Sida 1 av 4

Kontrollera om likriktningen funkar i bilen

Postat: 25 september 2015, 01:19:05
av pbengtss
Jag har en del problem med bilen (BMW E39 -97) och nu vill jag kontrollera om generatorn (Bosch) likriktar som den ska. Generatorn är jobbig att demontera och jag undrar därför om det finns något tillförlitligt sätt att med en multimeter göra kontrollen med generatorn på plats. Man kommer alltså inte åt anslutningarna heller.

Om jag mäter växelspänning på batteripolerna har jag 31,7 V vilket känns fel. Men räcker det för att kunna säga att likriktningen inte fungerar?

Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen

Postat: 25 september 2015, 07:12:50
av svanted
en sådan hög växelspänning borde inte ett batteri hunna hantera om det inte är extremt slut, typ urkokat...
sen borde inte bilen gå öht, ALL elektronik borde pajja....
så mycket är 31Volt
menar du verkligen VOLT och inte mV(millivolt)?

Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen

Postat: 25 september 2015, 10:31:26
av pbengtss
På multimetern kan jag för växelspänning välja 200 eller 600 på vredet. Jag satte den på 200 och på displayen står det 31.7. Så det verkar vara fullt möjligt.

Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen

Postat: 25 september 2015, 10:58:48
av mrfrenzy
Har du en True rms multimeter av känt fabrikat?
Det finns mycket störningar även i en frisk bil som kan lura enklare modeller.
Vad visar mätaren på dc - området?

Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen

Postat: 25 september 2015, 11:07:02
av Jan Almqvist
pbengtss skrev:På multimetern kan jag för växelspänning välja 200 eller 600 på vredet. Jag satte den på 200 och på displayen står det 31.7. Så det verkar vara fullt möjligt.
Man kan inte mäta så. (Mitt instrument visar 75 V om jag sätter det på AC och mäter på laddaren till datorn som ger 19.5 VDC)

Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen

Postat: 25 september 2015, 11:15:21
av Glenn
Nä, ska du mäta AC så kan du ju inte ha ett batteripåkopplat.

MEN, nu brukar inte likriktningen i generatorer ge upp på det sättet heller, oftast är det en eller två dioder som ger sej bara, och då ger generatorn mindre ström ut, eller ingen ström.

Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen

Postat: 25 september 2015, 12:11:32
av pbengtss
Så man kan inte mäta som han gör?


Hur mäter den här maskinen dioder?

Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen

Postat: 25 september 2015, 12:24:06
av Marta
Vill Du kontrollera likriktaren genom att mäta på batteripolerna så behöver Du ett oscilloskop att mäta med. Då går det att se den överlagrade växelspänningen och att där inte är några luckor i den p.g.a. avbrott i någon diod.

Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen

Postat: 25 september 2015, 12:49:12
av pbengtss
OK, då ska jag försöka få tag på ett.

Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen

Postat: 25 september 2015, 16:52:55
av breflabb
Det där med osciloskop är väl överkurs
Gör så här: Stäng av motorn och mät batterispänningen över batteriet
Om om det är under 12V då laddar inte generatorn
Starta bilen o mät igen. DÅ skall spänningen stiga till ungefär 14V
Gör det inte det då är nog likriktaren väck, eller generatorn
För om du skulle ha så mycket växelspänning över batteriet
Så skulle allt ha pajat.
Man måste ha i åtanke att batteriet funkar som en stor glättningskondesator också

Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen

Postat: 25 september 2015, 17:45:45
av TomasL
Man kan inte mäta hur mycket rippel man har, däremot kan man konstatera om man har för mycket med en DMM.
Lite instruktioner:
http://assets.fluke.com/appnotes/automo ... atbook.pdf

Dock behöver man en TRMS-DMM med tillräckligt hög bandbredd för detta.

Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen

Postat: 25 september 2015, 17:54:33
av pbengtss
Den laddar batteriet, har 12,8 V. Men på tomgång fladdrar spänningen 14,6-15,2 V och allt flimrar samtidigt som tomgången är ojämn i samma takt. Detta utan förbrukare. Med alla laster på är spänningen ca 13,1-13,2 V på tomgång. Oavsett förbrukare har jag 14,7-14,9 V vid ca 1000 rpm och uppåt. Har bytt till ny regulator två gånger, bytt kol, släpringar och alla kullager. Noll skillnad. Så nu vill jag veta om alla dioder är OK, och jag vill göra det utan att ta ut generatorn om det går för den är jobbig att demontera.
Så min fråga är densamma - hur mäta dioder utan att demontera generatorn?

Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen

Postat: 25 september 2015, 18:00:12
av TomasL
Besvaras i pdf'n jag länkade till ovan.

Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen

Postat: 25 september 2015, 18:16:18
av Platis
Kolla anslutning batterikabel/huvudledning i kardantunneln under bilen på vänster sida!

Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen

Postat: 25 september 2015, 18:25:31
av breflabb
Jag tror också på annat fel än generator / Likriktare
Det är spänningsfall någonstans.
Om kabeln är bara lite skadad så blir spänningsfallet stor
Det går skapligt med ström ( Amper ) genom den