Vindkraftprojekt!

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Huezzer

Vindkraftprojekt!

Inlägg av Huezzer »

Hej jag är på g med ett vindkraftprojekt som jag tänkte bygga nu under vintern/våren. Jag tänkte först använda mig av en bilgenerator för att ta ut ström från "vinden". Läst på och har insett att de krävs för höga varvtal och "förström" för magnetisering. Detta gör att jag inte kommer få ut någon vidare effekt utav det hela. Jag har tänkt mig att systemet ska ladda 12V batteri/er som jag sedan nattetid ex. kan ha för att tända lågenergi-lampor i trädgården eller liknande.

Det jag letar efter är någon form av DC motor, är borstlösa det bästa för mitt projekt, eller vad tror ni, har ni något annat förslag på motor? Jag har ingen aning om vad jag behöver/vill ha för uteffekt eller så, utan det är mest för hobbyverksamhet men tillräckligt för att ladda ett 12V batteri utan att det tar evigheter ;)
Finns dessa i så fall att få tag på i från någon gammal maskin eller vitvara osv? Jag har sökt runt på nätet men hittar inget svar på mina frågor, så tänkte det brukar alltid finnas kunna personer här!

Tack på förhand, Mvh.
Användarvisningsbild
lond

Re: Vindkraftprojekt!

Inlägg av lond »

En navmotor till en elcykel använder en del som generator för får off-grid projekt tex. DIY VAWT.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Googla på "Wind power diy"
det finns massor av tips.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Yes finns mycket om att bygga egna generatorer. Har själv också tittat på det och funderat på att slänga upp en liten snurra bara för att :)
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Tack för svar :) Men skulle det t.ex. gå att använda en diskmaskinsmotor eller liknande från någon vitvara eller elektriskt verktyg? Googlat på det så rådde mig att göra och har hittat en del nyttigt för projektet :tumupp:

Tack!
Johanb

Inlägg av Johanb »

Vill du bygga något eget så kan du googla efter pancake generator.
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Är nog inte så händig så jag klarar av att bygga en "Pancake generator" själv. Dock har jag läst att egentillverkade är de som genererar mest ström av alla generatorer, stämmer det?

Ser helst att jag använder någonting befintligt alternativt köper begagnat då jag tycker det är onödigt att köpa nytt om det verkligen inte behövs. Är ju trots allt ett litet hobbyprojekt.

Tack :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Typ ja. Mest för att dom helt enkelt är designade för ett specifikt varvtal och ändamål.
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Men för ett litet projekt som mitt, t.ex. ladda ett bilbatteri eller mindre batterier osv. skulle det typ gå med en diskmaskinsmotor eller tvättmaskinsmotor? Finns det fler dugliga motorer som skulle kunna fungera? Krävs det i så fall någon form av upp eller nedväxling för att få en så stor ström ut som möjligt?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Visst går det använda i stort vilken motor som helst och bygga om den till generator men ombyggnaden är i de flesta fall mer komplicerad än vad det är att bygga en pannkake-generator, som det dessutom finns gott om video-beskrivningar på hur man gör. Ett cykelhjul och några magneter kan vara en enkel start.
Generatorn bör ha en förväntad effekt som är i proportion till det som ska driva den samt vad den ska ladda samt vilka vindstyrkor man tänkt sej använda.
Det duger med en mini-propeller till att driva en stor last, om man nöjer sej med funktion de dagar det blåser orkan. Resten av tiden står propellern still.
Ska man ta till vara energin i ljumma vindar, så får man anpassa efter det. Företag som säljer båt-tillbehör brukar ha färdig vindgenerator som kan kopplas på batteriet. Kika på databladet för dessa för uppfattning om storlek/effekt/vindstyrka samt resulterande varvtal, som ska anpassas mot last typ batteri, via lämpligt utväxlad generator.

För bilbatteri ligger ju bilgenerator nära till hands. Rätt spänning och spänningsregulator finns redan färdigt att koppla in på bilbatteriet.
Med lite tur kan generatorn köpas billigt på skroten och med färdigt kilrems-hjul är det enkelt att få en koppling och utväxling som passar mot vad det nu är som ska driva den.
De flesta motorer med permanent magnet går direkt använda som generator. Sådana motorer finns i leksaker/cykel-generator/större kommersiella vindkraftverk. Likriktning och anpassning av spänning/ström och laddreglering tillkommer.
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Tack för jättebra svar! Tänkte på det här med pancake motors, borde inte en dörrhissmotor till en bil fungera? De är väl pannkaksmotorer om jag inte minns helt fel?

Pappa hade en motor på jobbet som hade beteckningen E158.12.100 och är en micromotor DC avsedd för 12V, finns på micromotors.eu om någon har lust o titta. Skulle dessa funka som liten generator att ladda ett batteri?

Någon som har någon bra hemsida eller video där de använder en bilgenerator till ett vindkraftverk, har googlat men kanske på fel saker?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Köp en universal kylarfläk på Biltema och testa? Den har ju färdigt fläkthjul :)
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Enkelt sätt att kolla om en motor/generator är permanentmagnetiserad är att vrida på motor-axeln. Då känner man de olika magnetpolernas lägen.
Prova att vrida på axeln på cykel-generator.
För andra typer av motorers lämplighet som generator gör man bäst i att lära sej lite om elmotorer.
Detta kan vara en bra start: https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_motor

Det finns nog några tusen videofilmer för hur man använder bilgenerator i vindkraftverk:

Tyvärr räknar de flesta fel och underdimensionerar vingarna och utväxlingen. En bilgenerator behöver rätt högt varvtal och ska den ge några hundra Watt vid måttlig vind så behövs rätt stora vingar. Pga feldimensioneringen så fungerar generatorn dåligt i de flesta videofilmerna, eller fungerar inte alls.
Ett sätt att få den vanlig växelströms-generatorn för bil att leverera effekt vid lägre varvtal är att ersätta stator-lindningen med permanent-magneter.
Fortfarande kvarstår problemet att många av dessa generatorer går så tungt att vindkraftverkets alldeles för små vingar aldrig orkar börja rotera.

Har du byggt något vindkraftverk mha av cykelhjul och vanlig cykelgenerator? Det är billigt om man har en kasserad cykel, och man lär sej mycket som är till nytta vid större byggen.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Små stegmotorer kan användas för minkraftverk.Typ sådana som man har i skrivare och mindre mekaniska konstruktioner.

Jag har lagt undan en men inte hunnit titta hur användbar den är,det är mindre klös men typ för och ladda powerbankar för mobiler och navigatorer
MGL

Inlägg av MGL »

LG tvättmaskiner har ju en bra direktdrivande motor som har en yttre rotor med permamentmagneter och inre statorlindningar som drivs av en trefasbrygga tror jag. Där borde finnas möjlighet att få en hyfsad generator.
Skriv svar