Johan även kallad)..

Dags för bild. Jag passade på att testa (den inte alltför bra) påskruvslinsen som gör mitt zoomobjektvi till ett makroobjektiv. Jag har lött på snuttar av virtråd på benen och spänner upp kretsen mellan två rader siftlister. Jag har fyra sådana här helveteskretsar kvar varför det frestar att ta fram ett litet adapterkort. :idea:
IMG_8218.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - en ljudmaskin till sonsonen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dekalen siotter på plats (se bild i nästa inlägg). Dock har jag testat sekvensern och skrivit kort notis i en miniprojekttråd. Miniprojekttråden är ju perfekt för smågrunkor man pysslar med och som inte tarvar mer än 3-4 inlägg med kommentarer och svar.

Jag blev inte så lite lack på 555:an och kan liksom inte fatta att den inte betedde sig som jag ville. Den är numera dumpad till förmån för en CD40106 som jobbar på bra som oscillator. Dessutom använder jag en av inverterarna till att generera triggpulser till enveloppgeneratorn.

Oscillatorn:
Bild

Triggpulsgeneratorn (typ bara):
Bild

Idag har vi gäst till middag men det kan finnas viss chans att jag hinner montera sekvensern på ett litet labbkort (beställde ett tio- eller tjugopack kort på 5x7 från Kina) och ansluta till potarna. Det som jag tyckte var lätt märkligt var att lysdioden som är kopplad till synken kan ses blinka till när pulserna kommer men när man kör negativa pulser är de nästan omöjliga att upptäcka, dvs LEDen slocknar för någon bråkdels sekund.
IMG_8791.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - en ljudmaskin till sonsonen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Eftersom jag lovade bilder i nästa (det här) inlägget skriver jag ingen text utan lägger bara upp bilderna.... :humf: .... ingen text?? :doh:
IMG_8820.JPG
IMG_8821.JPG

Jag skulle kanske skrivit text på varje ratt och knapp men grabben får komma underfund med hur det fungerar själv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - en ljudmaskin till sonsonen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Plundrade min 32-stegssekvenser på lite omkopplare och potor och fick ihop till en panel till nogot ljudande som jag ska ha klart först och som delvis ska ersätta Linuphonen med SN76477.
Ska löda klart panelen och koppla den till kretskortet, förhoppningsvis ganska snart.
Om någon undrar - Noise Toaster på MFOS.
IMG_4763.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Linuphonen - en ljudmaskin till sonsonen

Inlägg av arvidb »

Vad tyckte grabben om det hela då? Ser ju skitkul ut, man blir riktigt sugen att börja skruva på vreden och se (höra) vad som händer! :)
Skriv svar