Koppla in stegmotordrivare (En annan tråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
PopUnoNkoK

Koppla in stegmotordrivare (En annan tråd)

Inlägg av PopUnoNkoK »

Hej

Jag såg att det finns en annan aktiv tråd just nu med samma frågeställning men jag hittade inte mitt svar där och vill inte så gärna sno den tråden då det är olika typer av drivare och Styrkort.

Så.

Jag har gått hem detta paket: 3 Axis DIY CNC Kit For Nema16 Nema17 Nema23 Motor M335 Stepper Driver 3.5A 30VDC

Nu ska jag ge mig på att försöka koppla in detta. Detta är den "Manual" som följer med.
Stepperdrive.jpg
kontrollkort.jpg
Har jag fattat detta rätt.

Det ska alltså gå en ledare från "Enable" (Pinne 14) till alla stegmotordrivare, ingång "Ena-".
Dir & Pul från respektive axel på Kontrollkortet till "Dir-" och "Pul-" på respektivedrivare.
5v från kontrollerkortet till "Ena+", "Pul+" och "Dir+". (Detta känns lite konstigt men jag har ingen koll på detta)

24 från min powersupply till Stegmotordrivaren.

Hmm... Blir detta rätt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Re: Koppla in stegmotordrivare (En annan tråd)

Inlägg av H.O »

Det ser ut att stämma ja.
Drivstegen har den fördelen att de ger dig tillgång till både anod och katod på lysdioden i optokopplaren på ingångarna. Detta gör att du kan koppla EN- till jord och driva EN+ hög ELLER så kopplar du EN+ till 5V och driver EN- låg. I det här fallet är det "väl" så att utgångarna på break-out-kortet är aktivt låga (dvs de sänker till jord / 0V).
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Val av ström.

På mina stegmotorer står det 2.5A

På motordrivaren är de närmsta stegen 2.25A & 3A, Finns det risk att jag ska dar motorn om jag väljer 3A, får jag ut mindre av motorn om jag väljer 2.25A?
12319478_10153268868868951_1934002466_n.jpg
CNC-Kit-3Axis-Nema17-Stepper-Motor-M335-Stepper-Driver-For-Mill-Router-Engraving.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

*Bump*
H.O

Inlägg av H.O »

Eftersom 2.25A och 3A båda anger toppströmmen så den på 3A.
Håll lite koll på temperaturen på motorn, om det fräser när du spottar på den är den för varm....
Skriv svar