Arduinostyrd förförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
fjutten
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 augusti 2008, 16:22:54
Ort: Stockholm

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av fjutten »

Glenn: Juste, i bilen har jag nog också använt det. Funderade på att ha digital volymkontroll först (PGA2311) och då kan man nog fixa balanskontroll utan större problem. Har googlat runt en del efter inspiration men har nog inte sett ett enda DIY-bygge som har balanskontroll.

Nu har jag beställt PCBer från smart-prototyping.com. Lägger upp bilder när korten kommit!
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av MiaM »

Om du ändå ska ha reläbaserad volymkontroll så verkar en separat mute inte jättenödvändig, väl?

Jag hade helt på magkänsla satt motstånd på kanske 10k parallellt över den del av mute-reläet som leder i normalläget. Vid mute så kommer vald ingång då jordas via 10k, vilket laddar ur eventuell DC som kan komma skräpandes påväg in från nån signalkälla med obalanserad matning och seriekonding på utgången (läs: typ allt från före op-förstärkare blev vanligt, även om det nog kan tänkas sitta egna motstånd i de flesta sådana apparater).


P.S. Elektor har (givetvis) redan byggt den här typen av grejer, tror det var i början av 90-talet / slutet av 80-talet de hade dille på att då och då bygga ett försteg mer audiofilmässigt än det andra...
fjutten
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 augusti 2008, 16:22:54
Ort: Stockholm

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av fjutten »

Första omgången kort har kommit från smart-prototyping. De har gjort ett mycket bra jobb att leverera 6 st kort för endast 10 USD! Jag har däremot gjort några tabbar: avstånd kring hål, storlek på text och ett relä som hamnat på fel sida (ska dock inte vara något problem eftersom de är symmetriska). Får se om det blir en revidering av layouten.
MiaM: Mute-reläet är helt riktigt överflödigt i min tillämpning, men kanske kan vara till nytta för någon annan som vill använda korten.

Nästa steg är attenuatorn för volymreglering, bifogar schema och layout. Jag har inte bestämt värden för resistorerna ännu, måste räkna lite först. Någon som hittar konstigheter i schema/layout?

Köpte även en induktionsladdare från smart-prototyping (länk nedan) som jag tänkte använda för att ladda fjärrkontrollen.
http://smart-prototyping.com/index.php? ... uct_id=211
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av maDa »

Häftigt projekt. Har också haft planer på lite liknande. Ser fram emot detta :)
fjutten
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 augusti 2008, 16:22:54
Ort: Stockholm

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av fjutten »

Hög tid för lite uppdatering här!

- Ingångsväljaren är färdiglödd och testkörd, fungerar bra (SSOP-sockel var svårt att löda, men det gick med fluss)
- Attenuatorkorten har kommit och montering påbörjad (även 0603-motstånd var pilligt, väljer en större kapsel nästa gång).
- ODACen är testkörd och skillnaden mot datorns 3,5 mm är stor!
- Raspberry Pi 2 är inköpt, har börjat leka lite med olika OS. Har förhoppningar att Spotify ska släppas som fullversion till Linux, då kan jag använda Connect-funktionen för att styra musik från mobilen. Fram tills dess tänkte jag testa Mopidy (https://www.mopidy.com/).
- Funderar på att trycka in ett RIAA-steg i burken också, troligtvis ljudtekniska sällskapets design (LTS-RIAA). Kommer att ge mig på en egen PCB-design vilket troligtvis kommer att ta en del tid då många av komponenterna är lite udda och säkert utgående. Om någon vill samarbeta här så är det välkommet!
- Har börjat kika på design av nätdel(ar), blir troligtvis ett eget kort.
- Tänker även designa en SMD-version av försteget (N5MD).

Är imponerad av smart-prototyping som lyckas leverera snygga kort till ett väldigt lågt pris. Får 5 st kopior av korten för ca 11 USD + frakt, otroligt. Om någon vill ha ett kort eller två så kan jag skicka mot fraktkostnad.

Många roliga saker på listan, time is the enemy!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av ensten »

Jag håller på med ett projekt med en Raspberry Pi med Volumio på. Funkar bra med Spotify och kan också fungera som AirPlay-mottagare. Det är en dedikerad dist så den körs huvudlöst med enbart ett webgränssnitt.
fjutten
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 augusti 2008, 16:22:54
Ort: Stockholm

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av fjutten »

Har nu fått igång mopidy på Raspberryn! Mopidy har inget grafiskt interface utan allting styrs från en klient, i mitt fall MPDroid, en MPD-klient (music player daemon). Det finns bra dokumentation på mopidys hemsida, för den som vill veta mer (https://docs.mopidy.com/en/latest/).

Har ritat upp schemat för LTS-RIAAt i eagle, nätdel och saknas än så länge. Läser in mig på LM317/337 inför design av nätdelar.

Hann även leka lite med fjärrkontrollens strömhantering. Tänkte använda en Arduino Pro Mini och undersöker nu vilka komponenter som kan plockas bort (LEDs, spänningsregulator, etc). Skulle kunna göra ett eget kort men har förmodligen gott om plats i fjärren så jag väljer att undvika detta. Finns en del bra sleep-funktioner och liknande som kan användas för att spara ström när fjärren inte används.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor
Inlägg: 542
Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
Ort: GBG

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av Greve Hamilton »

Vad är poängen med att parallellkoppla två OP sådär? Är väl knappast någon större last som de driver.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5451
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av anders_bzn »

Att minska bruset skulle jag tro.
fjutten
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 augusti 2008, 16:22:54
Ort: Stockholm

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av fjutten »

[quote="Greve Hamilton"]Vad är poängen med att parallellkoppla två OP sådär? Är väl knappast någon större last som de driver.[/quote]

Jag har inte bekantat mig med konstruktionen ännu, men den finns dokumenterad i tidskrifter från LTS.

Dagens övningar med strömhantering resulterade i nästan 90% minskning av strömmen när fjärrkontrollen inte används. Lödde bort ett par lysdioder och spänningsregulatorn samt programmerade in ett par funktioner som försätter olika komponenter i sovläge. När fjärren inte används drar den 0,2 mA vid 3,3 V. Det går säkert att jaga en bit till, men det räcker för min applikation. Kommer förmodligen använda ett batteri med 9,62 Wh vilket skulle ge ca 2 år i viloläge, more than enough.

Kan rekommendera denna sida för den som vill läsa mer: http://www.gammon.com.au/forum/?id=11497

Idle: Fjärren är redo att användas.
radio.powerDown: Radiosändaren (nRF23l01) sätts i viloläge, kan startas snabbare än man hinner reagera på.
SLEEP_MODE_PWR_DOWN: Arduino försätts i sovläge och det tar några märkbara tiondelar av en sekund för att fjärren ska hoppa igång igen.

Kommer att justera tiderna för de olika lägena, men tänker mig ungefär 1 s för radion och kanske 10 s för Arduinon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor
Inlägg: 542
Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
Ort: GBG

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av Greve Hamilton »

anders_bzn skrev:Att minska bruset skulle jag tro.
Rimligt. Kändes löjligt bara, men det kanske är något man märker av...

För den intresserade:
http://www.linear.com/solutions/5657
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5451
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av anders_bzn »

Det är ganska hög förstärkning så det gör säkert nytta. Jag byggde ett RIAA steg för något år sedan, vrider man volymen på förstärkaren högt när man har pickupen i luften hör man faktiskt att det brusar svag.
fjutten
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 augusti 2008, 16:22:54
Ort: Stockholm

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av fjutten »

Dags för mig att försöka förstå det här med impedans i de olika stegen! Jag ställer alla dumma frågor jag kan komma på.

1. Signalkällor: Efter lite googling gissar jag ca 100-1kOhm beroende på typ av källa. Kan det vara rimligt?

2. Ingångsväljare: Endast reläer som kopplar signalen = ingen impedans?

3. Attenuator: In- och utgångsimpedans ska väljas. Man vill hålla nere resistansen för att minska "current noise", 5 kOhm ingångsimpedans kanske är rimligt? Utgångsimpedansen måste vara högre, vad ska man tänka på här?

4. Försteget: Ingångsimpedansen ska vara lika stor som attenuatorns utgångsimpedans? Utgångsimpedansen bör vara lika hög som ingångsimpedansen för det slutsteg jag ska använda?

Många frågor, hoppas att någon har ledtrådar/svar!
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av opampen »

Ingångimpedansen är lämpligt att lägga omkring 50-100 k Ohm. 5 kohm är för lite då det blir förluster i förstärkarsteget och i signalkällan . Det är alltså bättre att förstärkarens inimp. är betydligt större än vad den anslutna signalkällans, (utimpedans) alltså (CD, bandspelare, telefon mm.) har.

Samma sak när det gäller utimpedansen alltså från förstärkaren den ska vara låg för att få så lite förluster som möjligt, omkring 100-500 Ohm. som du sen ansluter till slutsteget som kan ha en impedans på omkring 50-100 k Ohm.
fjutten
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 augusti 2008, 16:22:54
Ort: Stockholm

Re: Arduinostyrd förförstärkare

Inlägg av fjutten »

Läser och funderar fortfarande på impedanser, får se om jag landar i något snart.

Har i alla fall beställt kortet till själva försteget, senaste schemat nedan. Hittade även ett grymt verktyg för att visualisera sitt PCB genom att dra-och-släppa sina gerber-filer på en hemsida, grymt smidigt! http://mayhewlabs.com/3dpcb
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar