Sida 1 av 1
elfel på piaggio ape 50. Löst
Postat: 27 augusti 2015, 14:15:32
av ochkl0620
Håller på och fixa en piaggio ape 50 som inte går som den ska.
Den gick som den skulle för att plötsligt börja bluddra på fullgas.
Den brukar göra ca 50 men nu gör den max 30. Grejen är den att den går lite renare och någon kilometer snabbare om man slår på lyset och ännu lite bättre med vindrutetorkaren på.
Alla jordpunkter ser fina ut och mäter inget motstånd.
Hade liknande problem på min baotian en gång, det berodde på att nya motorn hade polvänd kontakt till startmotorn. Men denna har jag inte rört elsystemet på.
Har även testat en annan cdi/tändspole. Ingen skillnad. Dock kan även det vara kasst, och till fyrtakt.
Kopplar jag ur all elektronik som regulator osv och bara behåller cdi och tändspole så går den ännu jävligare.
Re: elfel på piaggio ape 50.
Postat: 27 augusti 2015, 14:42:47
av nsbvzy
Kass jordpunt mellan generatorplatta / generator spolar och chassi? Annars vettifasen...
Re: elfel på piaggio ape 50.
Postat: 27 augusti 2015, 14:46:31
av ochkl0620
Ska traska ut och mäta lite till, tror jag har mätt det men det skadat inte att kolla igen

Återkommer.
Re: elfel på piaggio ape 50.
Postat: 27 augusti 2015, 15:11:19
av ochkl0620
Den är jordad...

Re: elfel på piaggio ape 50.
Postat: 27 augusti 2015, 16:07:17
av ochkl0620
Har fått tag i en original cdi/tändspole att testa med ikväll

Re: elfel på piaggio ape 50.
Postat: 27 augusti 2015, 19:19:02
av MiaM
Hur ser batterispänningen ut, och hur är skicket på batteriet?
För ett par år sen så mekade jag lite med en syssling till den där, en Grecav Amica A50 som också är en trehjuling som bygger på Piaggiomotor. Den hade istället problem med laddningen men det visade sig vara så löjligt enkelt att batteriet var väl lite lagom sulfaterat eller nåt. Efter att ha låtit Biltemas CTEK-kopia vara i stort sett konstant ansluten mellan körningarna under flera veckors tid så försvann felet till slut och då blev det snarast så att det blev på gränsen till överspänning om man inte belastar tillräckligt.
Om du har ett vanligt fullstort bilbatteri eller liknande i närheten så testa att parallellkoppla det med startkablar och se om allt funkar bra då. Chansen är väl att det funkar bättre då.
Mät spänningen över batteriet. Ett tips är att gräva fram en gammal analog multimeter - åtminstone om du mäter direkt på kablarna mellan generatorplattan och regulator så är spänningarna inte så trevliga för en digitalmultimeter ställd på 20V-området (men min överlevde).
Det är ju givetvis inte bra om det skulle vara så att din generator dumpar ut överspänning in i batteriet, men steg ett är väl i så fall att fixa ett batteri som inte tagit stryk av detta.
Jag tror för övrigt att det är en dålig idé att inte köra med lyset på.
Sidospår: Trots att det var två strålkastare fram på den jag mekade med, och trots att de inte var skadade på något sätt, så var det ändå så dålig fart på dem att typ ingen mötande blinkade om man råkade köra med hellyset på

Re: elfel på piaggio ape 50.
Postat: 3 september 2015, 20:20:30
av ochkl0620
Fick aldrig testat med original CDI men idag plockade jag ihop nåt av en Yamaha DT CDI och tändspole och då gick den som den skulle igen

Något som jag skulle vilja dela med mig av är pinouten på en original Yamaha DT CDI om någon behöver... Är stört omöjligt att hitta på nätet.
Orange- Tändspole
Svart- Jord
Svart/Vit- dödare
Vit/Grön- Pickup
Svart/Röd- Statorlindning.
Re: elfel på piaggio ape 50. Löst
Postat: 5 september 2015, 18:16:46
av NULL
Jättebra, du har redan hjälpt en person, mig.
Jag har en motor som jag osäker på tändningen, har inte tagit tag i det för att tankarna har fastnat i "orginal"-CDI. Nu vågar jag mig på projektet, för man kan fixa till CDI'n ändå.
Bildsökte på Yamaha DT CDI, och fick upp den här bilden: