Sida 1 av 2
Bromsa DC motor med H-brygga?
Postat: 25 november 2005, 16:34:26
av olssoninc
Håller på att labba lite med DC motorer och jag vet inte om jag har missat något vesentligt i elläran men jag förstår inte hur en vanlig DC motor kan bromsas.
Har provat o kopplat upp $tiffs H brygga o mycket riktigt när man lägger ettor på A och B så låser sig motorn. Finns det någon som kan förklara varför den låser/bromsar sig? Om man kollar på schemat så borde korslutning av motorn uppstå men kortsluter jag motorn utan H-brygga så bromsas den ej.
Tagit tabell från $tiffs H-brygga.
|-----------------|
| A B | Motor |
|-------|---------|
| 0 0 | Neutral |
| 1 0 | Framåt |
| 0 1 | Bakåt |
| 1 1 | Broms |
+-----------------+
Hoppas på bra svar.... Olssoninc.
Postat: 25 november 2005, 17:01:48
av danei
En motor bromsar om man kortsluter den
Postat: 25 november 2005, 17:24:05
av monstrum
Är det stor massa som dras runt av motorn så är det dock inte så lämpligt att bara kortsluta den så detta kan bränna motorn. Ett bättre alternativ är nog då att lasta motorn med ett motstånd och bränna av rörelseenergin som effekt där istället.
Postat: 25 november 2005, 18:29:39
av $tiff
När motorn snurrar så funkar den även som en generator, den vill driva en ström genom sina spolar. Om du kortsluter motorns poler så drivs en stor ström genom motorn och kablarna. Detta resulterar i att motorn kommer motarbeta sig själv.
Självklart uppkommer detta fenomnen även när du kortsluter motorn manuellt med en kabel. Problemet då är att motorn måste snurra tillräckligt fort innan man märker av den. Ju snabbare den snurrar desto starkare blir bromskraften. Alltså, om man bara snurrar på axeln lite lätt med fingrarna kommer bromsverkan inte att märkas.
Precis som monstrum säger, man ska så klart vara försiktig med denna bromsfunktion, den är mest menat till småmotorer. Använder man stora motorer som slukar många Ampere så måste man iaktta försiktighet.
En trevlig sak man kan utnyttja är att det går bra att kombinera broms med PWM, d.v.s. delvis dynamisk bromsning.
Postat: 25 november 2005, 19:58:27
av olssoninc
Ok tack för svaren... låter bra men jag förstår fortfarande inte varför bromsfunktionen blir så himla mycket effektivare i H-bryggan än om man korsluter polerna manuelt. Genom att lagga etta på A o B så borde det var exakt samma sak som att kortsluta polerna manuellt.. men det funkar ju tusen ggr bättre.
En följd fråga på detta... om man vill endast driva motorn åt ett håll så räcker det med att använda endast en MosFET men om man vill kunna driva motorn åt ett hål + bromsfunktion måste jag då använda hela H bryggan eller går det att banta ner den?
// Olssoninc.
Postat: 26 november 2005, 00:53:55
av danei
Du kan banta den. En FET för att köra och en för att bromsa. MEn jag tror inte at den bromsar bättre med H-bryggan
Postat: 26 november 2005, 12:40:07
av $tiff
Jag ser ingen anledning till varför det skulle gå bättre att bromsa med H-bryggan, snarare tvärtom om man ska vara petig. Har du samma förutsättningar i övrigt när du testar (varvtal, vridmoment, motor, etc.)
Postat: 26 november 2005, 17:52:56
av olssoninc
Nej det är just det jag inte förstår.... varför bromsas motorn så himla effektift när den sitter i H-bryggan...
Om jag tar loss motorn o kortsluter polerna är det inte något märkbart motstånd i motorn då jag vrider på den. Men då jag har motorn i H-bryggan och ingång A o B är hög så är motorn tok bromsad och transistorerna blir varma....
Och varför blir transistorerna varma då man inte ens vidrör motorn?
Postat: 26 november 2005, 19:36:22
av maha
Och det är en helt vanlig DC motor du testar med? Inte en stegmotor?
Postat: 26 november 2005, 21:06:59
av $tiff
Hur gör du för att testa bromsen när H-bryggan är inkopplad?
1. Du sätter A & B höga samtidigt och försöker snurra på motorns axel.
2. Du kör motorn i en riktning (A eller B hög) och bromsar sedan (A & B höga)
?
Postat: 27 november 2005, 11:27:43
av ny börjare
du $tiff, går det bra att bygga din H-brygga utan motstånd eller måste man ha motstånd för att saker och ting inte ska brinna upp? och i så fall var och hur starka motstånd ska man ha?
Postat: 28 november 2005, 18:20:38
av olssoninc
$tiff
Om jag kör moton och sätter A o B hög så låser sig motorn det nästan smäller i den....
Postat: 28 november 2005, 21:39:49
av $tiff
>> olssoninc
Och om du kör motorn, och sedan kortsluter den med en sladdstump utan att lyckas kortsluta spänningskällan?
>> ny börjare
Vilken av dem? Jag har redovisat typ 4 olika H-bryggor här på forumet.
Postat: 30 november 2005, 11:54:22
av olssoninc
Grejen är den att jag skulle behöva låsa en DC motor för att hålla en last och om spänningen på något sätt bryts så ska motorn tappa lasten..
Anledningen till att jag vill använda en DC motor är för jag vill undvika stegmotorer och massa digital elektronik. Så förslag på håll krets till DC motor är vad jag söker. Och självklart en bra förklaring till varför motorn låser sig i $tiffs H brygga.. vilket jag inte alls förstår.
Postat: 30 november 2005, 11:56:56
av danei
En DC motor kan du inte låsa uten en bra återkoppling. Dvs. att du mäter rörelsen och helatiden lägger på en spänning som motverkar den. Då har du byggt ett servo. Men det är nog svårare än att använda en stegmotor.