Sida 1 av 2

Ladda 24 volt från 12 volt

Postat: 29 januari 2016, 15:21:55
av R8N
Hej. Första inlägget i forumet. Blir troligtvis många fler då jag har många projekt i luften. :-)

Jag har en bil med ett elsystem på 24 volt. Jag har även en massa andra grejer som vill ha 12 volt. Därför tänkte jag köpa ett gäng 12V-batterier för att inte nöta på startbatterierna vilka alltid ska vara 100% laddade. Det enda jag egentligen behöver 24 volt till är själva bilen med startmotor. Idag har bilen en generator på 28V/35A. Tanken är att byta ut generatorn mot en 14V/250A med externt temperaturstyrt laddningsrelä placerat nära batteribanken. Jag tänkte även kunna ladda batteribanken från 230V nätström och solpaneler på taket.

För att ladda och underhållsladda startbatterierna har jag en lite annorlunda tanke.

2 st galvaniskt isolerade DCDC-laddare med flerstegsladdning. Det finns en färdig produkt som heter Ctek DC25S som vill ha 10-20 volt in och sedan laddar batterierna i fyra olika laddningsfaser. Det som talar emot Ctek-laddaren är priset. 2st sådana kostar ca 5000kr och har mer finesser än vad jag behöver till denna applikation.

Det finns solcellsregulatorer men risken är att de brinner upp om jag kopplar den mellan två batterier då jag inte vet om den har någon strömbegränsning.

Tanken med 2st separata laddare är att varje enskilt batteri får egen omsorg. Alternativet är en 12-24V + balansering. Jag skulle kunna behålla originalgeneratorn men den är inte så smart och tar inte hand om batterierna på ett bra sätt.

Hur hade ni gjort?

MVH/Per

Re: Ladda 24 volt från 12 volt

Postat: 29 januari 2016, 15:49:03
av danielr112
Vad är det för bil som du tänkt slänga i en 250A generator i? Lastbil?

Re: Ladda 24 volt från 12 volt

Postat: 29 januari 2016, 17:17:28
av grym
kina switchmoduler , finns 10A för några tior, backdiod och en enkel balanseringskrets så funkar det
vill man ha mera ström så ta två, släng i ett par extra i bilen så kan man byta om det strular

Re: Ladda 24 volt från 12 volt

Postat: 29 januari 2016, 20:09:44
av R8N
Min bil är en helt ordinär Volvo C304 Cross Country från 1975. Motorn är en vanlig Volvo B30A. Den används som fritidsfordon/husbil och jag har en hel bunt med förbrukare. Allt från Webasto-värmare till amatörradiostation. Tänkte ha 200-400Ah batteribank av en typ som tål hög laddström (1-3C), exempelvis Optima-batterier eller LiFePo4-batterier. För att kunna klämma ur 250A ur generatorn så måste man höja varvtalet på motorn. Generatorn tar bara effekt när den jobbar. Annars snurrar den bara med.

Re: Ladda 24 volt från 12 volt

Postat: 29 januari 2016, 20:23:07
av danielr112
AH ok. Men isåfall är de kanske lättare att bara köra allt på 12v direkt. Är ju inte svårt att konvertera en B30 till 12v system direkt :)

Sedan om du nu råkar ha någon 24v förbrukare kvar så kör du dc-dc 12->24 v istället?


Eller ja vilket hållsom beroende på vart du har dom stora förbrukarna.

Re: Ladda 24 volt från 12 volt

Postat: 29 januari 2016, 21:26:37
av R8N
24 volt är ju bättre än 12 volt. Speciellt när det kommer till tyngre saker som startmotor. Problemet är att kablarna är dimensionerade för 24 volt. Dvs lite klenare än för 12 volt. Det är många saker som ska bytas ut i elsystemet. Startmotor, tändsystem, lampor, vindrutemotorer, fläktmotorer. Vissa saker är svåra att hitta som passar. Det blir definitivt dyrt.

Re: Ladda 24 volt från 12 volt

Postat: 30 januari 2016, 08:30:01
av limpan4all
Välkommen.
Då jag har en C303 av Vattenfallvariant med 12V från fabrik så kan jag säga dig att kablarna ser ut att vara exakt desamma som i 24V versionen.
Mitt förslag är att helt enkelt montera på en generator till. Bara en extra remskiva och sedan är det klart, eller att bara se till att sätta generatorn på den befintliga remskivan via något extra brythjul. Bå 164 bilarna med servopump så satt den nedtill till vänster på motorn sett bakifrån, så jag antar att det finns fästhål som kan användas där.

Re: Ladda 24 volt från 12 volt

Postat: 30 januari 2016, 10:06:33
av )ExecutoR(
Verkar vara många här med Cross Countrys från -75.

Jag bygger åt andra hållet, med ett separat 12V-system bakom original 24V för att slippa konvertera hela bilen och inte ha massa saker mellan generator och startbatteri, risken är ju alltid att något fallerar och man står där utan att kunna starta. :(

Jag köpte en CTEK Dual 250S för att se till att 12V-batteriet laddas ordentligt. Tyvärr har inte CTEK någon laddare som tar 24V in, så jag kommer primärt använda en billig kina 24V->13,8V omvandlare på "45A" för att driva CTEK:en när jag har motorn igång (kommer slå på/av strömmen till omvandlaren med ett relä). Fördelen med CTEK-laddaren är färdig ingång för solpaneler. Bara köpa och koppla in. I framtiden kanske det blir att jag byter ut kinakonvertern och monterar en till generator för 12V, men då är det bara att koppla den direkt till CTEK:en också.

Såhär avgör laddaren om den ska slå över från solcellsingången till generatoringången för laddning:
The charger starts charging the target battery when the supply voltage exceeds 13.1 V for 5 sec (engine on).
The charger stops charging the target battery when the supply voltage drops below 12.8 V for 10 sec (engine off).

Har man en dålig generator med låg spänning kan man koppla in sig på solcellsingången istället då den kan ladda från mycket lägre spänning, men då får man själv bryta strömmen med ett relä när motorn inte är igång, annars kommer den dra ur hela startbatteriet.

Jag köpte min CTEK Dual 250S på SeaSea när de hade nån kampanj och jag fick betala 1795 för den. Har inte kopplat in allt än men har köpt ett sånt gult Biltema AGM-batteri på 70A för 12V-sidan.

Re: Ladda 24 volt från 12 volt

Postat: 30 januari 2016, 15:10:21
av netrunner
- Läs om hur du laddar blybatterier.

- Läs om "DC/DC step up" och även "DC/DC step down".

Olika spänning på olika utrustning saknar således betydelse. Det är billigt och enkelt att anpassa.

Re: Ladda 24 volt från 12 volt

Postat: 30 januari 2016, 17:07:54
av xxargs
Skall du ladda blybatterier (egentligen gäller alla batterier) så måste du ha en fungerande och stabil strömbegränsning, förutom noggrant ställd spänning (också temperaturkompenserad om det inte är i en temperaturkontrollerad omgivning).

Sedan kräver olika batterier olika procedurer när man närmar sig fulladdat läge - tex. att gå upp till 14.4 V (antimonlegerade blybatterier), 14.7 V (kalciumlegerade blybatterier) och tom. 15 Volt (AGM-batterier med helt ren bly) en viss tid och en viss minimum mellanrum innan man åter går tillbaka till en underhållsspänning eller kopplar bort batteriet helt

LiIon, bly med olika legeringar och NiMh-batterier har alla olika program som måste följas tämligen exakt om man skall få maximal livslängd på batteriet.

Det betyder att det är inte bara att ta vilken nätaggregat som helst till lägsta pris för 12V på ebay och sedan tror att det fungerar, utan måste ha aggregat som explicit uttalat är avsedd för att kunna köra parallellt med tex. Blybatterier av en viss typ (tex AGM-batterier).

Switchade nätaggregat för apparat-kraft har ofta en usel hantering av tex. strömgräns, där det kan stänga av sig helt istället för att sänka spänningen, hicka eller inte vill starta igen - kort sagt är det bara en kortslutningsskydd så att det inte blir brand - inget annat...


Däremot laptop-laddare brukar ofta ha en hyffsad OK strömgräns-beteende eller effektstyrd strömgräns (strömmen ökar vid lägre spänning för samma effektnivå) ned till en viss spänningsnivå men istället en osäker och oreglerad spänning som stannar vid ca 19 Volt (som är mer eller mindre standardspänning för laptop idag)

Re: Ladda 24 volt från 12 volt

Postat: 30 januari 2016, 20:33:14
av R8N
Idag har jag en Waeco PerfectPower DCDC 40 som omvandar 20-30 volt till 13,8 volt för att ladda ett fritidsbatteri. Den fungerar väldigt bra och har låg tomgångsström. Det jag kan sakna med den är flerstegsladdning. Nu ger den bara konstantspänning så länge den är påslagen.
http://www.dometic.se/product/waeco-per ... r-dcdc-40/

Originalgeneratorn på 28V/35A är alldeles för klen för att orka med mer än startbatterierna. Därför måste jag byta den mot en med flera gånger högre effekt. Eftersom de stora batterierna är på 12 volt vill jag kunna ladda dem så fort som möjligt och då tycker jag det verkar smartast med en 14V/250A-generator. Antag att jag har 12V-batterier på 400Ah och 24V-batterier på 65Ah. Oftast så ska bara startbatterierna toppladdas efter att motorn har startats. Däremot så är förbrukningsbatterierna troligtvis urladdade till hälften om bilen har stått stilla ett dygn.

För att slippa ha två generatorer med 4-5 fläktremmar offrar jag helt enkelt 28V-generatorn och ersätter den med en biffig 12V-dito.

På taket blir det solpaneler som laddar 12V-batterierna. Tänker även montera en kraftig laddare från 230V växelström.

Nu ska jag bara hitta en bra DCDC-laddare 12V->24V med balansering eller 2st 12V->12V som laddar i flera steg. Ett relä kopplat till startknappen kopplar ur laddaren när startmotorn snurrar.

Re: Ladda 24 volt från 12 volt

Postat: 30 januari 2016, 20:51:21
av grym
finns en möjlighet till

om man letar upp en kraftig 24v generator och har två laddrelän, så skulle man kunna växla vilken batteribank man ska ladda
12 eller 24v

inte optimalt, men med rätt prylar funkis

Re: Ladda 24 volt från 12 volt

Postat: 31 januari 2016, 10:27:13
av )ExecutoR(
http://www.terrangbil.net/forum/index.p ... /?p=105143

Här ser du en som monterat en extra generator istället för att byta ut original. Bilen har redan dubbla remmar till 28V-generatorn så om du inte är lika kinkig som försvarsmakten var med redundanta remmar så kan man ju dra om den ena till 12V-generatorn och då finns remskiva och allt klart, det enda som behövs är en bra generator (samma som om du byter original) och lösa fästen och remskiva på nya generatorn.

Re: Ladda 24 volt från 12 volt

Postat: 31 januari 2016, 12:11:11
av R8N
Två kilremmar är ett måste om man ska montera en kraftigare generator. En kilrem klarar bara ett visst antal ampere innan remmen börjar slira.

Ett alternativ jag googlade fram är att använda en balanserare (equalizer) mellan två 12V-batterier i ett 24V-system. Den har till uppgift att balansera batterierna mot varandra när man tar ut 12V på mittpunkten. Fördelen med ett 24V-system är mindre värmeutveckling i generatorn och lägre spänningsfall i kablarna.

https://www.waytekwire.com/datasheet/ex ... 20life.pdf

http://www.ctek.com/Archive/ProductPdf/D250TS_SV.pdf

Re: Ladda 24 volt från 12 volt

Postat: 1 februari 2016, 15:16:29
av R8N
Battery Equalizer:

En Batteribalanserare tar spänning från båda 12V-batterierna i ett 24V-system och ger halva systemspänningen på mittpunkten mellan batterierna. På så sätt tar man hela tiden lika mycket energi från båda batterierna samtidigt.

http://www.analyticsystems.com/product- ... ers/bcd601

Frågan är hur mycket rippel och störningar den ger på komradion och kortvågsradion.

Kanske denna från Conrad?
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... debox=box1