Sida 1 av 1

Motorproblem

Postat: 29 oktober 2015, 17:11:04
av niklas0000
Jag har en liten borstlös motor utan sensor som sitter/satt i en rc bil.
Problemet var att motorn hackade vid start men gick bra vid mellan och max registret. Jag antog att det var en skada på lindningen och provade med en annan lika dan motor för att utesluta fartreglaget. Och då hackade bilen inte längre. Så jag reklamerar motorn men får inte igenom reklamationen hos tillverkaren.
Dom påstår att jag har förstört motorn genom att jag har haft en liten brygga mellan lödningarna. Alltså att jag lödigt ihop någon av dom tre anslutnings kablarna vid något tillfälle, ett litet överslag ej synligt för mina ögon. Motorn har löds om vid 3 tillfällen för att verkligen vara säker på att inte det varit anledningen. För mig känns detta inte rimligt att man kan förstöra lindningen i motor i genom att få ett litet överslag/kortslutning mellan anslutningarna på anslutningsplinten vid motorn. Jag ser det som vilken trefas motor som helst, skulle jag då kunna få överspänning i en lindning på grund av det. Jag tror motorn var kass fån början. Jag har inte fått tillbaks motor så jag kan inte kunnat kolla närmare på den heller. Motorn var inte särskilt dyr så det är inte så mycket att tjafsa om men jag är otroligt nyfiken om detta kan vara på detta vis. Är jag Lurad?

Re: Motorproblem

Postat: 29 oktober 2015, 18:53:58
av Sparky
Tror hellre att fartreglaget skulle ta stryk ISF...? Och jag tycker att om du antigen har avbrott i en lindning eller kortsluter en fas till en annan borde inte motorn gå alls, right? Får du tillbaks motorn kan du ju mäta den om du har utrustning för sånt; kanhända behöver du milliohm-mätare IOM att det i dom flesta tillfällen är mycket lågt motstånd i lindningarna. - Evt. koppla den mekaniskt till en annan motor, snurra och mät växelspänningen du får ut av den "trasiga" motorn. Får du samma spänning på alla tre faser är det inget fel på lindningarna.

Hoppas det löser sig!

Re: Motorproblem

Postat: 29 oktober 2015, 19:00:59
av ToPNoTCH
Spänningen kommer från ESC till motor och ett överslag enligt deras princip sker ju före lindningen i motorn.
Det finns ej heller någon möjlighet att koppla en BLDC fel.

Precis som Sparky säger skulle möjligtvis ESC gått sönder i det scenariot.

Inte ovanligt att säljare jiddra med tekniska uttryck och "hanteringsfel" för att slippa ta hand om reklamationer.

Re: Motorproblem

Postat: 29 oktober 2015, 20:23:47
av ajje
Be säljaren förklara hur en kortis på matningen till motorn kan förstöra densamma.

Lägg gärna upp svaret här så får du nog hjälp med motargument. ;)

Re: Motorproblem

Postat: 29 oktober 2015, 20:52:38
av Sparky
IOM att BL-motorer kör med permanentmagneter, får man ju induktion även i en lindning som inte används/är kortsluten - MEN om den strömmen kan bli stark nog för att sabba lindningen är jag högst osäker på! (Har aldrig provat, och vill helst inte sabba några av mina motorer heller...) :)

Igen: Jag hoppas det löser sig! Berätta gärna hur det går!

Re: Motorproblem

Postat: 29 oktober 2015, 21:13:22
av Sverige
"Problemet var att motorn hackade vid start men gick bra vid mellan och max registret."

Låter som coggning.

Re: Motorproblem

Postat: 29 oktober 2015, 22:17:33
av xxargs
Gissar att det inte finns några sensorer i dessa - och med 3-fasanslutning så finns det egentligen bara att lindningen är kortsluten eller avbrott, lindningen bränd (av överström under längre tid) och permanentmagneterna av någon anledning blivit svagare

En dålig lödning av en av lindningarna kan göra att det glappar och man får olika egenskaper beroende på varvtal och vibrationer. Sedan kan man alltid diskutera om lindningstrådens inkopplingen har släppt för att man värmde på för mycket och för länge på andra sidan anslutningsplinten (där du lödde) eller om det är fabrikationsfel (av den uruselt betalda kinesiskan i löpande bandet där motorn tillverkas).

Be dom förklara hur en lödpennespets kan förstöra en motor genom att ha kontakt med två lindningsanslutningar samtidigt en kort ögonblick, när resistansen mellan dessa anslutningar redan innan ligger på delar av Ohm (lindningsresistansen...)

Re: Motorproblem

Postat: 30 oktober 2015, 15:29:11
av niklas0000
Tack för alla synpunkter dom stärker min egen tro.
Vi får se om jag får någon motor tillbaks alls.
De sista jag hörde var att det satt ett kretskort i motor som jag kunnat pajat också. Suck!

Re: Motorproblem

Postat: 30 oktober 2015, 16:24:30
av Marta
Tror också det kan vara cogging. Går det att ställa timingen i Din ESC? I så fall kan det helt enkelt vara så att den dtällts för att kommutera för tidigt. Ett sådant problem märks just vid låga varv när trögheten inte klarar av att vrida den över nästa "kugge".

Re: Motorproblem

Postat: 30 oktober 2015, 17:32:25
av Sparky
Kretskort? I en brushless? Vad är det för motor? Nån inrunner? - Och vad sitter evt. på det kretskortet?

Fel timing kan vara möjligt, men IOM att det fungerar med en annan motor är jag lite fundersam på det...?

Re: Motorproblem

Postat: 30 oktober 2015, 20:04:56
av niklas0000
Detta är ett känsligt fall då jag inte vill komma på kant med återförsäljaren.
Därför avslöjar jag inga märken eller så. Kretskortet kan vara skälva kopplingsplinten mellan matning och linning tror jag, tror inte det sitter några fler komponenter i motorn. Fartreglaget ESC har inga inställnings möjligheter. Bilen går bra nu och jag är några hundralappar fattigare. Det blir en massa spekulationer när jag inte kan ger er all information. Jag har nog fått svar på min kärnfråga. Förmodligen LURAD!

Tack!

Re: Motorproblem

Postat: 30 oktober 2015, 21:37:43
av Sverige
:humm: