Någon som använder Bootstrap?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
SeniorLemuren
Inlägg: 7815
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Någon som använder Bootstrap?

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag tänkte tjuvstarta lite med att konvertera mitt gamla system för rederi management. Meningen är att jag skall jobba med det när jag flyttar till Västindien i vinter. Jag tänker ge det en ansiktslyftning och gå från ASP till PHP samtidigt.

Det finns i dag ett par rederier som vill köpa systemet och flera som visat intresse, så det skall fixas till så att man enkelt kan ändra layouter m.m efter vars och ens önskemål. Alla adresser och annan unik användardata ligger givetvis redan i Databasen och är lätt att administrera, men bilder, grafisk layout är statisk i det gamla systemet.

Jag har tittat på vad jag skall använda för verktyg till detta, det har ju hänt en hel på 8 år. Jag har fastnat för Bootstrap som jag tänker använda ihop med Dreamweaver och Spry. Dreamweaver och Spry har jag redan i verktygslådan sedan tidigare.

Är det någon här som har erfarenhet av Bootstrap? Vore bra med lite tips.

Här är en länk till det i dag gammalmodiga systemet. Alla adresser och namn är inaktuella och det går inte att logga in i systemet eftersom jag är rädd om innehållet i databasen. Men man kan se hur startsidorna ser ut.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Någon som använder Bootstrap?

Inlägg av papabear »

Jo, jag har använt det, men då hade jag en designer som gjorde det stora jobbet med det.
Vet inte om jag har några direkta tips, men det finns ju en hel del exempel och guidelines på bootstraps egna sida, vill jag minnas.
Kanske att du ska ta och kolla lite på exemplen först och testa lite innan du sätter igång skarpt, så du får lite grepp om hur det funkar.

Men jag tycker absolut bootstrap är ett bra val att bygga med.
ClasseMan79
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 maj 2015, 14:36:59

Re: Någon som använder Bootstrap?

Inlägg av ClasseMan79 »

Hej

Jag har använt Bootstrap en del. Fördelen som jag ser med det är att det är enkelt att få till en sida som ser bra ut och dessutom skalar bra efter olika skärmstorlekar utan att man själv behöver bry sig så mycket över designen. Bootstraps egen dokumentation är riktigt bra. Mitt tips är att om du inte redan har koll på jQuery så är det bra att kolla upp det då det är rätt tätt integrerat i Bootstrap.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Någon som använder Bootstrap?

Inlägg av maDa »

Jag har också använt det en hel del. Ser otroligt trevligt ut och man kan koncentrerar sig på funktionen istället.
SeniorLemuren
Inlägg: 7815
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Någon som använder Bootstrap?

Inlägg av SeniorLemuren »

ClasseMan79 skrev:Hej

Jag har använt Bootstrap en del. Fördelen som jag ser med det är att det är enkelt att få till en sida som ser bra ut och dessutom skalar bra efter olika skärmstorlekar utan att man själv behöver bry sig så mycket över designen. Bootstraps egen dokumentation är riktigt bra. Mitt tips är att om du inte redan har koll på jQuery så är det bra att kolla upp det då det är rätt tätt integrerat i Bootstrap.
Ja det var en del strul med att få det att funka. Jag kollade en tutorial på youtube där man använde classen span + en siffra t.ex "span3". Det funkade inte alls med senaste Bootstrap. Det var ändrat till "col-sm-3" där sm står för small screen. Tycker det är riktigt dåligt att ta bort en medlem i en class för att det kommer en ny. Uppdaterar man Bootstrap så slutar ju plötsligt sidan att fungera som den skall.
Annars är jag jättenöjd så långt. Det underlättar ju enormt att slippa sätta varenda koordinat i pixels och mycket annat godis.

Skräckexempel från förr:

Kod: Markera allt

<div style="background-color:#CCCCCC;position:absolute;top:175px;left:750px; width:30px;font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:9px; font-weight:bold; color:#999999" onClick="setSelectAll();"><% = selTxt %></>
:)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Någon som använder Bootstrap?

Inlägg av sodjan »

Jag har kollat lite på Bootstrap senaste dagarna och det såg ju trevligt ut.
Relativt enkelt att integrera i befintliga webb bilder och ersätta de egna
"hemma-hackade" CSS filerna...
bonowi
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 oktober 2015, 03:44:45

Re: Någon som använder Bootstrap?

Inlägg av bonowi »

jag tänkte använda den, men av någon anledning funkade det inte...
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Någon som använder Bootstrap?

Inlägg av sodjan »

Vad fungerade inte?
Bootstrap i sig var ju väldigt enkelt, bara några CSS och JS filer
som skall inkluderas i de egna sidorna. Det jag hade mer jobb
med var integrationen i min Python miljö och web server, men
det varierar ju mycket från fall till fall. Vad fick du för problem?
Skriv svar