SSD diskar som lade av - någon som upplevt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2725
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

SSD diskar som lade av - någon som upplevt?

Inlägg av Humulus »

Har nu drabbats av en dubbel dpression :(

Först ringde min mor och sa att hennes dator lagt av. Åkte och hämtade den och det visade sig att hennes SSD har lagt av. Det är en några år gammal Micron 128GB, men den är inte mycket använd. Hittas inte alls när man kopplar in den. Enligt morsan så hade den gått bra i går, men när hon satte på den i dag så blev det "Operativsystem saknas".
Är det vanligt att dom bara tvärdör?

Hade en begagnad OCZ som jag köpt för ett par år sedan begagnad av någon här på forumet och som legat sedan dess. Tänkte att hon får ta den istället. Kopplar in den men där blir det problem också :shock:
Den står bara och tyggar i BIOS. Togg loss den och tänkte jag öppnar och kollar. Sagt och gjort: lossar dom fyra skruvarna och knackar den lite lätt i bordet för att sista skruven ska släppa - då hör jag att det skramlar inne i disken!
Tar av locket och där har två av minneskretsarna och kontroller-kretsen ramlat bort!
Ehh -är det normalt??

Får nog återgå till mekaniska diskar...Frågan är hur sjutton dom kan ha ramlat av så där?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: SSD diskar som lade av - någon som upplevt?

Inlägg av danielr112 »

Har haft flera som lagt av. Dock ingen som tappat minneskretsarna. Det låter absurt.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2725
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: SSD diskar som lade av - någon som upplevt?

Inlägg av Humulus »

Ja, att kretsarna bara ramlar av känns bra skumt 8)
Lödde dit dom med varmluft men ingen större succe...

Dom du har haft som lagt av, är det äldre varianter, eller har dom suttit varmt eller någon annan
faktor du tänkt på?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: SSD diskar som lade av - någon som upplevt?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Har en OCZ SataII 2.5" som ligger här Den är ju liten idag, bara 60GB. Men förargerligt ändå!
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2725
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: SSD diskar som lade av - någon som upplevt?

Inlägg av Humulus »

Lasp: har din också lagt av alltså?
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: SSD diskar som lade av - någon som upplevt?

Inlägg av nsbvzy »

Kör blandade intel diskar i servrarna, går dygnet runt och har inte haft en disk som krånglat. Kanske ska säga att de Ej är serverklassade.
530, 520, och 320 tror jag det är flest av.

Ocz har jag övertagit ett gäng från jobbet och de har en förmåga att strula. Allt från total död till i bland fungerade och fungerande på vissa controllers.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: SSD diskar som lade av - någon som upplevt?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja jag får ingen kontakt. Men när jag kopplar upp den som USB, det finns ett uttag, så säger den att den behöver formateras och säger att den är 1.92GB stor!
Men så händer inget!
Har testat att finna disken även under Linux! Men nada!
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2725
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: SSD diskar som lade av - någon som upplevt?

Inlägg av Humulus »

OCZ verkar lämpligt att undvika...har en 64GB liggande som gick sist jag testade den men kanske bäst att
inte använda den till något seriöst...

Men morsans Micron trodde jag var ett bra fabrikat?
Har haft mycket gamla mekaniska 2.5" diskar, och trots hög ålder så brukar dom sällan totalpaja, känns opålitligt med SSD...
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: SSD diskar som lade av - någon som upplevt?

Inlägg av danielr112 »

Har varit både OCZ Intel Samsung mfl som lagt av. Allt ifrån 20-120gb diskar. Kan inte säga att det är det ena eller det andra utan mer generellt. Några har dött i laptops som knappt används andra i servrar som gått med tung last i 3+ år.

Inen har dött inom 2 år ivf. Förutom en som var DOA.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: SSD diskar som lade av - någon som upplevt?

Inlägg av xxargs »

Havererande flash/SSD kommer vi nog se mer av, och när det kraschar så tappar man data, allt som oftast oräddningsbart och också ofta plötsligt. Mycket beror på klassiska elektronikfel med kallödningar och missade lödpunkter etc. och i en SSD så är det väldigt många av dessa då alla mångpoliga minneskretsar är monterade på kretskort på traditionell sätt.

Mekaniska diskar är bättre i det avseendet, där har man oftast en chans att plocka ut det mesta av datat så länge huvuden på disken är oskadade. Mekaniska diskar som svarvar skulle jag säga hör till sällsyntheter idag och är inte förstatypen av fel att förvänta sig. Själv har jag bara varit med om 2 stycken sådana sedan 1985 till idag, den första var typ 1988, och den andra var för drygt ett år sedan.

Jag har nog haft flera där problemet istället legat på kontrollerkortet på HD:n - ett par där motordrivkretsen brann (maxtor), men där innehållet kunde räddas mha lånade kontrollerkort från andra likadana HD och två st WD där felen är klart kopplade till kontrollerkortet, samt 2 st där USB/sata bryggan i extern hårddisk har ställt till saker (bla skrivit sönder sektorer)

dvs. elektriska och elektronikfel är klart övervägande även på mekaniska HD i jämförelse med rent mekaniska fel och eftersom byggsättet är lika för kontrollekort på HD och SSD så kommer feltyperna vara av samma karaktär och sannolikheten mycket bestämd av hur många lödpunkter korten har i sig...

Har man system med SSD/flash-minne så skall man göra backup ofta och ej räkna med att sådan media kan hålla data över längre tid om de inte strömsätts då och då och läses igenom - och slutligen när dessa lägger av, vilket kan vara plötsligt, att det är av typen 'katastrof-fel' med lite sannolikhet att rädda data.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2725
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: SSD diskar som lade av - någon som upplevt?

Inlägg av Humulus »

Jo, allt är inte bara bra med SSD övergången...
I det här fallet med morsans dator, så har jag backup så några större problem med dataförlust är det inte i alla fall.
Men dom är ju inte gratis och jag börjar ångra att jag börjat sätta in SSD i flera av pensionärernas datorer.
(Hjälper ju en del av granskapets pensionärer med deras datorer här)
Har köpt en del begagnade SSD:ar för att hålla priset nere åt dom, men det kan kanske sluta illa... :oops:
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: SSD diskar som lade av - någon som upplevt?

Inlägg av danielr112 »

Ja beg ssd håller jag mig ifrån. Då SSD har en mer markant livslängd och data-överföringskvot. Hur det ställer sig i verkligheten vet jag inte men erfarenehet sedan ssd kom säger som ovan sagt att dom är skörare när det går snätt. SSD för mig är bara systemdiskar.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: SSD diskar som lade av - någon som upplevt?

Inlägg av MiaM »

För den som inte behöver så värst mycket utrymme så är det kanske idag bäst att ha speglade diskar?

Frågan är om det går att confa "dagens operativsystem" vettigt om ena disken är SSD och andra är mekanisk (eller kanske snarast att det är en partition på den mekaniska disken), så att läsning i princip alltid sker från SSD-disken och vid skrivning kan man kanske till och med acceptera att skrivningen ses som "klar" när den skrivits på SSD:n och spegling över till den mekaniska disken kan gå i bakgrunden. (Liksom det är ju en sak att tappa all data sen senaste backup, en annan sak att tappa två minuters data. Kanske inte för en extremt kritisk tillämpning men däremot för en vanlig privatperson så att säga).
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: SSD diskar som lade av - någon som upplevt?

Inlägg av xxargs »

Vad som går att göra i windows vet jag inte, men i linuxvärlden så finns det drivrutiner där man upplåta en del av SSD som disk-cache och man kan bestämma om det skall vara läs eller skrivcache eller båda samtidigt och förmodligen går det också pilla på tiderna för hur länge datat skall finnas i skrivcache innan de överförs till snurrdisken - dvs. lite samma sak som sshd- diskarna som säljs.. Dock är det okänd i beteende vad den gör om SSD skulle gå sönder och hur det upptäcker detta i tid och innan datat förstörs, förmodligen krävs bättre filsystem som har checksummor på både filsystemdata och fildata samt journal på disken typ btrfs och zfs för att upptäcka den typen av datakorruption - och sedan kan man fråga sig när den typen av filsystem dyker upp i windowsvärlden - om det någonsin gör det för kontorsdator-bruk...

Problemet med laptop är att dom flesta har inte plats för 2 diskar eller bökigt att få in dem med att offra tex. CD/DVD-spelaren etc.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: SSD diskar som lade av - någon som upplevt?

Inlägg av sebastiannielsen »

Humulus: Om TVÅ av minneskretsarna lossat är det nog ingen framgång att löda dit dem igen, om du inte kan löda loss dem och byta plats på dem.
Såvitt jag vet innehåller sådana här kretsar även "lågnivådata" precis på samma sätt som mekaniska diskar, och då måste ju rätt krets sitta på rätt ställe. Sedan är det nog flera kretsar som är "lösa" så att säga men inte helt har lossnat från kortet.

Antagligen termisk stress, inte att de suttit varmt utan att de blivit varma, kalla, varma, kalla, varma, kalla så har kretsarna "arbetats loss", i kombination med miljö-tenn (blyfritt) som har orsakat det. Och är det billig hårddisk så har man ju sparat in på kvalitén av tennet också.

Iaf, felet är inte att man byter över till SSD. Felet är att man plockar snorbilliga noname-SSDs. Bästa är att plocka välrennomerade märken, t.ex. Samsung & Intel är i toppklassen (köp dock inte Intels lägsta klasser utan gå upp några snäpp, samma gäller Samsung, deras 850 Pro serie är något att sätta tänderna i), kingston & sandisk ligger i mellansegmentet, och OCZ/adata/micron/you-name-it är typ "kinamärken" som gärna går sönder.
Skriv svar