Sida 1 av 1
grindlogiksimulator ?
Postat: 19 februari 2016, 08:24:20
av Glenn
Om man vill konstruera ett nät av grindar för att få till en viss funktion, eller analysera ett befintligt så kan man ju sitta och skriva sanninsgtabeller, men det är ju lite jobbigt när det är många steg.
Det måste ju bara finnas något program för detta ? gärna där man "Bygger" med standardiserade grindsymboler ?
Nån som känner till nåt ?
Extra bonus om man kan göra tvärt om också, på nåt sätt definera funktionen och få fram ett logiknät för det.
Re: grindlogiksimulator ?
Postat: 19 februari 2016, 08:41:39
av YD1150
Re: grindlogiksimulator ?
Postat: 19 februari 2016, 10:29:22
av lillahuset
Inte för att jag har med det att göra men jag noterade att du var på jakt efter CPLDer som inte går att köpa för att experimentera med och nu vill du rita logik med grindar. Varför lär du dig inte VHDL och använder små billiga FPGAer som går att köpa?
Re: grindlogiksimulator ?
Postat: 19 februari 2016, 11:26:28
av TomasL
Jag rotade runt rätt ordentligt för att hoitta en någorlunda fungerande logiksimulator när jag började mitt ECL-projekt.
Efter mycket letande hittade jag Logic Circuit
http://logiccircuit.org/ vilken fungerar någorlunda bra.
Använder också nånting som heter "Karnaugh Minimizer" Vilken generarar grindlogik, formler mm, väldigt praktiskt.
http://karnaugh.shuriksoft.com/
Vill du testa på Logic Circuit så hittar du min CPU-Sumulering här
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5#p1186268
Re: grindlogiksimulator ?
Postat: 19 februari 2016, 17:17:26
av MiaM
Äntligen dags för Spectravideo-expansion?

Re: grindlogiksimulator ?
Postat: 20 februari 2016, 01:21:56
av Glenn
YD1150 & tomasl: Nice, ska testa runt lite och se hur dom funkar!
lillahuset: kanske blir så tillslut, men nu vill jag faktiskt ha nåt fungerande först och främst
miam: njae, sidospår

fast det kommer ju till nytta där med..
Re: grindlogiksimulator ?
Postat: 20 februari 2016, 02:41:41
av swesysmgr
Altera Quartus II har dra-och-släpp funktionalitet för att konstruera FPGA kod utan att lära sig VHDL/Verilog och har ett rätt stort bibliotek med 74-logikkretsar, även gamla udda nummer.
Du kör sedan konstruktionen i det inbyggda Modelsim "light" och får ut plottar modell logikanalysator. Finns för Linux och är gratis. Tar gigantiskt mycket plats vid full installation, välj bort alla FPGA-familjer som inte skall användas.
Även LTSpice fungerar bra för att bygga enklare saker som räknare m.m. om man lägger till ett bibliotek med digitala kretsar. Finns gratis med hundratals NXP-kretsar och PROSAM-symboler på diskussionsgruppens sida, fungerar bra.
Re: grindlogiksimulator ?
Postat: 20 februari 2016, 09:08:12
av TomasL
Med YD's program kan man tydligen inte göra simulationer eller bygga några komplexa system, det gick inte göra en Vippa i det.
Dock ser jag en bra grej att man på ett enkelt sätt skapa dekoders och liknande i det.
Re: grindlogiksimulator ?
Postat: 20 februari 2016, 11:16:50
av lillahuset
swesysmgr: Var hittar man diskussionsgruppens sida?
Re: grindlogiksimulator ?
Postat: 20 februari 2016, 12:48:56
av swesysmgr
Re: grindlogiksimulator ?
Postat: 20 februari 2016, 12:52:55
av lillahuset
Tack! Ska bli intressant.

Re: grindlogiksimulator ?
Postat: 20 februari 2016, 14:16:13
av swesysmgr
TomasL skrev:Med YD's program kan man tydligen inte göra simulationer eller bygga några komplexa system, det gick inte göra en Vippa i det.
Dock ser jag en bra grej att man på ett enkelt sätt skapa dekoders och liknande i det.
I LTSpice handlar det mer om hur mycket man orkar rita. CAD-mässigt är Quartus II bättre men med vettiga modeller kanske en SPICE-simulering kan avslöja problem som digitalsimulatorerna missar.
schema1.png
timing1.png
timing2.png
Re: grindlogiksimulator ?
Postat: 20 februari 2016, 14:50:15
av lillahuset
Om det är stora modeller med logik tror jag Spice kan bli ganska långsamt jämfört med en logiksimulator.
En liten undran: När jag såg dina timingdiagram kom jag att tänka på ett problem med LTspice jag hade för något år sedan. Jag ville ha en fyrkantvåg med 50% duty cycle och ställde in 50% och 0 i stig och falltid. Till min stora förvåning blev det inte 50% eftersom stig och falltid inte var 0 och båda tiderna togs från höga delen av fyrkantvågen. Någon mer som har råkat ut för det? Min lösning var att finjustera till strax över 50%. Pilligt. Bättre lösning?
Re: grindlogiksimulator ?
Postat: 20 februari 2016, 15:08:47
av swesysmgr
Har inte sett detta problem men jag brukar ange en liten intern resistans i källorna och stig- och falltid på 10ns eller så. Simuleringarna kan bli konstiga när signaler har oändlig derivata och källorna är oändligt styva.