cichlid skrev:Hej! Jag skulle vilja komma igång med att bygga egna kretsar och elektronik. En målsättning är bland annat att få en mer hands-on kunskap i hur datorer och logiska kretsar fungerar.
Jag tänker väl att det finns olika block/stadier man behöver ta sig igenom och att man
försöker bygga på de erfarenheter man gjort tidigare.
Ex (utan inbördes ordning).
* Grundläggande elektronik, dvs. hur motstånd, kondensatorer, transistorer, op-ampar osv.. funkar och hur man räknar på dem.
* Mätteknik (det är lika viktigt att veta hur man mäter och hur man tolkar resultatet som det är att behärska en debugger).
* Läsa scheman
* Lödning
* Digitala kretsar, dvs. grindar, räknare och sånt.
* Väldigt enkla processorer och de kringkretsar som krävs (ex. RAM. ROM).
* Microkontrollers
Dvs. om man verkligen vill lära sig från grunden så tror jag inte att man är hjälpt av att skaffa en Arduino eller för den del en PIC-processor, jag tror ju att det
är lätt att man genar och tittar i facit (läs: googla fram en kodsnutt) för att snabbt få ett resultat.
Jag menar, det är ju detsamma som för programmering.
Det är ju i realiteten ett evighetslångt tragglande av tråkigheter under utbildningen fram till att man själv kan resonera sig till och lösa ett mer komplext problem med kod.
(eller så genar man, klipper och klistrar lite från internet, kanske löser problemet, men har inte lärt sig ett skvatt..)
Tyvärr är inte jag någon pedagogisk person och det var många år sen jag jobbade yrkesmässigt med elektronik så jag är fel person att ge
råd i form av elektronikresurser, hoppas att någon elektroniklärare ser och kan ge bra tips,
Men, jag antar att du kanske letar nåt liknande det här ?:
http://www.elektroniksforkids.com/proje ... riment.php