Sida 1 av 2

Kan det vara kondningen som har gett upp?

Postat: 6 januari 2016, 18:57:21
av stefanden
Hallå!
Fick ett fel på en svets under helgen här när jag höll på som mest, det är en relativt gammal Esab LHF400 pinnsvets.

Kylfläkten i bakkant på svetsen började helt plötsligt att brumma väldigt rejält.
Symptomen på fläkten är att den får inte upp farten längre, dock snurrar den fortfarande samt att det brummar rejält ur den när det är spänning till den.

Den felsökningen jag har gjort på den är att det finns 230-235 volt fram till fläkten, samt att lindningarna i motorn verkar vara ok.
Vad tror ni gissningsvis kan det vara kondningen som har gett upp med dessa symptomen?
ska se om jag kan få fram en bild på kopplingen.
image.jpeg
//Stefan

Re: Kan det vara kondningen som har gett upp?

Postat: 6 januari 2016, 19:15:05
av YD1150
Sannolikt har den blivit dålig, tappat kapacitans.
Den används för att få en "konstgjord extra fas" (förenklat blir det en 2-fas motor) och
därigenom fås ett roterande magnetfält. Utan den så pulserar bara magnetfältet och rotorn står still och brummar.
I ditt fall så kanske kondensatorn har tappat en del kapacitans men att det finns tillräckligt kvar för att få motorn att gå runt
men den går inte upp i fullt varvtal.

Ett exempel (finns lite olika varianter CSCR, RSIR, RSCR med flera...)
http://www.industrial-electronics.com/A ... _CSCR.html

Ersätt den med samma kapacitans i uF och spänning typ 450VAC (eller vad den nu är på) så bör det fungera.

Re: Kan det vara kondningen som har gett upp?

Postat: 7 januari 2016, 02:09:03
av xxargs
Motorer va denna sort brukar kunna hålla varvet även på en fas när de väl snurrar - men klarar inte av starten.

Förutom att kondingen hjälper till i starten så minskar den momentpulsationen på rotorn i och med att kondingen tillsammans med ena motorlindningen lagrar energi och ger moment till rotorn även när strömmen är noll i den direktkopplade lindningen och minskar kondingens värdet mycket så ökar pulsationen och det kan börja rackla och vibrera och ge oväsen i slita lager.

så, förutom att din konding förmodligen är ganska dålig så har du förmodligen också ganska slitna fläktlager.

Re: Kan det vara kondningen som har gett upp?

Postat: 7 januari 2016, 07:06:16
av stefanden
Då blir nästa fråga vilke toleranser kan jag lägga mig inom? µf,volt osv?
Den som sitter där vad jag kan se står det 3µf -+10% 400v 50Hz -40 +80 grader.
Lagrena var jag också inne på men de känns verkligen inte dåliga vad jag kan känna, kan väll självklart bli resonans i dem ändå när de kommer upp i högre varv, men kan vara värt att pröva å byta kondningen om de inte är så fruktansvärt dyra...

Re: Kan det vara kondningen som har gett upp?

Postat: 7 januari 2016, 08:21:40
av Henry
Tex denna på ELFA hade fungerat utmärkt som sådan:

https://www.elfa.se/sv/motorkondensator ... 0&simi=0.0

Gissar dock att det är enbart sladd på den du har men det är spadkontakter på den ovan då det var den enda de hade med rätta specifikationer. Finns dock med sladd på andra ställen men letade bara på ELFA just nu.

Re: Kan det vara kondningen som har gett upp?

Postat: 7 januari 2016, 08:56:16
av stefanden
Hur noga är just värdena på kondningen? Försökt att beställa kondningen du länkade, men när jag kommer till sista granskningen så står det att den inte finns tillgänglig...
Funnit på elektrokit både 2,5 samt 4uf dock ej 3uf samt 475V funkar dessa eller är de för långt ifrån?

//Stefan

Re: Kan det vara kondningen som har gett upp?

Postat: 7 januari 2016, 09:08:10
av Henry
Har varit med om precis samma själv mer än en gång och senast för bara 3 dagar sedan där det fanns 93 kvar av en vara enligt deras saldo och 78 av en annan men när jag beställde så var alla slut på lager vilket inte stämde. :evil:

------

Spänning och kapacitans är lika viktiga på ett sätt men spänningen får anses vara det viktigaste, det får inte vara lägre än det som står på kondensatorn men högre går bra. Kapacitansen skulle gå med 2.5µF men motorn kommer att bli svagare vid start och frågan är om den kommer att bli för svag beroende på hur lätt fläkten kan dras runt. 4µF kan ev också fungera men motorn kommer att bli varmare och frågan är om den kommer att bli för varm i längden eller bara lite varmare som inte spelar någon roll. Har inte testat detta med så små motorer om så lite i kapacitans skapar problem, låter någon annan svara på det.

Re: Kan det vara kondningen som har gett upp?

Postat: 7 januari 2016, 09:14:27
av stefanden
Lessamt när det ska vara så ;(
Vad gäller hur tungt motorn går så är det väll mest luftmotståndet den har att arbeta emot, jag reagerade över hur lätt fläkten gick då jag bara rullade svetsen över golvet i verkstaden och fläkten fick ändå upp lite snurr av bara vinddraget...

Re: Kan det vara kondningen som har gett upp?

Postat: 7 januari 2016, 09:25:57
av Icecap
Det exakta värde är relativt viktigt - men inte livsavgörande.
En 3µF kan rimligt säkert ersättas av båda 2,5µF och 4µF utan att det sker en stor explosion.

Men då denna sorts kondensatorer just torkas ut över tid och förlorar deras kapacitans hade jag vald en 4µF i detta fall. Finns de i olika temperaturklasser hade jag vald den högre, detta vill ge längre levtid då den rimligen borde torka ut långsammare om den tål högre temperatur.

Och skulle den kosta 100:- men hålla 2 år längre är det ju en låg kostnad.

Re: Kan det vara kondningen som har gett upp?

Postat: 7 januari 2016, 09:30:51
av stefanden
Det svaret tackar jag för, då beställer jag en 4uf 475V från electrokit istället.
Från det ena till det andra vad kan förklaringen vara att detta fenomen bara kom utan förvarning? Dagen innan körde jag svetsen säkert 3-4 timmar utan problem och dagen efter startar jag den och den går i 1-2 min och detta kommer...

Re: Kan det vara kondningen som har gett upp?

Postat: 7 januari 2016, 11:44:55
av breflabb
Det är så typiskt för kondensatorer att dom tappar kapacitansen
med lufttempen, ju kallare desto mindre µF, så allt är i sin ordning

Re: Kan det vara kondningen som har gett upp?

Postat: 7 januari 2016, 11:46:49
av Henry
Ren tillfällighet att den gick precis då, det hade kunnat hänt precis när som helst. Fast just att den gick så länge innan kan ha värmt upp den lite och när den svalnade så hände något i den och så lämnade den in vid nästa start.

Re: Kan det vara kondningen som har gett upp?

Postat: 7 januari 2016, 15:03:16
av YD1150

Re: Kan det vara kondningen som har gett upp?

Postat: 8 januari 2016, 08:53:50
av stefanden
Då hoppas vi på att det är kondningen som har lämnat in handduken och, beställde en 4uf 475V från electrokit igår.
Lämnar rapport när jag har bytt den.

Re: Kan det vara kondningen som har gett upp?

Postat: 9 januari 2016, 12:30:32
av stefanden
Nu har kondningen anlänt och är bytt, kan dock konstatera att det är nog lika förbaskat lager"haveri".
När kondningen nu var bytt så vågade jag köra fläkten lite längre tid och fläkten får ibland upp farten för att sen börja brumma rejält och tappar rejält i fart för att sen fortsätta denna cykeln. När jag nu körde den en längre stund såg jag klara likheter med nån fläkt på något grafikkort jag har haft, under visst varvtal funkar det och vid högre hastigheter blir det rejäla vibrationer.
Nästa ide jag har nu får bli att försöka få in lite olja i motorn och se om det hjälper. annars får det bli å modda dit nån annan fläkt antar jag för att få tag i en ny org är jag ytterst tveksam till att det är ekonomiskt försvarbart...
Så länge får gamlingen rycka in och agera storsvets ESAB KB375 motorsvets från alldeles för länge sen ;)

//Stefan