Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min originaltanke är EN räknare, TRE analoga muxar, TVÅ adderare och ÅTTA potar som är anslutna till de tre muxarna.
Räknaren är direkt kopplad till första muxen och till de två adderarna, vilkas utgångar går till de återstående multiplexarna.
Andra ingången till adderarna går till tumhjulsomkopplare som ställer hur många klockpulsers fördröjning utgångarna på de två muxarna ska ha.

Grunnade på om det gick ha TRE räknare och kunna få dem att gå i ”otakt” men hittade ingen bra lösning.

Ginge det att ta EN analog signal och mata in den i en delay line?! Fast då missar jag möjligheten att styra fördröjningen.

Om någon undrar, så här tänker jag mig en kanonsekvensers utgångar ser ut (bara ett exempel):

Ut 1: 1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 ….
Ut 2: 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 …
Ut 3: 6 7 8 1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 5 6 7 …
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Väntar på två påsar elektronikgodis men har det mest på plats på AD/AR-kortet och har kommit riktigt långt med QVCAn ... :vissla:
IMG_8324.JPG
Bara resten kvar ...

(Jag köpte en lödpenna för detta projekt men även om den blir varm tror jag spetsen kyls ner för fort när man ska till att löda, vilket förvånar mig då jag lött annat, hålmonterat, med den.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Trummodulen (4 olika trumljud) och Ni-N-Tic-filtret (switched capacitor) på bänken. Beställde givetvis fel antal komponenter, för stora 47n kondingar till filtret och är lite konfunderad kring en del motståndsvärden på filterkortet. Det är inte fel, har jag erfarit att märka platserna på mönsterkorten med komponent-ID, inte komponentvärden. Jag köpte svarta skruvar från AliX - plattskalliga och kullriga. Billigt och bra.
IMG_8389.JPG
IMG_8386.JPG
IMG_8387.JPG
IMG_8388.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Egentligen borde jag koppla färdigt modulerna från Cat Girl Synth (ovan + några till), men jag liksom inte ids, eller jag har kanske hittat nya spännande projekt att göra nästan färdiga ... :vissla:

Hursomhelst här är två projekt till, det ena i stort färdigt, fattas en 10-polig kontakt (IDG ... IDT ... IDC???). Det är en dubbel AD/AR-generator, redan nämnd. Den andra som byggs på ett experimentkort är en "full" ADSR med ett specialchip (troligen en PIC e dyl) med extra finesser som looping ADSR, i princip en LFO där man också kan ställa hur länge en full cykel ska ta.

Jag har också en liknande programmerad krets som utgör en LFO med en rad olika vågformer och inställbart det mesta här i världen. Egentligen avsedd för stompboxar men jag tänkte ha den som LFO.

Enveloppgenerator
StompLFO
IMG_8429.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fått tummen ur röven och kapat till träpinnarna till syntkabinettet. Skulle kapa upp flera tunna strips till baksidan men glömde i hastigfarten det.
Kabinettet är metern hög och 70 cm bred och beredd för fyra rader moduler. Jag har skissat på mellan 40 och 50 moduler i kabinettet men en sekvensermodul är 15-20 cm så plats behövs.
Biltema stod för skivor som delats till 15 cm bredd (djup) och som ska sättas ihop med centrumtapp. På fronten och 2-3 mm in från kanten ska det gå horisontala "pinnar" i vilka modulerna ska skruvas. De listerna får jag skruva och limma fast jag egentligen inte vill det (skruvhål på utsidan).
Jag tänkte mig att jag skulle kunna luta kabinettet lite bakåt och har en idé hur det ska göras - mer jobb vid kapen alltså.

Notera en liten skiten modul (brusgenerator) längst bort.
synt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är inte optimalt att hålla på med snickerier i vardagsrummet men har just inget val ...

Nu börjar hursomhelst kabinettet bli klart. Kvar att fixa är den översta plankbiten varför ett besök på gamla jobbet får planeras nästa vecka, som annars är överfylld med aktiviteter.
Två stora uppgifter återstår - bestämma hur de olika modulerna ska placeras ut för att optimera maximalt och att testa och bygga om moduler då en del är tänkta att köras på +/-15V och inte den +/-12V jag har förberett.
IMG_8496.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här är "alla" moduler på plats, MINUS en handfull. Det ska till ett par mixermoduler, nån klockmodul, en VCLFO till och minst en VCA, en sequenzer, någon randommodul och en utgångsmodul (med förstärkare för medhörningshögtalare/hörlurar och jag måste helt enkelt se vad som "fattas". Några moduler är onödigt stora (breda) men så var de bland de första jag snodde ihop.
Fast fem VCOer och sex VCFer är väl inte för många ... :vissla: .
IMG_8511.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av xrayspex »

Extremt cool!
Nu väntar jag bara på ett smakprov av vad den kan!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Usch ...
Jag räknar till nära 50 moduler och jag skulle kunna göra om en panel till en minisynt som bygger på SN76477 så den också går in i racken men det finns ju inte plats (om jag inte placerar en sekvenser i separat låda - MFOS-sekvensern har jag en annan variant av).
Jag får först testa och sedan placera ut modulerna och sedan försöka förstå hur man gör "musik".

På arbetsbordet (lite längre in och längre bort har jag mina två estradsyntar - Radioschack-moogen (syns i bilden strax ovan). Den är justerad och ska provspelas snart, och sovjetsynten, Polivoks där jag har att stoppa tillbaka korten, fixa nätdelen (ny trafo bland annat), greja nån mekanisk sak och skruva fast plåtarna (plast) på fronten på ett vettigt sätt. Sedan säljer jag nog dem, men just nu är fokus på den minsta till grabben och den största till mig. Jag kanske hinner en bit på vägen innan jul.

Som stor inspiration har jag annars Helen Vogelsinger som gör magisk musik utan att plonka på tangenter.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Visst i hästa …. Jag har en 4-, eller var det en 4.5-siffrig DVM-modul och en frekvensräknare (1Hz - 1MHz) från AliX. Dessa två ska jag ha in i en panel, jämte en sådan där ”hall effect module” där man kan ratta in ett otal varianter av efterklang.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av toffie »

Wow! Det är en hel del moduler du har, va roligt att få se alla i ett kabinett :D

Om du har lust och möjlighet får du gärna skriva en lista på vilka moduler du har, skulle vara enormt skoj att få veta! :D :P Och givetvis, skulle vara kul med Youtube klipp då du använder modulerna, om du har möjlighet förstås.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det blir en liten lista ändå (eller ändåN som de säger på Öland), för jag tänkte ändå göra en och skriva lite om modulerna på min hemsida.
Kort om projektet: började lite slumpartat genom att beställa mönsterkort till diverse moduler som verkade häftiga, egentligen utan någon riktig plan. När det blev en, i alla fall preliminär, plan tänkte jag mig de vanligaste sortens moduler OCH de udda jag redan skaffat mig. Men jag hamnade ändå i det "slumpartade" genom att jag, visserligen, skaffade på mig vanliga vettiga moduler men också lade till ett gäng lite mer udda, vilka faktiskt har kommit att styra upp projektet litet.
Hursomhelst här är en lista med, i de flesta fall, länkar till källorna:

VCO
Yusynth 2SC1583
Yusynth LM394

Thomas Henry XR2205 (3)

VCF
CGS Bi-N-Tic
CGS Wasp
MFOS 24dB
Yusynth EMS VCF
Polyvoks VCF

VCA
Thomas Henry VCA
CGS Tube-VCA
Neutron Quad VCA

LFO
CGS Psych-LFO
MFOS Dual Super Simple LFO
Digisound-80 Q-LFO
BMC Dual VC-LFO
Electric Druid STOMP-LFO
Sandelino NiMH LFO

ADSR
CGS ADSR (2)
Yusynth ADSR
Electric Druid Envgen8
BMC Dual AD/AR

NOISE
Yusynth Noise/Sample&Hold
CGS Digital noise generator

RING MODULATOR
MFOS Ring Modulator/VCO

SEQUENCER
MFOS 2x16/32-step sequencer (2 egentligen)
Thomas Henry Supersequencer
PHOBOs Mad Monkey
BMC 4-knob sequencer
BMC 1-Song
BMC Step Rythm Generator
Practical Electronics 128-step Programmable Sequencer

RANDOM VC
CGS Infinite Melody
CGS Weighted Random Switch

MIDI
Mutable Instruments CV Pal
Midi Hardware MiniCV

REVERB/DELAY/ECHO
Scott Bernardi PT2399 VC Delay
CGS Digital Reverb
AliX Hall Effect Generator

GATE/TRIGG/CLOCK
BMC Mult/Div
CGS Burst Generator
Yusynth Gate Delay
Egen Clock Generator (2?)

DIVERSE
BMC Arpeggiator
BMC Quantizer (2)
CGS Analog Shift Register
Egen Mixer (behövs en hel del)
CGS Drum Simulator
AliX Frekvensräknare
MFOS Single Buss Keyboard Controller
CGS Joystick

PSU
AliX +/-12V

VILLHÖVER
Förutom en rad nödvändiga moduler som ett par mixer (AC/DC), "fördelningsdosor" då en signal kan gå till flera moduler, finns det säkert massa mer jag bara MÅSTE ha. På listan finns en DCO (Digitally Controlled Oscillator med Wave table) från CGS, en Turing Machine (en sorts random CV-generator), en sekvenser med kanon-effekt (beskriven i ett inlägg ovan), ingångsmodul för att kunna koppla in musikinstrument eller mikrofon för att kunna lägga till/modifiera externa musiksignaler och skapa gate/trigg-signaler, moduler för att processa monosignaler till stereo (spänningsstyrd panorering vore 8) ) och slutligen finns det allehanda moduler för att *messa* analoga signaler och några exempel är: Waveform Multiplier, Wave Folder, Phaser, Envelop Follower mm.

KRETSAR
Jag har ju ett gäng balla kretsar som en 3320, VCO, nån sample/hold-krets, en SG3402 som kan användas som 4-kvadrant multiplikator (ringmodulator), några MFC6040, spänningsstyrda förstärkarkretsar och en skog andra balla kretsar som bara väntar på att få bli använda.

MUSIK

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Känner lite tryck att laga, avsluta (bygga klart/trimma) och återställa tre syntar för att sälja och finansiera det där med Råttan ….
Både Moogen och Polivoksen känns överflödiga medan MIDI ultimate känns som något som står mig mer nära då jag byggt ihop dem.

[VISA]
Testar samtidigt hide-knapparna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Eftersom jag släpade upp tygerna ur källaren kunde jag väl släpa upp de plastskyltar jag dåraktigt tog loss från Pribojens front. Jag tänkte se ur jag skulle kunna sätta tillbaka dem och inser att jag har problem.
Ursprungligen satt de fast med piggar som sedan smälts och plattats till på baksidan av alufronten. Dessa piggar (nu tillplattade) smäckte jag loss :doh: .
priboj_8587.JPG
Jag tänkte mig nu att jag kunde dra igenom snygga svarta skruvar men vissa piggar (och där hål skulle borras) hamnar i texten på vissa skyltar. Och att limma går ju inte heller eftersom de inte är helt platta/plana på undersidan. :humm:
priboj_8586.JPG
Dessutom fattas en sådan här skylt typ.
priboj_8588.JPG
s-l1600-2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fran bygger en Sputnik-pipare:



Skulle det vara lattjo att ha en Sputnik-modul som inte gör annat än piper regelbundet, eller som Fran visade, sveper förbi sådär. Schemat finns ju där i video men PLUS_JORD ... :evil:
Hursomhelst man måste väl kunna bygga en Sputnik-pipare enklare och att få till det där med pipet som kommer och går (i volym) har jag en helt annat (tokig) idé. Jag har ett gäng mönsterkort till en enkel VCA (med tre ingångar) och om man tar två sådana kort och en LFO med triangelvåg skulle man kunna få till en panoreringsmodul - jag tänker mig stereoutgångar från modularen. Lägg därtill externa styringångar så annat kan styra panoreringsfunktionen.
Skriv svar