Problem med vattenkylning av min spindel, HJÄLP!
Problem med vattenkylning av min spindel, HJÄLP!
Jag har ju en vattenkyld spindel på min CNC, en helt vanlig kinesisk 2.2kW spindel. Mitt problem består i att jag inte får ordentligt flöde genom kylningen, jag bytte därför från 4mm(id)-slang till 6mm, men får inte igenom mycket vatten ändå, det bara droppar i andra änden, tog bort radiatorn och det blev inte bättre då heller. Jag misstänker att jag får luftlås, men tycker att med min 45W pump skulle det inte vara något större problem att pumpa runt vattnet ändå. Från tanken(med pumpen i) till högsta punkten är det ca 1,75m. Första 50cm är det 16mm ID, sen en svarvad övergång med 4mm hål och sen totalt ca 10m 6mm-slang.
Pumpen är en sån här: http://www.ebay.com/itm/380752521634
Några tips på billiga lösningar? Är det helt fel typ av pump? Motsvarande fast 70W verkar säljas med just detta användningsområde. Att flytta upp tanken är inte enkelt görbart.
Jag har även kört med en sugande pump (spolarpump) i returänden och på det viset fått ut väldigt mycket av luften.
Jag har lite långa 3D-körningar jag vill göra snart så vill få en snabb lösning helst.
Pumpen är en sån här: http://www.ebay.com/itm/380752521634
Några tips på billiga lösningar? Är det helt fel typ av pump? Motsvarande fast 70W verkar säljas med just detta användningsområde. Att flytta upp tanken är inte enkelt görbart.
Jag har även kört med en sugande pump (spolarpump) i returänden och på det viset fått ut väldigt mycket av luften.
Jag har lite långa 3D-körningar jag vill göra snart så vill få en snabb lösning helst.
Re: Problem med vattenkylning av min spindel, HJÄLP!
du har inte mycket tryckkapacitet kar med dom höjderna, tyvärr
vid 2.5m är flödet noll
kolla med tryckluft att det inte är stopp, låna en kraftigare pump
om du inte hittar något så kör med en dumptank högt upp, din pump däruppe, och en dränkbar pump från biltema,jula eller så för att fylla tanken däruppe
vid 2.5m är flödet noll
kolla med tryckluft att det inte är stopp, låna en kraftigare pump
om du inte hittar något så kör med en dumptank högt upp, din pump däruppe, och en dränkbar pump från biltema,jula eller så för att fylla tanken däruppe
Hmm, får försöka höja upp tanken så mycket det går utan att ställa upp den på bänken där den blir i vägen då.
-
Helt klart flytta pump och tank eller en bra mycket krafitgare pump.
Tas inte höjdskillnaden ut iom att vattnet ska ner samma vända till tanken igen?
Jag har en pump från biltema ~700W kändes lite överdrivet när jag skaffade den men dom där medföljande pumparna imponerade inte direkt + att priset var nästan detsamma för en större modell.
Jag har en pump från biltema ~700W kändes lite överdrivet när jag skaffade den men dom där medföljande pumparna imponerade inte direkt + att priset var nästan detsamma för en större modell.
Ja visst borde höjdskillnaden tas ut då returen går tillbaka samma väg, samma princip som i värmesystemet i ett hus där vattnet bara skall snurras runt.
Vikten av vattnet ner "drar" med sig vattnet som skall upp brukar jag tänka, som en hävert.
Min gissning är att dina 10m 6mm slang skapar ett för stort motstånd med en så klen pump.
Du kan inte konstruera ett helt slutet system med radiatorn och fästa detta på fräsen direkt ovan motorn eller på sidan av fräsen?
Många som gjort så och då blir det korta avstånd att dra slang.
För inspiration hittade jag denna på google bildsök
https://kiwionpatrol.wordpress.com/2011 ... ng-system/
Vikten av vattnet ner "drar" med sig vattnet som skall upp brukar jag tänka, som en hävert.
Min gissning är att dina 10m 6mm slang skapar ett för stort motstånd med en så klen pump.
Du kan inte konstruera ett helt slutet system med radiatorn och fästa detta på fräsen direkt ovan motorn eller på sidan av fräsen?
Många som gjort så och då blir det korta avstånd att dra slang.
För inspiration hittade jag denna på google bildsök
https://kiwionpatrol.wordpress.com/2011 ... ng-system/
Lyfte upp hinken på bordet och knackade på slangen för att dela luftbubblorna, fick mer flöde som väntat. Får se om jag bryr mig om radiatorn, beror väl på hur bra det kyler bara med 5 liter cirkulerande glykolvatten
-
Jag kör samma spindel, har 4 liter glykolvatten. Efter ca 4 timmar brukar vattnet vara ljummet, men mer än så blir det inte. Då har jag ingen radiator, men fräser bara alu med 6mm fräs, 1mm doc, typ 1-2m/min.