Arduinostyrd förförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av MiaM »

Varför har du 100 ohm i serie med trafons mittuttag?
fjutten
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 augusti 2008, 16:22:54
Ort: Stockholm

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av fjutten »

[quote="MiaM"]Varför har du 100 ohm i serie med trafons mittuttag?[/quote]

Tanken är att förhindra eventuellt brum från jordloopar. Överflödigt kanske?
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av MiaM »

Det är väl en "fristående" lindning - då borde det inte kunna bli nån jordslinga väl?
fjutten
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 augusti 2008, 16:22:54
Ort: Stockholm

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av fjutten »

MiaM: Hade eventuellt tänkt förse de digitala delarna med 5V från samma trafo. Tänkte att det inte kan skada med möjligheten att sätta dig en resistor/kondensator, men ja de är troligtvis onödiga.

Det går sakta framåt med bygget.

- Attenuatorn är monterad och styrningen av reläerna testad. Ska programmera lite och kontrollmäta dämpningen/kanalbalans på olika nivåer.
- Förstegsdelen är beställd och monterad. Testade nätdelen och märkte att negativa railen fladdrar i spänning (positiva sidan dock stabil, hur kommer det sig?). Trafon jag använde har för låg sekundärspänning, 2x18V, vilket är för lite då det försvinner ca 1V i likriktningen samt behövs 2-3V marginal för dropout i regulatorerna. Får skaffa en annan trafo.

Börjar nu fundera på chassilayout och programmering. Tänkte även koppla upp allt och testa innan montering i chassi.

Kommer troligtvis att byta mjukvarulösning i raspberry pi också, från Mopidy till Volumio (https://volumio.org/) vilket verkar vara en riktigt bra lösning! Ska testköra lite i julhelgen tänkte jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
fjutten
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 augusti 2008, 16:22:54
Ort: Stockholm

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av fjutten »

[quote="MiaM"]Det är väl en "fristående" lindning - då borde det inte kunna bli nån jordslinga väl?[/quote]

Underdimensionerade motståndet ganska rejält (glad amatör) så den vita röken rymde. Kör numera med en bygel!
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av MiaM »

Att det går nämnvärd ström genom det motståndet säger att lasten på de båda halvorna på nätagget är olika. Både spänningsfallet över motståndet i sig och skillnaden i last (som egentligen innebär att du borde ha lite skillnad i storlek på glättningskondingar på de båda sidorna) förklarar att trafon inte räckte till ena halvan.

Har du provat att mäta spänningarna igen efter att du byglat motståndet? Om det bara saknas pyttelite spänning så kanske större glättningskondingar kan räcka.

Men tänk också på hur mycket nätspänningen i vägguttaget får variera. Just för (stabiliserade) nätdelar är en vridtrafo bra att ha. Om du inte har en vridtrafo så kan du köra 50Hz sinuston genom en fet stryktålig stereoförstärkare som driver en nättrafo baklänges, och låta den ge varierbar 230V till det du vill mäta på. Då kan du också testa vad som händer om du har t.ex. övertoner / ojämn vågform på elnätet.
fjutten
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 augusti 2008, 16:22:54
Ort: Stockholm

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av fjutten »

Efter att ha eldat upp en del komponenter på förstegskortet hittade jag felet. Jag hade parallellkopplat transformatorns sekundärlindningar, de ska såklart vara seriekopplade i denna tillämpning. Learning by burning, lär inte göra den missen igen! Väntar nu på lite nya komponenter, hoppas kunna testköra hela setupen inom ett par veckor! Därefter väntar chassidesign osv.

Har även bestämt mig för att slopa raspberry pi, åtminstone för spotify. Köpte en Chromecast Audio som fungerar mycket bra med spotify och ljudkvaliteten är ok med rätt inställningar. Kommer det en linuxversion av spotify med stöd för spotify connect så byter jag dock till raspberryn.

Testkörde fjärrstyrningen av reläkorten med gott resultat, fjärren fungerar från alla rum i lägenheten och hela trapphuset! Får se hur jämn volymändringen blir med nuvarande programmering, kräver nog en del modifikation.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
fjutten
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 augusti 2008, 16:22:54
Ort: Stockholm

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av fjutten »

Så här några år senare har jag kommit ganska långt med projektet!

Tyvärr måste jag dock inse att livet kommit emellan och jag undrar därför om någon skulle vilja att ta över och färdigställa bygget?

Kort status:
- Basfunktionerna testade och funkar ok, finns lite jordbrum som behöver fixas och nätdelen blir lite för varm (spänningsregulatorern).
- Arduinostyrningen funkar bra 90% av tiden men ibland beter sig reläerna obereäkneligt och jag är relativt säker på att det är EMC-relaterat, se temporär "kabeldragning"/råttbo på bilden nedan.
- Det saknas vissa delar i koden för styrning av LED's och några andra saker.
- Spotify connect och DAC via raspberry pi funkar prima.
- Chassit stort sett färdigt. Har ingen bild på frontpanelen som är av ek med osynliga hål genom vilka LEDs ska lysa.
- Fjärrkontrollen byggd på experimentbräde tillsvidare, men finns CAD-modell att bygga efter samt alla komponenter (rotary encoder, batteri, laddare, osv.).

Jag kommer såklart se till att den som eventuellt tar över får mer bakgrund och dokumentation.

Skulle helst lämna över till någon som har ambition att färdigställa bygget. Sekundärt någon som vill använda prylarna till annat.

Skriv här eller skicka PM om du är intresserad!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar