Sida 1 av 2

Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Postat: 20 september 2015, 06:50:53
av DW
Kompisen har blivit med svarv och den har ett schema som gör gällande att 3-fasmotorn på 400v har en "nolla"
som finns med i flera kretsar som kontaktorer, transformatorer som är 110v och 24v. En likriktare i form av en brygga
o 4 stift där då minus är samma som nämnd nolla.
Inkommande el som matar maskinen har ingen nolla medritad utan där står enbart F1, F2, F3 (RST)
Jag vet inte varför vi reagerade men kanske mest för att det sitter flera grejor med olika spänningar på.
Hade det varit nollan som går ut till el-centralen hade vi nog inte funderat.

Tänker vi galet eller är vi bara sanna amatörer :humm:

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Postat: 20 september 2015, 07:19:16
av prototypen
Det går att ta ut en "nolla" från mittpunkten på en trefasmotor, inga stora strömmar och det är väl en nödlösning. Har det fungerat så kommer det att fungera i framtiden.

Ni kan väl lägga upp en bild.

Protte

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Postat: 20 september 2015, 07:24:01
av DW
Det är så jaha.
Ja skall be han skicka mej schemat så får vi en bättre överblick.
Återkommer!

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Postat: 20 september 2015, 07:26:22
av CPMS
Har varit med om att man använt mittpunkten på en stjärnkopplad motor till nolla för nollspänningsreläfunktion i en byggsåg. Lite lurigt att felsöka innan man upptäckte det.

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Postat: 20 september 2015, 07:30:10
av grym
kan fungera, men kan bli väldigt fel om en eller två faser försvinner

säger att det är Q&D som bör undvikas i det längsta

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Postat: 20 september 2015, 08:29:59
av DW
Oj, detta får vi återkomma till när jag har ritningen.
Här är schemat. Jag skrev i första inlägget gemensam nolla men vid närmare titt så är det snarare en gemensam jord.
Finns det bättre sätt att koppla detta på? Typ 3-fas för sej, 110v för se, o 24 för sej?
Schema till svarv.jpg

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Postat: 20 september 2015, 12:24:11
av TomasL
Motorn i fråga har ingen "nolla", styrspänningen plockas ut direkt av en 400V trafo.'
Den är försedd med YD-start.
Intressant är hur motorn är märkt.

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Postat: 20 september 2015, 12:27:08
av Icecap
PE är "Protective Earth", alltså skyddsjord. Den får INTE användas i någon strömkrets!

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Postat: 20 september 2015, 12:32:02
av DW
Y/D start. Du menar att den sköts av en kontaktor då Tomas.
Isåfall köper jag oljudet vid uppstart mot 1800v/min. Hur ser du detta på schemat?

Icecap
Utveckla hur du menar i detta fall, är schemat felgjort?


-jag måste ut till verkstaden men är åter kl 17~

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Postat: 20 september 2015, 12:35:42
av Icecap
Schemat är rätt! PE är det man i daglig tal kallar "Jord" (Gul/grön ledare) och är kopplat till metallhöljet runt maskinen. Om en ledning med fas faller av och ligger mot höljet eller något som leder till höljet ska PE kortsluta denna ström till NOLL (via felströmsrelä om sånt finns) och då blåsa säkringen.

Så det är din/er tolkning som visar på brister. Schemat är exakt rätt!

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Postat: 20 september 2015, 12:36:28
av TomasL
Hmm, lite konstigt, nej jag har fel, K1 är framåtkörning, K2 är bakåtkörning, den är antingen Y eller D-kopplad, motorplåten talar om vilket.

Om du vill har jag en motortestare du kan låna en helg eller så.

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Postat: 20 september 2015, 13:04:37
av grym
japp, ritningen är helt korrekt, när man jordar trafons ena sida så ser man till att den inte flyter omring spänningsmässigt sätt, och det är normalt om man inte har udda krav

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Postat: 20 september 2015, 13:12:24
av TomasL
Mer korrekt hade ju naturligtvis varit att dra fram en Nolla istället, men man gjorde inte så förr, 4-ledare var billigare än 5-ledare.
I dag hade det väl varit tveksamt om man gjorde på det sättet.

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Postat: 20 september 2015, 13:15:55
av grym
nu är det ett par år sedan jag byggde maskiner på heltid, men då så jordades alla trafos sekundär så dom inte flöt, det gjordes med en separat plint så man lätt kunde lossa och mäta så man inte hadde någon annan jordkontakt på sekundärsidan

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Postat: 20 september 2015, 14:05:37
av Mindmapper
Måste väl ha varit en hel del år sedan, Grym? Idag vill man ju komma ifrån alla fyrledarkopplingar. Strömmar i jordledningen är ju inte populärt, pga störningsproblem och alla dessa jordfelsbrytare. Det är ju tom förbjudet att gå från ett TN-S (fem ledar) till ett TN-C (fyrledar) system. Nu är ju visserligen inte neutralledare inkopplad på något sätt i det här fallet, men visst måste man öppna upp för problem med en sådan här koppling i moderna byggnader.

Visst borde det riktiga i det här fallet vara att låta en elektriker separera skyddsjord och manöverkretsarna?