Hjälp med idé till "telefonlurshub"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rauta

Hjälp med idé till "telefonlurshub"

Inlägg av Rauta »

Hej forumet!

Jag har sugit på ett projekt som jag inte tycker borde vara så avancerat egentligen, men eftersom mojängen ska kopplas in till en del utrustning som är dyr så vill jag gärna bolla lite idéer.

Tycker nog att jag har grundläggande kunskaper inom lödning och småelektronik, men är långt ifrån att vara något geni så jag reserverar mig redan från för eventuella tankefel :-).

Det jag tänker mig är en splitter som den här fast med med fyra stycken ingångar som jag vill koppla till två stycken utgångar.

Ingångarna (RJ-10) består av:

1. Koppling till IP-telefon (headsetport)

2. Koppling till en sorts USB-ljudomvandlare. Jag har provat att koppla just denna direkt till det trådlösa telefonheadset jag ska använda utan att elda upp något så omvandlaren verkar ge samma signal som headsetporten på IP-telefonen

3. Koppling till RJ-10 --> 2x 3.5 mm honor för vidare inkoppling i linje in/ut i dator

4. Reservport, här hamnar troligtvis en ljudomvandlare till enligt punkt 2 om jag får tag i en.

Utgångar (RJ-10):

1. Port för att koppla in trådlöst headset
2. Port för att koppla in trådat headset eller extra, trådlöst headset

Eventuellt ska det även till strömbrytare för att välja bort de källor man inte vill lyssna/prata på för tillfället.

Har även bifogat en skiss på hur jag tänkt mig det hela.

Min stora fundering är om jag behöver placera in dioder i den här kretsen för att signalerna inte ska sticka iväg åt fel håll, d.v.s från en ingångskälla till en annan?

Tacksam för alla tips och idéer kring detta. Håller tummarna för att det är genomförbart överhuvud taget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Hjälp med idé till "telefonlurshub"

Inlägg av mrfrenzy »

Visst är det genomförbart. Du behöver en mixer och lämpliga kablar.
Här finns lite tips : http://www.mgraves.org/2010/07/hdvoice- ... io-part-1/

Det vore intressant att höra exakt vad du ska åstadkomma. Kanske vore det enklare att låta datorn agera mixer. Den kan ju definitivt emulera en iptelefon. Vad är dessa usb-omvandlare?
Rauta

Inlägg av Rauta »

Hoppla! Det var eventuellt lite mer avancerat än vad jag tänkte mig. Var din tanke med mixern den att man med lätthet kan ställa ljudnivåerna eller är det för att detta faktiskt är lite mer avancerat än vad jag tror.

Min grundtanke var mer ett antal modularportar fastlödda på ett experimentkort med lämpliga komponenter emellan för att inte signalerna ska gå fel väg. Själva ljudnivåerna var tanken att ställa in på respektive inenhet. Att använda datorn som mixer tror jag inte är en möjlighet i mitt fall med tanke på lite begränsad hårdvara, men jag ska definitivt överväga det om den här planen går i stöpet.

Min tanke med detta bygge var att kunna använda det befintliga headset vi har på min arbetsstation till alla de tre ljudkällor vi behöver kommunicera över: Telefon, VHF och vanlig ljudinspelning på dator.

Förhoppningen var att få till en ganska billig lösning med delar jag i stort sett har hemma eftersom vi annars behöver ett nytt headset för x antal tusen vilket mina arbetsgivare inte riktigt ser som nödvändigt.

USB-omvandlaren är en Plantronicsprodukt av ungefär den här typen.

Stort tack för svaret!
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Hur ser signalerna ut?
Vad är det för impedanser?

Det fnns möjligen en analogswitch från MAX som passar, dom gör många switchkretsar. Den styr du med en liten ATTiny eller motsvarande.
Rauta

Inlägg av Rauta »

Nu är jag nog ute på hal is men impedans är väl enbart förknippat med växelspänning? Är det verkligen växelspänning ut i luren på en Ip-telefon? Märker att jag har en hel del att lära och att mäta upp!

Vad gäller signalerna antar jag att det är en vanlig, analog ljudsignal. Jag har i alla fall kunnat få ut ljud från telefonen till datorn med hjälp av en rj-10 till 2x3.5mm honor. Samma bör gälla för USB-ljudomvandlaren.

Switchkrets låter intressant! Du får gärna utveckla hur man skulle sno ihop det här projektet med en sån krets, har exakt noll erfarenhet av sådana komponenter.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Kolla på MAX4550. Du får köra två såna parallellt eftersom du har två signaler med totalt fyra ledare per källa. Troligast är det analoga ljudsignaler i "normala" nivåer, dvs växelspänning, i bägge riktningar (mick och hörlur). Och då kan ev behövas lite nivåanpassning på resp. in och utgång.
Men utan att veta nåt om signalerna blir det mest gissningar.
Rauta

Inlägg av Rauta »

Det här är på gränsen till vad mitt förstånd klarar just nu.. och jag älskar det :-D. Låter ju i alla fall som att nästa steg är att kolla upp signalen lite bättre.

Är det ström, spänning och impedans som måste kollas upp eller måste signalen analyseras på något mer sätt?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ljud är växelspänning, därför går det inte att använda dioder (som du tänkt) för att hindra ljudet att gå bakvägen.

För att "enkelrikta" en ljudsignal så behöver du ett förstärkarsteg (förstärkningen kan vara 1 så det är lika stark signal före som efter).
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Så här blir det om jag ritar upp det.
I MAX4550 kan signalen gå åt bägge håll så en buffer styr upp nivåerna och isolerar in- utgång från switchen.
Men jag är osäker på om bufferstegen verkligen behövs. Du switchar ju bara in en enhet till en lur i taget eller hur? Eller hur är det egentligen tänkt?

I dina kontakter har du fyra ledare, två kabelpar. Troligen kör några av dina grejer jord och signal, andra kör +/-signal och -/+signal.
Därför måste du switcha alla fyra. Då är du också säker på att isolera Enhet 2 från Enhet 3. Titta på hur MAX kretsen ser ut i slutet på databladet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Annars kan man ju "fuska" och använda ett s.k kanalväljarswitchset, swech säljer ju sådana som tokbillig surplus..

http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... ts_id=1164

(Jag köpte 10 stycken när jag behövde en, tar en hel del plats i strömbrytarlådan..)
Rauta

Inlägg av Rauta »

Tack för alla hjälpsamma svar så här långt! Det lutar nog åt att jag bygger två varianter, både enligt Glenns och Retroperras tips. Blev väldigt taggad på idén att lära mig mer om mikrokontroller men kan behöva en KISS-lösning innan det är löst :-)
Rauta

Inlägg av Rauta »

@Retroperra: Läste din senaste post på mobilen så jag gjorde visst inte ett jättebra jobb med att svara på frågorna...

Tanken är att båda lurarna ska gå att köra samtidigt, det är smidigt när vi kör utbildningar, så jag antar att buffertstegen behövs?
Jag ska kolla signalerna nu när jag kommer till jobbet nästa gång så får vi se hur jag kommer vidare.
Skriv svar