Sida 1 av 1

Arduino transistor shield

Postat: 24 september 2015, 09:59:25
av matsadona
Tjena

Nu behöver jag lite hjälp igen, då jag finner informationen på nätet allt annat än konsekvent, gällande Arduino och externa transistorer.

Översta exemplet nedan är kopierat rakt av från en krets på picprojects, och borde väl gå att kopiera rakt av till en Arduino på såväl vanliga digitala utgångar samt PWM och det är en N-kanal MOSFET i exemplet.
Mitt tänkta användningsområde är att driva 2-5 lysidoder per utgång och i några fall 12V 5W glödlampor och inser att denna kretsen är lite "overkill" för det.

Exempel två är således en krets med en enklare transistor och här blir jag lite osäker på lämpliga värden på resistorn på Bas pinnen. Vanligaste exemplen jag hittar är 2k2 ellet 1k. Finns det någon grundregel för vad som är bäst gällande Arduinon, eller är det helt och hållet valet av transistor som styr?

Samma med pull-down resistorn i exempel två, behövs den ens vid så här små laster eller gör man det ändå i en form av "best practice"?

Indikerings lysdioden är inte nödvändig, men kan vara bra att ha vid eventuell felsökning.

Matningsspänningen är tänkt att vara 12VDC och gemensam för lysdioder/lampor och Arduino.

Re: Arduino transistor shield

Postat: 24 september 2015, 10:16:59
av FormerMazda
Vet inte om det är svar på din fråga, men jag har lämnat transistorer bakom mig för lösningar där jag ska slå av/på eller PWMa en last.
Numer är det alltid N-kanal MOSFET som gäller, och då kopplat som i ditt första exempel. Med ungefär dom värdena på motstånden.
Funkar klockrent varenda gång, så måste du inte använda en transistor, kör på exempel 1.

Re: Arduino transistor shield

Postat: 24 september 2015, 10:34:53
av H.O
Valet av motstånd i serie med basen beror på vad den valda transistorn har för förstärkning, hur mycket ström du ska dra genom kollektorn och hur hög spänning du får ut på din I/O-pinne.
Med en liten BC547 kanske 1-10k är lagom, med en 2N3055 betydlig lägre (men då kanke inte strömmen ut ur Atmel uC räcker).

Re: Arduino transistor shield

Postat: 24 september 2015, 10:40:29
av Jan Almqvist
Din "pull down" bör väl sitta mellan bas och emitter?

Re: Arduino transistor shield

Postat: 24 september 2015, 10:57:55
av matsadona
FormerMazda skrev:Vet inte om det är svar på din fråga, men jag har lämnat transistorer bakom mig för lösningar där jag ska slå av/på eller PWMa en last.
Numer är det alltid N-kanal MOSFET som gäller, och då kopplat som i ditt första exempel. Med ungefär dom värdena på motstånden.
Funkar klockrent varenda gång, så måste du inte använda en transistor, kör på exempel 1.
Ja, i detta fallet handlar det endast om att slå av och på en indikering så inget behov av en analog förstärkning. Tanken med vanliga transistorer var baserat på lågt pris och låga strömmar. Behovet i just detta fallet är ett 30-tal lampor/lysdioder och tänkte göra ca 4 kort med 8 utgångar.
För hälften räcker det nog med tex 2N7000 (200mA 2kr/st). Andra hälften behöver jag mellan .5 till 1A. Har inte orkat leta rätt på vilken som blir mest prisvärd för detta ännu...

Re: Arduino transistor shield

Postat: 24 september 2015, 10:59:35
av matsadona
Jan Almqvist skrev:Din "pull down" bör väl sitta mellan bas och emitter?
Det är just feedback, och förklaring om varför, jag efterlyser med mitt inlägg då jag inte har full koll på detta. Exemplet är som sagt från ett annat projekt (som fungerar utmärkt förövrigt).

Re: Arduino transistor shield

Postat: 24 september 2015, 11:29:03
av Jan Almqvist
Motståndet i serie med basen och bas-emitter-motståndet utgör en spänningsdelare som bestämmer omslagsnivån.

Denna kan beräknas som 0.7 * ( R_serie + R_be ) / R_be.

Är motstånden lika får du 1.4 V som kanske kan vara lagom till sådant som matas med 3.3 eller 5 V

Re: Arduino transistor shield

Postat: 24 september 2015, 12:40:42
av prototypen
matsadona skrev:
Jan Almqvist skrev:Din "pull down" bör väl sitta mellan bas och emitter?
Det är just feedback, och förklaring om varför, jag efterlyser med mitt inlägg då jag inte har full koll på detta. Exemplet är som sagt från ett annat projekt (som fungerar utmärkt förövrigt).

Om man kör måttliga farter så är det inte fel att sätta pulldown som på ritningen.
Ska ju bara dränera läckströmmen.
Dessutom är ju utgången på uC push pull så egentligen behövs pulldown bara om man absolut inte kan acceptera att lampan eventuellt skulle blinka till medan uP bootar.

330 ohm som LEDmotstånd för indikering är väldigt lågt.
1 - 3,3 kOhm kan ge tillräckligt med ljus för att se om utgången är till eller från.

Protte

Re: Arduino transistor shield

Postat: 24 september 2015, 12:48:42
av matsadona
Ja, du har rätt att 330Ohm är lågt. I just den applikationen jag har tagit exemplet från sitter det högintensiva lysdioder vilket i mitt fall helt klart är onödigt.

Re: Arduino transistor shield

Postat: 24 september 2015, 16:02:25
av toffie
matsadona skrev:...För hälften räcker det nog med tex 2N7000 (200mA 2kr/st)....
Helt fel pris!

Tycker ~36 öre styck är mycket bättre!
http://www.ebay.co.uk/itm/50x-60V-0-2A- ... 567a78e3e3

:roll: :lol:

Re: Arduino transistor shield

Postat: 25 september 2015, 00:12:44
av matsadona
Jo jag vet. Men försöker att handla i första hand på Svebry, i deras fysiska butik. I andra hand beställa från Electrokit.

Re: Arduino transistor shield

Postat: 25 september 2015, 07:10:31
av carpelux
ULN2803 kan kanske vara ett bra förslag. 8 drivare i en kapsel, kostar 12:- / st på Svebry.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/uln2803a.pdf

Re: Arduino transistor shield

Postat: 25 september 2015, 08:46:38
av matsadona
Tack, det är ett bra tips. Som jag tolkade databladet så behövs det inga motstånd då dessa redan finns internt i kapseln, så det blir ju en enkel och snygg krets.

Däremot fick jag lite huvudbry, då jag hade tänkt att göra ett mönsterkort som hade dubbel uppsättning hål för TO-92 och TO-220 för att hålla kostnaden nere...

Re: Arduino transistor shield

Postat: 25 september 2015, 14:39:48
av prototypen
Du får använda BC 167, har samma ordning som TO220 på pinnarna (om du får tag på några idag) annars så går det bra att vrida TO 92 90 grader och peta in benen i rätt hål.

Om du lägger en rad med hål utanför ULN kretsen med GND
Och en rad under kretsen förbundet med ingångarna till ULN så har du alternativ, DOCK så är TO220 tjockare än 2,54 mm så det kommer se ut som en blombukett.

Protte