Fräsberäkningar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
funkstar
Inlägg: 111
Blev medlem: 29 november 2007, 00:55:15
Ort: Göteborg
Kontakt:

Fräsberäkningar

Inlägg av funkstar »

Hej
Sitter och planerar ett fräsbygge och försöker komma fram till vilka motorer jag skulle behöva. Tycker jag får skumma värden och undrar om ngn har lust att kolla om jag har glömt ngt eller helt enkelt räknat fel ngn stans. Tycker jag får en alldeles för liten motoreffekt för jobbet att flytta ca 200kg med 3m/s2. Kanske jag har alldeles för liten acceleration eller ngt..
Så här har jag räknat:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Fräsberäkningar

Inlägg av krille356 »

Jag räknade en del på sådant här i början av mitt fräsbygge, kolla mina första inlägg i min byggtråd för där finns en Excel fil samt en liten förklaring hur jag tänkte.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =krille356
funkstar
Inlägg: 111
Blev medlem: 29 november 2007, 00:55:15
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fräsberäkningar

Inlägg av funkstar »

Tackar krille, det hade jag missat även om jag har läst om ditt fina bygge. hur går det med det förresten?
Enl ditt ark så får jag fram i stort sett nästan samma siffor så det är väl en indikation på att ngt är rätt kanske.

Kan väl ställa samma fråga här som i senaste epoxigranitcncbyggartråden:
Hur kommer man fram till vilken storlek på skenor man ska ha? Det är ju rätt lätt att komma inom de siffror för belastning som anges, men ju större destu stabilare. Men destu färre alternativ på ebay eller dyrare skenor så det känns som man vill ha lite koll innan man beställer?
Allmänt om skenor från ebay, har ngn som köpt där ngn åsikt om nogrannhet, är det bara utslitet mög eller finns det ok skenor att få tag på för en billig peng?

P.-
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Fräsberäkningar

Inlägg av krille356 »

Mitt fräsbygge har stått stilla ett rätt bra tag nu, mycket beroende på ont om tid och att jag skaffat mig en större verkstad (140m2 :D ) som håller på att renoveras mm.

Jag har för mig att jag kollade på vilka krafter skenorna tålde när jag valde mina, har för mig att jag körde på 20mm skenor.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Fräsberäkningar

Inlägg av Uttis »

20mm skenor kommer man långt med enklaste är väll att snegla på färdiga maskiner vad som används.

Begagnat kan vara vadsomhelst men dom jag sett som handlat där verkar nöjda iaf.
Jag har en uppsättning nya 20mm skenor(räcker till 3 axlar) jag inte behöver + några begagnade kraftigare om det kan vara av intresse.
funkstar
Inlägg: 111
Blev medlem: 29 november 2007, 00:55:15
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fräsberäkningar

Inlägg av funkstar »

Det är klart av intresse, tyvärr har jag en budget men PM;a mig lite data och pris så kan jag förhålla mig till det.
Bifogar en bild på hur det ser ut nu med ritn. Det är mycket kvar men ändå ngt att kolla på.
Min plan just nu är att bygga en axel och testa motorer och skenor och lite sånt.
Spontant så känns motorerna lite "små".. Men de ska ge ca 400W och enl beräkningar så ska det funka.. Är dock feg och vill testa först :-) Samma med skenor och skruvar. Och blir det bättre om man bygger in en linjärskala och sluter loopen med (alltså en loop utanpå själva servot)? Sånt vill jag mecka med lite först innan jag bygger hela skiten.
Jag hade tänkt mig att planslipa bäddarna där skenorna skall skruvas fast. Brukar man slipa in en "rygg" så att ena skenan stödjer mot den för att få rakhet eller hur får man annars skenan rak? Jag hade en plan att rikta den ena med laser. Sen får den andra justeras efter den första med klocka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
funkstar
Inlägg: 111
Blev medlem: 29 november 2007, 00:55:15
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fräsberäkningar

Inlägg av funkstar »

140m2...!!?!? Jösses det är större än mitt hus... :-) Coolt!
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Fräsberäkningar

Inlägg av Uttis »

Ja man brukar klämma skenan mot en kant men man kan komma undan utan.


Dom här längderna har jag av nya 20mm skenor,

2x460mm
2x820mm
2x800mm

samt 16vagnar
Skriv svar