Likströmsförstärkare i Fordonsapplikation
Postat: 24 november 2005, 14:48:00
Det är 30 år sedan jag var aktiv med analog elektronik, hur löser jag detta.
Gissar att jag behöver något slags OPförst, Nortontyp
En reglersignal (DC ström) varierar mellan + 50 (100) mA och -120 mA. Läget -120 mA är intermittent men viktigt! Normal reglering svänger mellan -10 till +15 mA. Levereras av en spänningstabiliserad krets 8 V, lasten är en magnetspole R=20 ohm. Effekt alltså kring en watt.
Jag skulle vilja åstadkomma en justerbar pos strömbias på utgången så att magnetspolen kan grunddras med ca 40-50 mA pos och reglera kring detta värde medan en stor neg ström (-120 mA) får omedelbart genomslag fullt ut (oförstärkt). Reglersignalen skulle jag helst vilja kunna justera förstärkningen på säg från 1 till 2 ggr. Drivspänning 12V (13,6) finns tillgänglig.
Gissar att jag behöver något slags OPförst, Nortontyp
En reglersignal (DC ström) varierar mellan + 50 (100) mA och -120 mA. Läget -120 mA är intermittent men viktigt! Normal reglering svänger mellan -10 till +15 mA. Levereras av en spänningstabiliserad krets 8 V, lasten är en magnetspole R=20 ohm. Effekt alltså kring en watt.
Jag skulle vilja åstadkomma en justerbar pos strömbias på utgången så att magnetspolen kan grunddras med ca 40-50 mA pos och reglera kring detta värde medan en stor neg ström (-120 mA) får omedelbart genomslag fullt ut (oförstärkt). Reglersignalen skulle jag helst vilja kunna justera förstärkningen på säg från 1 till 2 ggr. Drivspänning 12V (13,6) finns tillgänglig.