Sida 1 av 2
Frågor kring EC-motor
Postat: 7 februari 2016, 21:23:01
av nauti
Fann en fläkt med en så kallad EC-motor. Fem kablar in, brun, blå och jord känns enkelt, rakt in i vägguttaget. De andra två vet jag inte men misstänker något motstånd för varvtalsreglering. Är det någon som har koll på dessa motorer och hur de fungerar? Hur de kopplas in samt om den kan tänkas drivas av växelström eller om den likriktas innan? Går dessa att använda till generatorer?
Några funderingar bara som jag finner väldigt litet information kring

Om någon här kan så får ni gärna upplysa mig.
Re: Frågor kring EC-motor
Postat: 7 februari 2016, 22:01:29
av prototypen
Sitter styrelektroniken i fläkten, isf tror jag att det är tacho signal i de tampar som är kvar.
Protte
Re: Frågor kring EC-motor
Postat: 8 februari 2016, 07:56:42
av nauti
Jag provade de första med likström till att börja med eftersom det inte skulle skada fläkten. När det som väntat inte resulterade i någonting så kopplade jag in den i väggen, även det utan resultat. Tänkte mest ifall jag gjort något uppenbart fel. Tror det är en ganska bra fläkt så jag ville helst inte demontera den i onödan, men nu får det bli så och med litet tur kanske jag finner felet.
Tack!
Re: Frågor kring EC-motor
Postat: 8 februari 2016, 08:05:13
av Nerre
Vad är en EC-motor?
Vad är det för färg på de andra två tåtarna? (Min spontala reaktion var ju "5 tåtar=3-fas")
Re: Frågor kring EC-motor
Postat: 8 februari 2016, 08:59:28
av TomasL
Det beror ju helt och hållet vad för fläkt det är, och nej du kan inte använda den som generator.
De två extra tamparna kan vara i princip vad som helst, du får öppna kopplin gsboxen och kika på vad de är anslutna till.
Re: Frågor kring EC-motor
Postat: 8 februari 2016, 09:10:53
av Purre
Nerre skrev:Vad är en EC-motor?
Vad är det för färg på de andra två tåtarna? (Min spontala reaktion var ju "5 tåtar=3-fas")
Jag skulle tro han menar att det är en borstlös motor. Vet att Festool kallad deras borstlösa produkter för EC-TEC. Annars brukar det vara BLDC som vanlig förkortning som även avslöjar att den vill matas med likspänning.
Re: Frågor kring EC-motor
Postat: 8 februari 2016, 09:21:17
av TomasL
EC-motorer är den vedertagna benämningen på dessa motorer, vilket står för Elektroniskt Kommuterad motor (fast på Engelska).
Re: Frågor kring EC-motor
Postat: 8 februari 2016, 09:49:29
av Nerre
Då är det ju rätt stor sannolikhet att den där fläkten helt enkelt saknar drivenheten.
Re: Frågor kring EC-motor
Postat: 8 februari 2016, 10:20:40
av nauti
http://biutech-rekuperatory.pl/wp-conte ... -23-03.pdf En sådan lyckades jag finna att det var.
Det behövs alltså en drivenhet kopplad till den? Eftersom den vill ha 230V rakt in, så finns det något sätt jag kan kringgå detta och prova om den fungerar? Genom att koppla på likström på de andra två? De har för övrigt färgerna blå och gul, men det är inte trefas.
Vad utgörs en sådan där drivenhet av? Någonting en kan knåpa ihop själv?
Re: Frågor kring EC-motor
Postat: 8 februari 2016, 10:30:00
av TomasL
Har nog aldrig sett en EC-fläkt utan drivenhet (och jag använder dem typ dagligen), då de är sammanbyggda.
Men Fabrikat, modellbeteckning samt foto vore ju bra.
Re: Frågor kring EC-motor
Postat: 8 februari 2016, 10:33:55
av prototypen
Finns det någon sorts text/identifiering på fläkten så vi slipper gissa och vad är färgen på de återstående kablarna.
Att bara tjonga in 230 VAC bara för att det är brun och blå är ju lite naivt.
Protte
Re: Frågor kring EC-motor
Postat: 8 februari 2016, 10:41:48
av TomasL
nauti skrev:http://biutech-rekuperatory.pl/wp-conte ... -23-03.pdf En sådan lyckades jag finna att det var.
Det behövs alltså en drivenhet kopplad till den? Eftersom den vill ha 230V rakt in, så finns det något sätt jag kan kringgå detta och prova om den fungerar? Genom att koppla på likström på de andra två? De har för övrigt färgerna blå och gul, men det är inte trefas.
Vad utgörs en sådan där drivenhet av? Någonting en kan knåpa ihop själv?
Nej Allt är inbyggt.
Du har 3 + 4 anslutningar på den, dvs i ena kabeln fas, nolla och jord.
I den andra +10V matning, 0-10V in, signaljord, och varvtalsgivare.
För att få fläkten att snurra kopplar du in 230V på fas och nolla, samt byglar "kabel" 6 och 7, alternativt kopplar en 10k pot mellan 6, 7 och 4, alternativt en 0-10V signal mellan 7 och 4.
Användarinstruktioner på en fläkt ur samma serie
http://img.ebmpapst.com/products/manual ... 1454923958.
Re: Frågor kring EC-motor
Postat: 8 februari 2016, 11:06:58
av Nerre
TomasL skrev:Har nog aldrig sett en EC-fläkt utan drivenhet (och jag använder dem typ dagligen), då de är sammanbyggda.
Men om man "har fått tag" på en fläkt så kan det ju vara en fläkt som nån har slaktat så alla delar inte finns med.
TS skriver ju 5 sladdar och det stämmer ju inte alls med databladet på den där fläkten.
Re: Frågor kring EC-motor
Postat: 8 februari 2016, 11:13:00
av TomasL
Förvisso inte, men dessa motorer är så ihopbyggda så att det blir förstörande demontering i de flesta fallen, dvs om man mot all förmodan lyckas få isär den, så är den totalförstörd ändå.
Re: Frågor kring EC-motor
Postat: 8 februari 2016, 11:56:27
av nauti
Tack så mycket. Tog av toppen och fann alla sju kopplingar du nämnde. Kopplade på de tre första och sedan 6V mellan 4 och 7. Den gav åtminstone en antydan till liv, men inte mer än en dödsryckning. Den står still och med tio sekunders mellanrum försöker den röra på sig genom att gunga litet föra ett sedan ge upp och vila i tio sekunder till. Bara att kasta eller är det värt att fixa om jag nu klarar av det?
Demontering var då inga problem utan våld eller att förstöra någonting. Toppen sitter med tre skruvar och det var allt.