funderingar styra hydraulventil med stegmotor
funderingar styra hydraulventil med stegmotor
håller på att bygga en tiltrotator till min minigrävare
har tittat på proportional styrning av hydrauliken med konstaterat att vi snackar 30kkr och över
min fundering skulle det inte gå att styra ett ventilpakets slider med en stegmotor med en liten
kulskruv där muttern sitter fäst i sliden
På dom 2 joysticksen ska sitta 2 rullar återfjädrande till center
http://svab.se/download/sv/produkter/st ... R_A-EN.pdf
Litet utslag på rullen liten rörelse på motorn
Stort utslag på rullen stor rörelse på motorn
När man släpper rullen så att den går tillbaka till sitt centerlägen
skulle man nästan kunna frisläppa stegmotorn så sliden går tillbaka till sitt center ,den är fjädercentrerad
vad skulle man kunna använda för elektronik för detta?
åsikter och babbel emotses med glädje
har tittat på proportional styrning av hydrauliken med konstaterat att vi snackar 30kkr och över
min fundering skulle det inte gå att styra ett ventilpakets slider med en stegmotor med en liten
kulskruv där muttern sitter fäst i sliden
På dom 2 joysticksen ska sitta 2 rullar återfjädrande till center
http://svab.se/download/sv/produkter/st ... R_A-EN.pdf
Litet utslag på rullen liten rörelse på motorn
Stort utslag på rullen stor rörelse på motorn
När man släpper rullen så att den går tillbaka till sitt centerlägen
skulle man nästan kunna frisläppa stegmotorn så sliden går tillbaka till sitt center ,den är fjädercentrerad
vad skulle man kunna använda för elektronik för detta?
åsikter och babbel emotses med glädje
Re: funderingar styra hydraulventil med stegmotor
Vad för prop paket har du tittat på?
Du kan ju annars ha ett luftstyrt paket och styra luften proportionellt, lär bli billigare än ett elektroniskt styrt hyd-paket.
Kolla t.ex på camozzi´s AP-7211-LR2-U711
/DeVille
Du kan ju annars ha ett luftstyrt paket och styra luften proportionellt, lär bli billigare än ett elektroniskt styrt hyd-paket.
Kolla t.ex på camozzi´s AP-7211-LR2-U711
/DeVille
Jag var in och kollade
Men som jag kan se är ventilen gjord för flödesreglering
Blir väl inte riktigt om jag ska styra en liten kolv. Eller tänker jag felb
Men som jag kan se är ventilen gjord för flödesreglering
Blir väl inte riktigt om jag ska styra en liten kolv. Eller tänker jag felb
https://www.sparkfun.com/products/12779
ngt sånt här e jue rätt litet för o styra stegmotor, kan skötas från de mesta små utvecklings korten.
Jag skulle nog sen valt en analog input typ 0-10 i form av en rulle eller en joystick som sagt, och sedan
kalibrerat hur många varv stegmotorn går i förhållandet 0 till 10V.
på så sätt får du en elektronisk proportionerlig ventil. Har tittat på liknande lösning fast för o styra inflödet av vattentryck i en roterande stator till en bromsbänk.
ngt sånt här e jue rätt litet för o styra stegmotor, kan skötas från de mesta små utvecklings korten.
Jag skulle nog sen valt en analog input typ 0-10 i form av en rulle eller en joystick som sagt, och sedan
kalibrerat hur många varv stegmotorn går i förhållandet 0 till 10V.
på så sätt får du en elektronisk proportionerlig ventil. Har tittat på liknande lösning fast för o styra inflödet av vattentryck i en roterande stator till en bromsbänk.
Satt och grävde ned mig i detta med att prop styra hydraulventiler för något år sedan i ett projekt jag höll på med.
Det jag kom fram till då var att det "smidigaste" är nog att göra en styrkrets till ett par "riktiga" propventiler. Vill nog tro att det går att propstyra vanliga on/off vickersventiler också dock kanske inte lika precist.
Själva styrningen är ju faktiskt inte allt för avancerad när man tänker efter, rullarnas position omvandlas till en Dutycykel i en fast 100 hertz frekvens.
//Stefan
Det jag kom fram till då var att det "smidigaste" är nog att göra en styrkrets till ett par "riktiga" propventiler. Vill nog tro att det går att propstyra vanliga on/off vickersventiler också dock kanske inte lika precist.
Själva styrningen är ju faktiskt inte allt för avancerad när man tänker efter, rullarnas position omvandlas till en Dutycykel i en fast 100 hertz frekvens.
//Stefan
- ViktorSigg
Det går alldeles utmärkt att styra vanlig magnetventil som proportionalstyrning. Har labbat med detta själv, för något år sedan men kom fram till att det inte fungerar så bra i praktiken utan feedback från sliden.
Det räcker med kall olja eller smuts för att sliden skulle få klister effekten i loppet och på så sätt inte röra sig tills den kommer fullt. Naturligtvis kan man ju sätta feedback där man trycker in en insexnyckel för att köra manuellt, men vill minnas att det finns ett spel där.
Men att köra spakventil med servo, det tror jag på då den går tillbaka vid spänningsfall. Att köra med stegmotor direkt är nämligen inget vidare då den kommer att tappa position vid spänningsbortfall. Även farligt om den stannar i öppet läge.
Det räcker med kall olja eller smuts för att sliden skulle få klister effekten i loppet och på så sätt inte röra sig tills den kommer fullt. Naturligtvis kan man ju sätta feedback där man trycker in en insexnyckel för att köra manuellt, men vill minnas att det finns ett spel där.
Men att köra spakventil med servo, det tror jag på då den går tillbaka vid spänningsfall. Att köra med stegmotor direkt är nämligen inget vidare då den kommer att tappa position vid spänningsbortfall. Även farligt om den stannar i öppet läge.
En kompis byggde en styrning på en palfinger kran med en flygdosa och RC servos på 20 kg, funkade hur bra som helst. Det finns test enheter till RC servos som inte är dyra så man kan styra servon väldigt exakt.
Ska själv bygga en styrning till en kulventil så jag kan reglera skärvätskan på fräsen från kontrollpanelen.
Mvh Terho.
Ska själv bygga en styrning till en kulventil så jag kan reglera skärvätskan på fräsen från kontrollpanelen.
Mvh Terho.
Rc servon detta låter som en ypperlig idé
Finns det
Någon som vet om det
Finns elektronik till detta så
Man slipper sändare/mottagare
Finns det
Någon som vet om det
Finns elektronik till detta så
Man slipper sändare/mottagare
Jodå, det finns, och om inte annat bygger man enkelt själv. 

Säg till om du vill ha hjälp att göra om en valfri insignal till servosignal.
MVH: Mikael
MVH: Mikael