Sida 1 av 4

TGB 11

Postat: 25 november 2015, 11:10:16
av )ExecutoR(
Efter att ha fått tillgång till en garageplats så började jag kolla runt efter en egen TGB 11. Det slutade med att jag hittade en utanför haparanda som jag slog till på och köpte osedd. I början av oktober dök den upp på en trailer 100 mil närmre min garageplats.

Nu kanske ni undrar varför jag skapar en tråd på det här forumet och det är helt enkelt för att bilen har ett 24V system och jag har nu börjat inhandla prylar för att bygga upp ett separat 12V-system för leksaker.

Det separata systemet skapas för att det är så tråkigt om man leker slut på startbatterierna och när man ändå bygger nytt kan man köra 12V där utbudet av prylar är större.

Jag har lite galna planer att ta upp Arduino-programmeringen igen, att kunna ha en arduino framme i hytten för alla knappar och en bak vid batteriet som styr alla relän, och då kunna ha en seriell kommunikation mellan de två för att slippa dra en ledare per relä genom hela bilen.

Vi får se hur det blir, det kanske är enklare att dra många ledare bak till relän men fortfarande ha en arduino fram för styrning. Då kan den ha lite smartare funktioner än en vanlig vippbrytare, till exempel timerfunktion som slår av förbrukare om de lämnas på när 12V-systemet inte laddas (motorn av), möjlighet att övervaka batterispänning så inte batteriet djupurladdas osv.

Nog om lösa framtidsplaner, vi börjar med det roligaste, att handla prylar.

Jag har köpt en CTEK D250S Dual som ska få sköta batteriladdningen. Primärt för att den klarar av att dra upp spänningen så 12V-batteriet blir ordentligt fulladdat även om spänningen in är låg. Extra features är inbyggt stöd för att koppla på solceller och möjlighet att ladda via generator om jag i framtiden vill montera en 12V generator också.

Utöver det blev det en billig 24V->13.8V "45A" kinaomvandlare från Aliexpress. Tanken är att den ska slås på endast när motorn går för att inte kunna ladda ur 24V startbatterierna. Det här är enklaste lösningen för att få laddström och komma igång med 12V-systemet.

Utöver det har jag beställt lite kabelskor och annat för att kunna koppla ihop allting.

Utöver detta så var jag ute och testkörde bilen på en 4x4-dag Botkyrka MK där vi missbedömde vattendjupet lite vilket resulterade i att jag nu också måste göra storservice och byta alla oljor och filter och se var det kommit in vatten.


Re: TGB 11

Postat: 25 november 2015, 11:40:59
av FormerMazda
Grattis till en kul "bil"!
Själv har jag erfarenhet från både 903, 11 och 13. Och att ta steget till 11/13 med portalaxlar och diffspärrar kändes otäckt men var riktigt trevligt kan man säga. :)

En sak ni ska fundera på att investera i är en 123-ignition, http://www.123ignition.se/produkter.php?id=14, detta är enskilt den bästa uppgraderingen vi gjorde på våran 13. Den gick fint innan, men det blev en ny värld med en 123-tändning! :D
Enkel installation var det också.
Och dra ut avgasröret på samma sida som ljuddämparna. Det är bara att kapa och vrida runt. Original går det under alltsammans och fastnar i allt.

Angående dränkning, axlarna läcker sällan in om damaskerna är hela, se över dom. Och var beredd på att få byta ofta om ni kör aktivt och mycket i skogen.
Kolla oljan i portalerna också, men som sagt, vatten in var aldrig ett problem.
Däremot gissar jag att du sög in en del vatten i motorn där? Se över alla slangar till luftinsuget, den ska klara det djupet egentligen, även om inte ens jag rekommenderar det.
Tror nivån behöver gå över motorn normalt sett. En del använder avloppsrörsdelar och drar upp insuget på taket.

Re: TGB 11

Postat: 25 november 2015, 11:45:57
av säter
Angående dränkning, axlarna läcker sällan in om damaskerna är hela, se över dom.
Kolla om den är ombyggd med tätningar mellan trumma och bromssköld.
Vi gjorde sådana ombyggnader pga av att det var problem med vatten i trummorna.

Re: TGB 11

Postat: 25 november 2015, 11:56:57
av )ExecutoR(
Japp, jag har lite att gå igenom. Det är en Aluzinkare så den har fått lite uppdateringar i sitt liv. Det är inte en radiobil då den saknar handgasen. Jag antar därför att den inte heller har det avskärmade mer speciella tändsystemet.

Problemet med vattnet i motorn var att insugsrören (som på min liknar robotslang i metall) inte var ett dugg täta i skarvarna så vattnet kunde tränga in rätt enkelt långt ner i systemet. Ska gå igenom och se hur man kan täta det bättre men målet med bilen är inte att bada så det har egentligen inte så hög prio.

Blir att byta alla oljor mest för att jag nu har en anledning att leta efter vatten. Med lite tur har allt klarat sig och jag har bara ny fräsch olja runt om.

Re: TGB 11

Postat: 25 november 2015, 11:59:00
av säter
Har du manual till bilen?

Re: TGB 11

Postat: 25 november 2015, 12:15:35
av )ExecutoR(
Ja det ska jag ha nånstans i PDF. Har även smörjschemat och har köpt de oljor som behövs för att kunna byta det mesta. Behöver köpa nya oljefilter och luftfilter. Skulle också vara trevligt att se över packningen till fördelningslådan då den verkar läcka olja om än inte så mycket. Ventilkåpan skulle inte heller må dåligt av en ny packning då det även där är lite oljeläckage.

Re: TGB 11

Postat: 25 november 2015, 12:18:23
av säter
Jag ska ha verkstadshandböcker liggande någonstans, om du har någon specifik fråga.

Re: TGB 11

Postat: 25 november 2015, 12:19:33
av )ExecutoR(
Okej, ja det är bra att veta. :)

Re: TGB 11

Postat: 25 november 2015, 12:25:09
av FormerMazda
Handgasen ska vara flyttad på en aluzinkare. Men det finns udda fåglar där de typ glömde det.
Kolla tändsystemet, är det avstört så är det en gammal radiobil. För det ändrades inte vid ombyggnationen.

Bromstrummetätningarna är ofta torrspruckna, om de finns. Våra var det, men vi tvättade ofta efter träffar med mycket vatten.
Men bäst funkar en sån här bil i stenig terräng. Mjuk leråker är dess värsta fiende, sjunker som stenar. Detta är testat. :D

Re: TGB 11

Postat: 25 november 2015, 12:34:09
av )ExecutoR(
Enligt vad jag läst så installerades handgasen i motorkåpan bara på radiobilar, dock kan det vara så att de flesta bilar som uppgraderades var radiobilar så att en aluzink utan är lite mer ovanlig. Choken är flyttad till motorkåpan men handgasen finns inte.

Oväntat mycket folk här med TGB-intresse! Nästan mer aktivitet än på terrängbilsforumet. Kanske för att elektronikkillarna är bättre på webben. ;)

När det kommer till handböcker och annat om bilarna finns det massor här om någon missat det:
http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/files/

Re: TGB 11

Postat: 25 november 2015, 12:59:21
av FormerMazda
Terrängbil.net dog ner nångång för några år sedan vid nån uppgradering/krasch.
Sen blev det aldrig nån fart att tala om där igen. Synd.

Re: TGB 11

Postat: 25 november 2015, 13:15:24
av )ExecutoR(
Okej, åter till trådens ämne. Någon som har tips på bra batteri? Just nu lutar det åt Biltemas AGM på 70Ah.

Re: TGB 11

Postat: 25 november 2015, 13:19:34
av säter
)ExecutoR( skrev:att kunna ha en arduino framme i hytten för alla knappar och en bak vid batteriet som styr alla relän
Vad är det för knappar och relän du talar om?

Re: TGB 11

Postat: 25 november 2015, 13:27:03
av FormerMazda
Biltemas batterier duger finfint! Och det behövs inga speciella direkt, vi hade aldrig startproblem på grund av batterier. Och då hade vi mest gammal skit.
Viktigast är att batterierna är i balans.

Re: TGB 11

Postat: 25 november 2015, 14:11:52
av )ExecutoR(
säter:
Knappar och reläer finns inte än, de ska användas för att styra extrautrustning. Backkameror, extraljus, komradio mobilladdare osv. som kommer gå på 12V-systemet för att inte belasta startbatterierna.

FormerMazda:
Det är inte startbatterier som ska köpas, de jag har i bilen fungerar helt okej, det är batteri till 12V-systemet som ska köpas och det kommer vara ett rent förbrukningsbatteri bara för extraprylar.