Trasig UPS - LÖST!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Trasig UPS - LÖST!!

Inlägg av Jan Almqvist »

I samband med senaste stormen körde jag i gång min UPS som tyvärr varit avstängd ett tag.

Efter ett tag började den flimra jag tycke att det luktade bränt.

Öppnat och tittat men ser inget som brunnit och inga bulliga kondensatorer.

Någon som vet vad som brukar gå sönder?

Typ: APC CS 500
Senast redigerad av Jan Almqvist 6 december 2015, 18:20:53, redigerad totalt 1 gång.
xxargs

Re: Trasig UPS

Inlägg av xxargs »

I ordinarie eller i reservdriftsläge ?? - vad flimrar - inkopplade lasten eller UPS:s lysdioder ?

Om det är i ordinarie drift-läge så är strömmen förbikopplad via relä till din förbrukare efter att passerat olika överspännings-skyddskretsar, flimrar lasten och luktar det illa redan i ordinarie drift-mode så är reläet och skyddskretsarna att misstänka.

Andra alternativet om det är UPS:s dioder som flimrar är att ditt batteri är helt tomkört och efter en tid börja leda ström från att inte leda alls till en början, så leder det så mycket ström att något inte klarar av det. Dock udda beteende då APC-aggregat brukar vara stendöda även med nätanslutning inkopplat om batterierna är bottenurladdade till nära 0 Volt.

ställer man undan en sådan aggregat så skall batteriets anslutning lossas efter att aggregatet varit inkopplad i minst 24 timmar så att batteriet verkligen är fulladdad, därefter bör man upprepa med inkoppling - ladda i 24 timmar och lossa igen minst var 12 månad och helst var 6 månad när det står i lager/förvar

en ny aggregat APC av den storleksklassen kostar typ 1100:- hos webbhallen - så man får bedöma hur mycket tid man vill ägna åt den - hur är batteriets skick ?? - bara den är på minst 200:- av biltema typ - förmodligen minst dubbla om det skall vara av APC orginal-batteri.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Det är "On battery" som flimrar.

När jag startade den så lyste "On Line" men det var röd blink på "Replace battery".

Sedan blev det bara flimmer, snabbt och regelbundet.

Batteriet är i princip tomt.

Edit: Provat att koppla in den igen utan att starta den. Spänningen på batteriet stiger iaf...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

När det är färdigladdat så starta den och kör ett batteritest. Jag misstänker att batteristapeln sjunker snabbt och den röda lysdioden tänds igen.
Sist batteriet i min APC-UPS här vid bänken var slutkört så flimrade lysdioderna och det pep och hade sig när jag startade upp och sen slog allt av igen. Batteriet laddades dock inte heller. Nytt batteri och allt var frid och fröjd. :)

Räkna med ett år om du kör Biltema-batterier. Kanske två-tre år för bättre fabrikat.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Med andra ord, du har kört sönder batteriet - dvs. förvarat batteriet i ett urladdat läge under längre tid med polspänning under 12.6 Volt olastat

Har batteriet varit inkopplad i UPS under hela tiden den förvarats oansluten till elnätet så har den säkert tjuvdragit ned batteriet till helt tom inom bara veckor och kanske månads tid.

Det är inte svårt att koppla ur batteriet - men det måste ändå göras om man skall ha fungerande batteri om det lagras oanvänt utan inkopplad ström under längre tid.

---

Prova att ladda batteriet extern med någon 12-voltsladdare (typ ctek) eller hellre om du har labbaggregat vid 14.4 Volt i ett dygn i allafall.

Om jag minns rätt så brukar ACP-UPS testa batteriet ganska omedelbart efter påslaget och har du last inkopplad och dålig laddstatus eller batteriet inte vill lämna ström som den skall så kommer den varna för dåligt batteri
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Litet utanför ämnet, men har någon tips på vilka UPSer som klarar externa större batteribankar? Jag har för mig att en del mindre UPSer hade för dålig kylning av kraftkomponenterna och s.a.s. räknade med att batteriet skulle ta slut innan temperaturen blev för hög.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

I princip inga "bords"-modeller upp till ca 2-3kVA har uttag för extern batteribank.
De flesta rackmonterade jag sett har haft uttag för detta, även så "små" som klarar 1 kVA.
Större enheter i ryggskottsmodell brukar också ha möjlighet till externa packar.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Originalbatteriet visade sej vara fubar, det går inte att ladda utan blir bara varmt.

UPS:en fungerar med ett MC-batteri.

Att det luktade bränt var nog inbillning...
Användarvisningsbild
lond

Re: Trasig UPS - LÖST!!

Inlägg av lond »

Du kan visst känt en bränd doft. Min APC UPS har fått en missfärgning i kåpan pga värme när batteriet blivit dåligt. Har bytt batteri minst 3 gånger i den.

/// Marcus
Skriv svar