En dum idé som behöver svar: Växellåda för CNC-fräs
-
En dum idé som behöver svar: Växellåda för CNC-fräs
Jag har funderat på en liten idé nu på senaste dagar och jag undrar helt enkelt om det skulle vara någon som helst bra ide. Det är helt enkelt som så att jag tänkte att man kunde bygga en växellåda för sina stegmotorer och inte något som endast ger ett förhållande på 1:2 eller liknande utan där du kan växla mellan olika så som 1:1, 1:2 och så vidare. Tanken var den att man kan ändra förhållandet beroende på vad man ska göra. Ska det gå sakta och väldigt låg rörelse, växlar man till en växel och ska det gå snabbt ändrar man till en annan. Jag är medveten om att ett sådant system skulle resultera i förluster och att motorerna själva kan variera hastigheten rätt häftigt, men det det att när max är låt oss säga 1000mm/min utan utväxling så fungerar kanske det prima för vissa material men andra skulle man vara uppe i mycket högre hastighet kanske 3000mm/min.
Frågan är helt enkelt är tanken så dum, som den låter?
Frågan är helt enkelt är tanken så dum, som den låter?
-
Re: En dum idé som behöver svar: Växellåda för CNC-fräs
Du menar att man ska gå och behöva byta manuellt? Nej, nej jag tänkte mig automatiska grejer, så att det under drift går att växla hastighet.
Steglös variator där "positionen" för utväxlingen inte styrs igenom centrifugal kraft som de oftast gör på en skoter utan via en ställbar skruv kopplad till en stegmotor.
Det enda kruxet är väl att man då troligen behöver ha skalor för att hålla reda på positionen, att räkna steg tror jag blir för stor risk för positioneringsfel.
Du tänkte sätta en encoder efter växellådan alltså? Jag tror servoloopen blir svår att reglera om växellådan ska sitta mellan.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Inte alls, räcker med en vettig display. Krångla inte till det nu i vanlig ordning Nerre
Min tolkning är att MysteriousHaider pratar om XYZ axlarna på en CNC-fräs, drivna av stegmotorer. Vad har en varvräknare och eller display där att göra tecno?
- tecno
- Kontakt:
Men då, platsar ju hur bra som helst för att hålla koll på utgående från en variator som ju föreslagits.
Lägg slantarna på andra motorer istället för krångliga lösningar.
En enklare variator har nog inte konstant varv ut när man har 'växlat'.
En enklare variator har nog inte konstant varv ut när man har 'växlat'.
En display? Vi pratar om positionering av en fräsportal eller ett fräsbord, en styrdator ska göra förflyttningen i en bestämt hastighet med en precision på hundradels millimeter, hur kan en display lösa det?tecno skrev:Inte alls, räcker med en vettig display. Krångla inte till det nu i vanlig ordning Nerre
Traditionellt har man såvitt jag förstått haft en servoloop (systemet sätter ett börvärde för rörelsens hastighet och reglerar den via återkoppling) och dels en positionsloop (systemet sätter ett börvärde för position, som också också den regleras via återkoppling och dess styrsignal är det som styr servoloopen).
Jag tror inte man gör nån vinst på att köra med växellåda. Den enda vinsten skulle ju vara att man kan köra med klenare motorer, men jag har svårt att se hur kostnaden för växellåda och växelstyrningen skulle bli billigare än att köra med större motorer.
- tecno
- Kontakt:
Gör vi?Vi pratar om positionering
TS bild säger nåt helt annat!så att det under drift går att växla hastighet.
Men läs första inlägget igen!Gör vi?
TS bild säger nåt helt annat!
Det pratas om CNC maskin, stegmotorer och siffror som 1000mm/min och 3000mm/min - hur kan det INTE handla om positionering av axlarna?
Jag håller med Uttis, att ha en fast utväxling, typ remtransmision är "illa nog" i form av glapp, utrymmeskrävande, ljudnivå etc, att ha en hel växellåda, dessutom med valbar utväxling känns "helt fel" lägg pengarna på motorer istället.