Sida 1 av 1
Fast telefoniproblem
Postat: 5 januari 2016, 11:28:22
av rikkitikkitavi
Är hos farsan som har problem med telefonen (fast)
Mäter på inkommande(första uttaget) jack 48V som väntat på anslutningen .
Oftast när man lyfter luren får man inte kopplingston utan det brusar bara. Samma när man ringer in, då hör man inte ringsignaler utan det kopplar direkt och så brusar det.
Ibland får man kopplingston när man skall ringa ut. Ibland kan man ringa in, men det är en brusig koppling.
Bredbandet (DSL) fungerar för det mesta.
Vad kan det vara? Kass kabel, kortslutning någonstans som ger låg signalnivå och lurar telestationen att det är anslutning?
Tyvärr är det inte Feleverket (Skanova?) som lagt kabeln... och tjälen är djup och den går över annans tomt.. (eller under...)
Feleverket har varit och mätt i teleskåpet där är allt ok enligt utsago.
Tacksam för snabba svar, då jag sitter med multimetern i högsta hugg.
Re: Fast telefoniproblem
Postat: 5 januari 2016, 11:38:07
av mrfrenzy
Normalt äger televerket kabeln fram till första jack. Stämmer inte det i detta fall?
Isåfall får du gå dit Telias kabel slutar och koppla in en analog telefon.
Om det är problem där - ring telia.
Om det fungerar där - mät upp den egna kabeln.
Re: Fast telefoniproblem
Postat: 5 januari 2016, 12:04:48
av rikkitikkitavi
Ägandeskapet är oklart, min farsa grävde ner den ialla fall då Televerket flyttade en stolpe som stod mitt i kvarteret dit alla 8 fastigheters ( i kvarteret) telekablar gick för 15 år sedan. De ville inte ha luftledningar ut till varje hus.
Han fick en orange slang att lägga den i och grävde ner den på egen och grannens tomt fram till ett teleskåp utanför grannens tomt ca 10 m bort.
Exakt vilka avtal som gjorts vet jag inte och farsan minns inte (han är 73 år gammal ) och det var 15 år sedan.
Televerket , eller Skanova har varit och mätt i skåpet, där är allting ok. vad de mätt vet jag inte, farsan är inte direkt elkunnig...
Frågan är om de mätt på kabeln också, eller om de mätt från telestation till skåp.
Re: Fast telefoniproblem
Postat: 5 januari 2016, 12:12:16
av mrfrenzy
Då är det inga konstigheter. Vanligt att man själv får gräva ner slang. Den tillhör sedan Telia.
Koppla bort adsl - modem och allt utom en analog telefon som sitter i första jacket.
Om du kan koppla också loss utgående från Första jacket som går vidare till nästa jack.
Om det fortfarande krånglar ring telia och säg "jag har bara en enda telefon som är kopplad i Första jacket, den är testad på Annan plats och fungerar men inte här."
Då kommer dom skicka en tekniker som ordnar så att det fungerar.
Re: Fast telefoniproblem
Postat: 5 januari 2016, 12:26:30
av rikkitikkitavi
Ok. tack för svaret.
Vi har testat med allt bortkopplat och en fungerande telefon i första jacket och det är lite sporadisk koppling.
Dags att ringa Telia (Skanova) ...
Re: Fast telefoniproblem
Postat: 5 januari 2016, 14:13:45
av hsd
jag hade ett liknande problem för 7-8 år sedan, Telia skickade tekniker som la om inkommande trådar (böt par)i deras kopplingsskåp därefter funkade telefonen, detta var tydligen vanligt ;att adsl funkade men inte telefonen
Re: Fast telefoniproblem
Postat: 5 januari 2016, 16:23:13
av Castor
ADSL fungerar utmärkt om ena ledaren är av, fick vår telefon lagad i förrgår, har varit stopp c:a 4 veckor (Storm fällde träd).
Nätet har funkat ua hela tiden, vi hade samma problem för några år sedan, ADSL OK men ingen telefon och då var ena
ledaren av.
Re: Fast telefoniproblem
Postat: 11 januari 2016, 02:28:53
av MiaM
Nja, ADSL fungerar halvbra om förbindelsen är kass.
För den som är lagom nördig och har nån slags hemmaserver eller liknande och dessutom har "rätt" ADSL-modem (t.ex. vissa SpeedTouch) så kan man skapa grafer över en del data om ADSL-länken.
Jag hade strul lite då och då på ungefär samma sätt som i denna tråd. Senast det hände var för ett bra tag sen (1-2 år tror jag) och att det funkat sen dess berodde nog på att jag gjorde en så utförlig felanmälan. Jag skickade med (länkar till uppladdade bilder av, tror jag) grafer över ADSL-prestandan över rätt lång tid och pekade på att det verkade hända saker då och då, och framförde en teori om att det var kopplat till när utetemperaturen passerade omkring nollan. Jag påpekade också att det strulat flera gånger tidigare under liknande omständigheter tidigare år, och vädjade snällt om att teknikern bör ta med alla varianter på skarvreparationsgrejer å sånt. Sen blev det som sagt tydligen löst.
P.S. felanmäl både telefonen och ADSL-abbonemanget. Det kan vara olika regler om ersättning, tid för reparation o.s.v. i de båda avtalen och det kan därmed gå fortare och/eller resultera i bättre ersättning om du anmält båda.
Re: Fast telefoniproblem
Postat: 11 januari 2016, 10:05:12
av Castor
Våran ADSL gick lika fort (sakta) som vanligt båda gångerna, 7 Mbit/s, medan telefonen var stendöd.
Re: Fast telefoniproblem
Postat: 11 januari 2016, 10:15:11
av Glenn
Vi hade avbrott på kabeln (enligt teknikern) och analog telefoni var stendöd, men ADSL fungerade, vilket teknikern hade svårt att tro på.
Det var ju dock bra efterssom det tog tiiid att laga[1], och telia ersatte oss för förlust av både telefoni och adsl trots att den senare faktiskt fungerade,
men teknikern hade skrivit att den fungerade sporadiskt eller nåt i sin rapport.
[1] ..Kul med outsourcing.. vi pratade med telia som i sin tur då pratar med en tekniker som efter några dagar ger upp och felanmäler till lokal entrepenör, som bokar in jobbet om nån vecka, och i sin tur konstaterar att det nog är trasigt, och i sin tur bokar in ytterligare en lokal entrepenör efter nån vecka, som sen lagar felet och kontaktar hela kedjan bakåt.. Tror vi var utan telefoni i 26 dagar eller nåt, för ett fel som borde ha tagit en "riktig" teliatekniker nån timma antar jag.
Re: Fast telefoniproblem
Postat: 11 januari 2016, 11:22:42
av Ulf
Detta är inget ovanligt fel, troligen dålig kontakt, adsl brukar dock funka pga högre frekvenser.
Vi har detta varje höst och vår, bla för att telekabeln på några ställen går i vägytan. Ett under att den inte har blivit klippt av snöplog eller vägsladd (?!).
Re: Fast telefoniproblem
Postat: 16 januari 2016, 01:19:31
av MiaM
Castor skrev:Våran ADSL gick lika fort (sakta) som vanligt båda gångerna, 7 Mbit/s, medan telefonen var stendöd.
Ser du några andra parametrar?
Dessa parametrar från mitt ADSL-modem loggar jag och genererar grafer från. En klipp-klistra direkt från modemets status-webbsida visar detta just nu:
Statistics Downstream Upstream
Line Rate 8128 Kbps 1056 Kbps
Attainable Line Rate 9760 Kbps 1224 Kbps
Noise Margin 9.8 dB 8.0 dB
Line Attenuation 8.0 dB 3.5 dB
Output Power 8.2 dBm 12.3 dBm
Förutom faktisk hastighet så ser jag alltså teoretisk max ifall leverantören skulle skruvat på mer, och jag ser också linjedämplning, brus å lite sånt. Olika former av fel syns oftast på dessa siffror innan de påverkar faktisk prestanda.