Laga Esselte 100 (skoldator)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Perolas
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 augusti 2016, 16:30:13

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Perolas »

Hej
Jag har dumpat teckengenerator EPROMet i Ess100
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Mortsde »

Tack Perolas,

här är teckengeneratorprommen i binär form. Snart kommer jag att plocka in den i emulatorn, ska bara göra klart tangentbordet först.
U506.zip
PIA kretsarna i Esselten har en lustig uppkoppling upptäckte jag, som kan ses i de scheman som postats i denna tråd tidigare. De använder båda chip select S1 i kombination med A3 resp A4! De kan alltså addresseras samtidigt vilket möjliggör snabb initiering. Dock kanske det är en tveksam koppling om man läser av kretsarna och de driver olika värden?! Då den ena PIA:n främst använts som laborations PIA och studenter gjort programmen kan detta mycket väl ha hänt tänker jag... exempelvis om man gör en hexdumpare och läser över PIA:n addresser... man får hoppas att de höll för sådan misshandel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Mortsde »

Nu har jag Esselte 100:s BASIC prompt i MAME emulatorn men det är en hel del kvar att göra innan man kan spara sina BASIC program eller ladda in sina gamla alster om de finns kvar på kassett. Jag tar gärna emot kassett inspelningar av Esselte 100 program för att testa i emulatorn, det kan avslöja fler brister.

En intressant sak jag hittat är på adress $F842 i ROM:en där det finns en jmp instruktion till address $82E1 som enlig manualen är oavkodad. Om man kör vissa BASIC kommandon hamnar man där med illegal instruction som följd. Så nu kliar jag mig i huvet och undrar om det saknas ROM:ar eller om man utnyttjat ofullständig avkodning för att spara på instruktionslängden, det senare skulle inte förvåna mig... :-)
Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33840
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Glenn »

det är inte så att man ska kunna lägga till annan hårdvara som då installerar sina kommandon där så att säga ?

Så är det på tex spectravideo, har man ingen diskkontroller så får man "illegal function call" eller nåt när man försöker köra de basickommandon som hör till diskbasicen, orden är reserverade man pekar ingenstans typ.
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Mortsde »

Det finns support för en PROM kassett men den laddas synkront/seriellt via printer porten. Expansions porten på baksidan hanteras helt och hållet via en extra PIA krets, så ingen exekvering är möjlig i ROM den vägen. Om A14 och A15 har samma nivå väljs en av de två LS138:orna som sedan avkodar A11, A12 och A13 inom två addressområden. Om A14 och A15 är olika, vilket är fallet med hoppet till $82E1 så hamnar man i den oavkodade delen enligt TEMAL 100 som laddades upp tidigare i tråden. Nu kan ju de Esselte 100 som Perolas har vara av senare snitt med ytterligare avkodning.
Perolas
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 augusti 2016, 16:30:13

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Perolas »

Hej på er,
Jag tror jag sitter på lösningen. Jag fick vid mina möten med herrarna på Esselt lite papper på moddningar.
Ena prommet är nog avkodat där ena halvan är på 8000-8fff och andra halvan D000-dfff.
Har handritade scheman och handskrivna piffningar. se bifogade PDFer.
Jag har en gång i tiden disassemblerat hela rasket. Har bara det i pappersform på pyamaspapper. Man kan ju bli nostalgisk för mindre. :badgrin:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Mortsde »

Aha, så detta är någon slags rev 2 av Esselte 100, eller var det en förlaga till Candela datorn möjligtvis? Kom den modifierade Esselten någonsin ut i produktion?

Vore intressant med en liten story kring modifieringen om du minns och vill dela med dig. Du kan även PM:a mig, jag dokumenterar en sammanfattning med några meningar som kommentarer i källkoden till emulatorn, det är en del av preserveringen.

Eftersom detta verkar vara en senare version av hårdvaran än den som är beskriven i TEMAL 100 så skapar jag en egen model för dessa prommar. Det betyder också att det är intressant med orginalprommarna, avsedda för den hårdvara som finns beskriven i TEMAL 100.

Verkligen superkul detta! :-)
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Mortsde »

Tack för tipset Perolas, när jag splittade ut 4Kb från den första prommen och la det på 0x8000 så funkade det mycekt bättre. Den delen av promimagen hade jag inte plockat ut eftersom originalet bara hade 12 Kb rom och PIO:rna ligger på 0xC800. Med de extra 4Kb:en på rätt address snurrade det igång: :D


Så jag knappade in ett litet demo program från manualen:
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Mortsde »

Nu finns en fungerande beta av Didact emulatorn på min sporadiska blogg: http://frakaday.blogspot.se/
där man kan ladda ner allt som behövs. Emulatorn klarar även att spara till och ladda från kassett (WAV fil)
och det ingår några exempelprogram. Skriver ni ihop något kul så skicka gärna WAV filen till mig så lägger jag
med den i distributionen. :)

Tack för all hjälp och har ni mer material, som rommar, scheman och manualer kring Didakterna så tveka inte.

Jag skulle gärna ge mig i kast med Modulab och Candelan också, och sedan alla labtillbehör förståss!! :D
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Mortsde »

Jag har precis färdigställt stöd för Esselte 100 serieport i emulatorn men det funkar så där, vet inte om det beror på bug i rom koden eller om 6802 CPU:n inte emuleras cykel-exakt vilket är viktigt då serieporten pollas via PIA:n med hjälp av delay loopar. Det kommer en artikel om detta på bloggen strax. :mrgreen:

Jag tänkte också passa på att fråga alla som bidragit om det är ok att jag sammanfattar allt som sagts i denna tråd på min blogg? Är det någon som misstycker så PM:a mig så löser vi det! 8)

Nu har jag också fått tag på en Candela ägare som kommer att låta mig bevara även detta guldkorn ur svensk dator historia. Återkommer i ny tråd om detta! :)
Perolas
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 augusti 2016, 16:30:13

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Perolas »

Jag får ursäkta min frånvaro. Jobbar mycket nu.
Jag har hela källkoden till modulab. Ska bara få tid att förpacka och skriva en beskrivning av historian bakom. Har även en egenutvecklad assembler/editor för ett 6802 system. Hade mycket nytta av detta innan jag skaffade en pc. Emulering av acia 6850 borde räcka. Hade ett eprom filsystem men det är för komplicerat att beskriva.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

Mortsde: Kan vi få ett foto av kretskortet? Jag är 99,9% säker på att jag caddade nollserien. :)
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Mortsde »

Absolut, så fort jag har fått dem så ska de dokumenteras uti minsta detalj! :)

Jag har hittills inte sett dem mer än på bild, bara jobbat med Temal 100 och själva promkoden.
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Mortsde »

Perolas skrev:Jag får ursäkta min frånvaro. Jobbar mycket nu.
Jag har hela källkoden till modulab. Ska bara få tid att förpacka och skriva en beskrivning av historian bakom. Har även en egenutvecklad assembler/editor för ett 6802 system. Hade mycket nytta av detta innan jag skaffade en pc. Emulering av acia 6850 borde räcka. Hade ett eprom filsystem men det är för komplicerat att beskriva.
Låter mycket spännande, har själv fått tillökning i familjen nyligen så allt får ta den tid det tar! 8)

EDIT: Bloggen uppdaterad! https://frakaday.blogspot.se/2016/09/ma ... pport.html
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Platis »

Testade Esselte 100 lite snabbt i MAME idag, kul! :) Mortsde :bravo:

Packade e100.bin filerna i en separat zip och la det i roms-mappen, funkade fint!

MESS(retro datorer, spelkonsoler m.m) och MAME(arkardspel) är ihopslagna numera och kör under samma skal, tog ett tag innan jag fattade detta! Så allt kör under MAME numera, vilket är smidigt!

Seg keyboard-repons i nya MAME tycker jag, det gäller alla system jag testade! :humm:
Skriv svar