Sida 1 av 2
3 fas till en fas inverter
Postat: 2 januari 2016, 11:15:28
av Stefan T
Jag är intresserad av att bygga en 3 fas till en fas inverter
Jag ställer först upp problemet
Jag har en liten elbil
Den laddas tyvärr med endast en fas men kan laddas med 70 A
Det betyder att den interna laddaren kan absorbera 230Vx70A=16100W vilket med 3 fas endast skulle bli ca 23,3A ström per fas
Då det är vanligt 3 fas laddstolpar och även hemma hade det varit bra med snabbare laddning
Jag vill göra den inte alldeles för tung och stor då jag tänkte bygga in den i bilen
Jag har en liten ide hur det skall göras men är inte tillräckligt slängd på elektronik för tillfället men det är inte samma sak att inte kan lära mej.
Man börjar med att likrikta 3 fasen och stabilisera den till 2x325V (+325V, 0V, -325V)
Nästa seg är att hacka sönder den med mosfet och filtrera den till sinus våg
När man hackar strömmen så +spänningen till + delen och -spänningen till - delen av sinusvågen
Jag misstänker det behövs stora gäng av mosfet per spänningsdel som måste parallellkopplas
Då jag vill komma upp minst 70A kontinuerlig belastning
Jag skulle gärna få lite tips hur man skall kunna utföra detta
Skall se om jag kan göra en liten början till ett schema på detta system i nästa postning
Re: 3 fas till en fas inverter
Postat: 2 januari 2016, 11:44:00
av Stefan T
IMGP6939.jpg
Steg 1 likrikta till 2x325V
Re: 3 fas till en fas inverter
Postat: 2 januari 2016, 11:48:32
av Joe
Det låter lite märkligt, inte ens jänkarna skulle komma på att ta 70A ifrån 1fas 230V. (Vi har en amerikansk 12V laddare på jobbet som kräver 1fas 230VAC 32A...)
Du menar inte att batteriet laddas med 70A? (på sekundärsidan/batterisidan)
Vilken batterispänningen är det på bilen?
Re: 3 fas till en fas inverter
Postat: 2 januari 2016, 11:58:23
av svanted
vilken elbil drar 70A i 240V vid laddning?
hembygge?
edit:
din ritning på likriktaren kommer inte att fungera om du inte har MONSTER glättningskondingar, typ lika stora som bilen.
ripplet kommer att göra att du inte får ut den toppspänning som krävs för 240V.
kontentan är att du måste transformera upp drivspänningen högt över önskad utspänning, för att kunna minska på kondensatorerna.
och, 16kW trafo väger 70kg
Re: 3 fas till en fas inverter
Postat: 2 januari 2016, 12:06:57
av Stefan T
Batteri spänningen på bilen 400V
men jag hade tänkt att använda interna växelströms laddaren som klarar 100-255V 50-60Hz 70A växelström
Här kommer nästa steg på schemat på högvolts systemet
IMGP6940.jpg
Jag måste ha rätt många MOSFET parallellkopplade för att klara strömmen
Även behövs filter ut ur systemet så att jag får bättre växelström eventuellt in med så att det ger störningar ut på nätet
Jag skulle behöva hjälp att dimensionera och drivar till MOSFET
Re: 3 fas till en fas inverter
Postat: 2 januari 2016, 12:14:31
av Joe
Så jag hade fel, det var jänkarna trots allt då jag antar att det rör sig om en Tesla roadster?
Re: 3 fas till en fas inverter
Postat: 2 januari 2016, 12:23:30
av Stefan T
Helt rätt
Det är Tesla Roadster
Jag vill bygga något som inte har jätte trafo
Är helt införstådd med man normalt använder trafo på utgången
Som sagt vad jag är intresserad att göra något som är smidigt i storleken och i vikten
Re: 3 fas till en fas inverter
Postat: 2 januari 2016, 12:38:12
av Joe
Du kanske kan få tag i en begagnad 18,5kw frekvensomriktare?
Där har du hårdvaran som behövs, likriktning, filter, osv. Bara logiken behöver göras om då jag inte har sett några 3-fas till 1-fas frekvensomriktare.
Re: 3 fas till en fas inverter
Postat: 2 januari 2016, 12:40:57
av Icecap
Det är ganska säkert att den AC som går in i laddaren likriktas som första steg, alltså ska det gå lika bra att din enhet ger DC ifrån sig.
Detta betyder att drivsteget ska stega 650V ner till ung. 325V, något som rimligt säkert kan göras utan att bli allt för stort eller tungt.
Men klantar man sig blir det en rejäl kostnad i utsläppt rök.
Re: 3 fas till en fas inverter
Postat: 2 januari 2016, 14:44:49
av Stefan T
Jag äger en frekvensomriktare
Det är en allan bradly för 190-265V växelström inte 400V dock är den på 33.0 A kontinuerlig ström
Skulle man kunna fixa till den så man kan mata den med 400V och göra 230V ut från den så hade det varit bra
Re: 3 fas till en fas inverter
Postat: 3 januari 2016, 00:10:51
av qx5
Två spontana tankar:
* PFC - Power Factor Correction
* Step-up dvs switchat (SMPS) för att slippa gigantiska transformatorer
Principen är att jämna ut uttaget av energi över periodens hela cykel och se varje halvperiod som en ojämn DC spänning som skall transformeras. Ännu effektivare kanske "Quasi-resonant zero-current/zero-voltage switch" är.
Ta en kik på hur PC-nätagg och variabel frekvensdrivare (VFD) är uppbyggd. Även om elbilen klarar DC för att den ändå likriktar så är ingångsdioderna om sådana används kanske endast dimensionerade för halva belastningen, således bör man byta polarisation oftare än den termiska massan hinner ändra temperatur för mycket. En slutlig optimering är också switchad likriktare. Men sådan kan gå väldigt fel genom att den kortsluter om den hamnar i ofas.
Re: 3 fas till en fas inverter
Postat: 3 januari 2016, 01:59:09
av mrfrenzy
Från och med våren i år kommer Tesla leverera laddare anpassade för den europeiska marknaden.
400V trefas 16A 11kW (ingår)
Samt
400V trefas 32A 22kW (tillbehör)
https://www.teslamotors.com/en_GB/model ... ng#/outlet
Re: 3 fas till en fas inverter
Postat: 3 januari 2016, 09:25:26
av Stefan T
Jag har ingen Model S jag har en Roadster
Som tyvärr inte går att ladda med 3 fas eller DC (CCS/ChaDemo/Superchager)
Bara en fas

Re: 3 fas till en fas inverter
Postat: 3 januari 2016, 16:42:04
av rikkitikkitavi
Du pratar om att bygga en AC/Dc/Dc omvandlare trefas till enfas switchat med en effekt på 15 kW ca.
Och DIYa. Forget it är min kommentar.
Som nämnts likriktas säkert inkommande AC i Teslan
Och kanske går det att köra den med DC , men ev blir likriktaren för varm.
Köp en skräddarsydd trefas/trefas trafo. Omsättning 400/230 volt, trefaslikrikta och häng på en saftig konsingbank, ca 10 mF och 450V . Men du blåser säkringar på 25A på 400V såfort du tar ut mer än ca 15A (10kW) .
Kontrollera med Tesla att ddn kan matas med denna likriktade 325V spänning
Alternativwt är att köpa en 25kW (ca ) frekvensomformare som fixar kapacitiv.last och programmera den till att ge ut 3* 230VAC. Vet inte om sådana finns, frekvensomformare är ju till för motorer som är induktiva. Antagligen kommer överlastskyddet kicka indirekt
Alt 3 kolla om det finns färdiga lösningar...
Re: 3 fas till en fas inverter
Postat: 3 januari 2016, 19:31:13
av Stefan T
Jag har funderat lite
På inkommande det första som behövs är att detektera om det är 1 fas eller 3 fas som gäller från laddstolpen
Det är klart enkelt häng på relä på L2 och L3 mot N så om dessa slår över så är det 3 fas om inte så är det 1 fas
Då förbilkopplas hela invertern
För att starta upp en sådan här invertrer behövs det något som är lite snällare än bara likrikta in på ett gäng jätte kondingar
Så där behövs en likriktare med motstånd så kondingarna blir laddade och antingen på tid eller med någon volt avkänning slå till
den stora likriktaren med en kontaktor så kan man starta upp MOSFET steget som gör AC
Det finns styr stift också i typ 2 anslutningen enligt IEC 62196 se
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Detta en annan del som måste lösas dock vet jag hur jag skall göra detta så det är inget problem
Kan presentera denna senare