Hitta repobjekt, var?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hirrebirre
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 februari 2015, 15:58:46
Ort: Ludvika

Hitta repobjekt, var?

Inlägg av hirrebirre »

Hej!

Jag har ett dilemma; jag har under en tid införskaffat jättefina nya verktyg och börjat att bygga ett litet komponentlager med de allra mest grundläggande komponenterna. Har även köpt ett billigt analogt oscilloskop samt en lödstation av budgetmodell. So far so good.

Jag tycker väldigt mycket om att reparera grejer såsom datorskärmar, TV, förstärkare etc. Problemet är att jag inte har något som är trasigt :doh: ....

Har nyligen avslutat ett restaureringsprojekt där jag fick tag i en äldre receiver som jag gjort i ordning enligt konstens alla regler och känner att jag måste ha något nytt i händerna..

Jag har tidigare haft lappar på de lokala anslagstavlorna vilket gett att antal telefoner/surfplattor att byta skärm på men det är ju inte särskilt roligt enligt mig ( vill gärna ha lite diskreta komponenter att jobba med).

Jag undrar därför om någon på detta forum kanske är likasinnad eller om någon har tips på vart man kan hitta gratis/billiga trasiga elektronikprylar helt enkelt. (återvinningscentral är olagligt väl?..)

Hoppas att någon där ute kan stilla mitt rep-begär :D 8)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Hitta repobjekt, var?

Inlägg av Tekko »

Varför inte bygga från scratch ? :razz: :vissla:
hirrebirre
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 februari 2015, 15:58:46
Ort: Ludvika

Re: Hitta repobjekt, var?

Inlägg av hirrebirre »

Har tänkt bygga ett eget labbaggregat inom en snar framtid men det är mycket roligare, enligt mig, att reparera grejer. Vet inte varför men det ger mig någon slags tillfredsställelse :)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hitta repobjekt, var?

Inlägg av lillahuset »

Myrorna etc?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hitta repobjekt, var?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nu vet jag inte vart du finns, men jag tänkte lika som lilla huset i stora skogen!
Så Erikshjälpen borde finnas i närheten. Då blir man bara glad om det går bra och ingen sörjer en förlust!
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Hitta repobjekt, var?

Inlägg av Tekko »

Förutom att erikshjälpen testar att det de får in och bara ställer ut fullt fungerande saker på hyllorna, iaf ä'r det så där jag bor, allt med minsta lilla åkomma hamnar i en binge som sedan töms på närmaste kretsloppspark.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Hitta repobjekt, var?

Inlägg av DaXiong »

På myrorna säljs mer eller mindre fungerande elektronik hela tiden...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hitta repobjekt, var?

Inlägg av lillahuset »

Jag köpte en elegant transistorradio från sent sextiotal på Erikshjälpen och den fungerade definitivt inte.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hitta repobjekt, var?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

hirrebirre skrev:Har tänkt bygga ett eget labbaggregat inom en snar framtid men det är mycket roligare, enligt mig, att reparera grejer. Vet inte varför men det ger mig någon slags tillfredsställelse :)
Du har seriösa problem, grabben ..... :roll:
Skämt åsido, jag avskyr att reparera, så vi är nog alla väldigt olika. OM du absolut vill reparera, välj sådant du kan ha nytta av - voltmetrar (elektroniska), oscilloskop, generatorer ...
hirrebirre
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 februari 2015, 15:58:46
Ort: Ludvika

Re: Hitta repobjekt, var?

Inlägg av hirrebirre »

Soundbrigade: haha ja det är mycket möjligt att allt inte står riktigt rätt till. .. :lol: :badgrin:


Det verkar som att det givna alternativet är att pallra sig till en 2nd hand butik vilket inte blir några problem då det finns ett par stycken i Karlstad där jag bor. Ska även besöka den stora bakluckeloppisen som är varje söndag och se om jag kan göra något fynd :)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hitta repobjekt, var?

Inlägg av adent »

Om du har tid kan du ställa dig vid elektronikbingen på en återvinningscentral, det är inte olagligt att fråga de som kastar om du kan få grejjerna och laga dem istället.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hitta repobjekt, var?

Inlägg av lillahuset »

Bra idé! Om man plockar ur bingen har gubbarna en tendens att få spel. Men frågar man kastaren kan de knappast säga något.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor
Inlägg: 1039
Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
Ort: Stockholm

Re: Hitta repobjekt, var?

Inlägg av hassefikonkasse »

Fråga bekantskapskretsen om dom inte har några trasiga grejer, när det spridit sig
kommer du bli populärast i stan! Alla har väl något som behöver repareras.
- kolla med hirrebirre, han lagade mitt rektoskop så det blev som nytt.
Även om det inte är helt lagligt så är soprum en guldgruva tycker jag.
Jag har alltid haft en stor respekt för folk som kan få igång saker igen, det är
en gåva att kunna.
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Re: Hitta repobjekt, var?

Inlägg av DeVille »

Jag har ett eller två Oltronix labbagg som behöver repareras.
Men de är lite tunga för att skickas tyvärr... har kanske nån bekant som kan transportera.

/DeVille
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hitta repobjekt, var?

Inlägg av prototypen »

Transport...... Kommer att åka Dalsland och förbi Karlstad inom några veckor.

Protte
Skriv svar