Lite hjälp med PWM-motorstyrning
Postat: 24 augusti 2015, 18:02:35
Jag byggde häromdagen denna pryl på ett veroboard:
dränkbar pentrypump från Biltema i pappas båt. Använde en lite mindre konding (C1) för att höja PWM-frekvensen till ca 350Hz istället för 100. Och så använde jag en BUZ11 mosfet istället, som jag hade hemma.
Det fungerade helt perfekt, till en början.
Trimmade in hastigheten, och pappa slog av och på pumpen några gånger. Men efter några gånger gick den bara en bråkdel av en sekund vid varje påslag och dog sedan. Det lät som pulsbreddsförhållandet snabbt sjönk ned till 0% hela tiden. Samma sak vid varje av/på av pumpen. Och 555:an blev varm. Det borde den väl ändå inte bli? Trimmade upp till 100% och pumpen var på hela tiden. Tog bort kortet och kopplade ihop som det var innan och pumpen pumpade på för fullt.
Nu har jag inte haft tid att undersöka vad som gått sönder, men ser ni något uppenbart i schemat som fattas?
Kanske ett litet motstånd i serie till gaten.
Jag funderade på någon biffigare filterkonding på inkommande matning, och sen en likriktardiod tvärs över motorn.
Jag tyckte först att det borde ju räcka med den som sitter i mosfeten, men den skyddar ju bara just mosfeten, och leder negativa spikar ner till jord som kan skada 555:an kanske?
Det är ju lite resistans i kablarna bort till batteriet så det kan möjligen bli negativa spikar.
Kanske ska jag byta taktik och köpa en ställbar buck-omvandlare från Kina istället, och samtidigt bli av med PWM-oljudet?
för att trimma in lagom sprutt på en 12V Det fungerade helt perfekt, till en början.
Trimmade in hastigheten, och pappa slog av och på pumpen några gånger. Men efter några gånger gick den bara en bråkdel av en sekund vid varje påslag och dog sedan. Det lät som pulsbreddsförhållandet snabbt sjönk ned till 0% hela tiden. Samma sak vid varje av/på av pumpen. Och 555:an blev varm. Det borde den väl ändå inte bli? Trimmade upp till 100% och pumpen var på hela tiden. Tog bort kortet och kopplade ihop som det var innan och pumpen pumpade på för fullt.
Nu har jag inte haft tid att undersöka vad som gått sönder, men ser ni något uppenbart i schemat som fattas?
Kanske ett litet motstånd i serie till gaten.
Jag funderade på någon biffigare filterkonding på inkommande matning, och sen en likriktardiod tvärs över motorn.
Jag tyckte först att det borde ju räcka med den som sitter i mosfeten, men den skyddar ju bara just mosfeten, och leder negativa spikar ner till jord som kan skada 555:an kanske?

Det är ju lite resistans i kablarna bort till batteriet så det kan möjligen bli negativa spikar.
Kanske ska jag byta taktik och köpa en ställbar buck-omvandlare från Kina istället, och samtidigt bli av med PWM-oljudet?