Arduinostyrd förförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
fjutten
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 augusti 2008, 16:22:54
Ort: Stockholm

Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av fjutten »

Dags för ett nytt projekt!
Saknar fjärrkontroll till mitt nuvarande försteg (se länk nedan) och tänkte passa på att uppgradera till en ny konstruktion med ett antal andra funktioner.
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=27917


Planen just nu är:
- Återanvända själva förstegsdelen från projektet i länken ovan (N5MD)
- Reläkort för ingångsval och mutefunktion
- Reläattenuator som volymkontroll
- Arduino Nano för att styra ovanstående reläer via SPI.
- Fjärrkontroll med rotary encoder (troligtvis överföring via nRF24L01, andra förslag mottas gärna!)
- Raspberry Pi 2 som Spotify-server (hoppas att Spotify Connect ska fungera så småningom)
- ODAC kopplad till Raspberryn, tänkte även ha omkoppling till en extern USB-ingång


Det svåraste för min del är PCB-design av ingångsväljare och attenuator. Har börjat med ingångsväljaren och gjort ett preliminärt schema och layout. Har försökt minimera arean för att hålla nere priset. Hittade dock denna sida där det är relativt billigt att beställa kort (http://smart-prototyping.com/Prototypin ... yping.html). Minsta kvantitet är oftast 3-5 kort och jag delar gärna med mig till dem som också vill bygga något liknande!


Vad bör ändras?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av Swech »

:humm: Dina reläspolekopplingar har jag svårt att genomskåda varför de är gjorda som de är.....

Vad är det för bra tanke bakom detta?
Swech
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av anders_bzn »

Reläkopplingen är inte bra. Om du både valt en ingång och mute så kommer du kortsluta ingången till jord. Men jag gissar att det inte var så du tänkt. Du vill jorda utgången med mute valt eller?

Då ska du vända på reläet så att 3&6 är kopplade till out och 4&5 är kopplade till de övriga reläerna.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av Tekko »

Det ska ju normalt va kopplat så att det är ingången på försteget som jordas vid mute, för att slippa det brus och brum som blir av en ingång lämnad öppen.
fjutten
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 augusti 2008, 16:22:54
Ort: Stockholm

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av fjutten »

Swech: Reläerna är latching (självhållande?) och byter läge när en strömpuls appliceras på respektive sida. Motstånden ska begränsa mängden ström under pulsen. Ingen konstant ström kommer alltså matas in i reläerna. Är det något annat som är konstigt?

anders_bzn och Tekko: Helt rätt, tanken var att jorda utgången vid mute, tack! I mitt nuvarande försteg har jag för mig att de ingångar som inte är valda lämnas helt öppna, har inget problem med brum där i alla fall. Ser nya schemat bättre ut?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av Swech »

det förklarade reläerna. :)

Swech
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor
Inlägg: 542
Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
Ort: GBG

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av Greve Hamilton »

Av ren nyfikenhet, vad är skälet till just den här typen av relän? Minskad strömförbrukning, eller något annat?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av anders_bzn »

Jag undrar hur Tekko menar med att jorda ingångarna? Man kan ju inte jorda dem mot inkopplingssidan för då kortsluter man signalkällan. Man kan ju inte heller jorda andra sidan på ingångsreläet då jordar man ju ner distributionssidan.

Annars var det precis så jag menade att det borde vara.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av Tekko »

Vad är det du inte fattar ? jag skrev ju i klartext att man jordar ingången på försteget.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av anders_bzn »

Eftersom det är en förförstärkare TS bygger, så undrade jag. Förförstärkare kallas ju också som bekant försteg. Så då var det inte helt klart att Du syftade på ingången på förstärkarsteget eller på ingången på förstärkarsteget. Där av förvirringen och inte speciellt klart. Jag förstår att det måste varit det för dig, men inte för mig.

Men vi menar ju samma sak.
fjutten
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 augusti 2008, 16:22:54
Ort: Stockholm

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av fjutten »

Greve Hamilton: Ja det är främst för att minska strömförbrukningen. Inga stora energimängder, men många bäckar små!

Tekko: Du tycker alltså att inkommande signaler till försteget ska växla mellan förstegets utgång och jord? Blir det inte som anderz_bzn säger då, att signalkällorna kortsluts? Så som mitt schema är ritat, hur ska de signalkällor som inte är inkopplade kunna orsaka något brus när de inte har någon koppling till slutsteget?


Ska börja skissa på ett kretskort för volymkontrollen, en relästyrd attenuator. Återkommer med schema och layout!
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av Tekko »

NEJ det menar jag inte!!! jösses hur svårt ska det va att fatta... Jag menar ju naturligtvis ingången på första opampen(operationsförstärkaren) eller ingången på en diskret dito.

Någon utgång har jag aldrig nämnt...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av Glenn »

tänkte du ha balanskontroll ? hur löser du denna isåfall ?
fjutten
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 augusti 2008, 16:22:54
Ort: Stockholm

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av fjutten »

Tekko: Missförstånd kring in- och utgångar. Men då tänker vi likadant!

Glenn: Ingen balanskontroll. Jag har nog aldrig förstått vad man ska ha en sådan till. Du kanske vet?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av Glenn »

Ja, när man inte sitter med båda högtalarna på samma avstånd :)

Jag justerar alltid in både balans och fader i bilen så jag som förare sitter i "centrum", men det klart att om man kan så är det ju bättre att flytta sej själv eller högtalarna.

Just balanskontroll verkar dock ganska svårt att bygga hemma, därav min fråga, tittar man på ritningar på komersiella förstärkare verkar dom ofta använda en specialpot.
Skriv svar