Elcykel modifiering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
johnez
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 september 2015, 09:04:11

Elcykel modifiering

Inlägg av johnez »

Hej
Kan någon hjälp mig att reda ut hur man kan modifiera en elcykel till att gå snabbare. (Jag har rätt begränsade elektronik kunskaper)
Den jag har nu är 250 W motor och ett batteri på 36 V och 11 Ah (vilket jag antar ger resultatet att batteriet innehåller 396 W energi)
Det sitter en "manöver panel" på styret och under där man sätter batteriet så tror jag att det sitter en kontrollbox.
Cykeln går nu mellan ca 27 km/h innan el assistansen från motorn slås av.

1. Kan man ta bort fartbegräsningen så motorn hjälper till så mycket som den "orkar" i nuvarande form, 250 W uteffekt ?
Det går inte via "manöver panel" där jag redan testat att öka max hastigheten, det gick att få den att gå upp till 27-28 från tidigare 25 innan den slår ifrån, men inte mer.

2. Kan man få ut mer effekt ur motorn som nu är på 250 W så att den även blir starkare?
Är det möjligt att byta/modifiera kontrollboxen så att den levererar mer volt och amper från batteriet till motorn så att motorn ger en uteffekt på tex 500 W.

3. Om man helt sonika köper ett nytt batteri men som är på 48V och sätter dit ist för nuvarande 36V vad ger det för resultat?
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Elcykel modifiering

Inlägg av victor_passe »

Troligtvis så slår du i taket då drivenheten redan ger max spänning(Vs) till motorn. Du kan lösa detta på olika vis:
Montera på större hjul eller däck som är högre.
Lägre luftmotstånd vilket sänker strömmen i motorn och därmed höjer EMK en gnutta.
Eftersom drivenheten troligtvis redan kör trapetsiod styrning kan du inte över modulera, men om den kör sinus på kan du övermodulera signalen till motorn.
Fältförsvagning i motorn kommer påverka motons kV, detta kan göras genom att byta magneter mot svagare eller bara försvaga de du har genom att antingen få upp temp till curie punkten eller köra en helvetes massa ström genom motorn. Du kan också fältförsvaga genom att öka strömmen som ligger i fas med magnetiska fältet i motorn(Id), detta kan du göra på en sensor baserad motor genom att snabba flytta HAL sensorerna framåt i rotations riktningen lite.
Du kan såklart även linda om motorn eller bara köpa en annan motor med högre kV.
Du kan även höja batterispänningen genom att stoppa in fler celler i batteriet givet att elektroniken klarar av detta. Du får dock bygga om BMSen.

Slutsatsen är nog att det är svårare att "trinma" elcyklar än moppar.
johnez
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 september 2015, 09:04:11

Re: Elcykel modifiering

Inlägg av johnez »

Tack för svaret även fast jag knappt förstod hälften av det. Men utifrån ditt svar så verkar det som att effekten 250 W får jag nog nöja mig med.

Men att få motorn att hjälpa till i högre fart än 27 km/h borde gå att göra för denna spärr tror jag inte finns på vissa andra marknader utan det är just EU som har 25 km/h spärren.

Frågan är dock om man kan modifiera styrboxen eller om man måste byta den.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Elcykel modifiering

Inlägg av xxargs »

Först att ta reda på om styrboxen verkligen stryper spänningen till avsevärt lägre spänning till motorn vid fullgas än batterispänningen vid 25 km/h - om inte (vilket är ganska troligt) så kan du inte öka farten även om du hackar boxen och det enda sättet att höja hastigheten är att mata motorn med högre spänning (fler seriekopplade batterier) vilket i konsekvens också innebär att styrsystemet och laddsystemet också måste bytas.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Elcykel modifiering

Inlägg av Sverige »

2. Nej

3. Resultat beroende på hur hög spänning drivaren/styrenheten och motorn klarar...

Går ju att byta ut delar, men (ofta) inte så enkelt med befintliga delar att trimma. Koppla bort PAS brukar inte vara så svårt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elcykel modifiering

Inlägg av mrfrenzy »

Börja med att ta reda på lite information.

Vad står det på märkskylten på motorn?
Hur ser styrkortet ut?
Var får det sin hastighetsinformarion ifrån?
Mät spänning/kurva på motorn vid 27 km/h.
Nusse
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 mars 2013, 19:48:29
Ort: Kumla

Re: Elcykel modifiering

Inlägg av Nusse »

Hej,
Jag hade tidigare en elcykel med 24V batteri. Genom att byta ut elektrolytkondensatorerna i controllern kunde jag sedan använda 40 V batteri, vilket höjde maxfart från ~25 till ~35 km/h, helt utan andra åtgärder!
Försök skruva isär controllern och kolla efter vad det står på elektrolyterna.
Ta gärna en bild på motorn. De är normalt ganska robusta och jag tror du kan gå från 36 V till 48V utan större problem. Gissningsvis är det en planetväxel med tre nylondrev i motorn. Det är billigt att köpa nya nylondrev om du mot förmodan skulle förstöra dreven.
Lycka till.

Edit. Med tanke på att du redan har 36 V så är troligen kondensatorerna på 50 V (eller mer). Ska du ha riktigt bra batterier kan jag rek dig att köpa härifrån: https://endless-sphere.com/forums/viewt ... &start=275
Skriv svar