Bil EL - Volvo 850
Postat: 24 juli 2015, 20:36:57
Hej på er,
Söker kunskap om ifall det finns någon central +12V kopplingspunkt i Volvo 850 (855) -94, gärna framme vid säkringsboxen, utan att man behöver hoppa på batteriet direkt. Ska ut och kolla lite, men är inte så säker på att jag hittar något om jag inte börjar rota.. Men ska titta efter det om jag hittar något, men för att se om det finns någon ledig säkringsplats, vilket det borde göra?
Tanken är en helt ny dragning för ett 12V uttag i bagageutrymmet. Se följande schema;
Vad tror ni? Lite overkill eller blir det bra? Kan säkerligen köra med kabelarea på 1,5mm2 men tänkte mig en 2,5mm2 bara för att vara på säkra sidan. Denna kabel är alltså den delen mellan +12V - säkring - relä pin 30 och sedan ut på 87 till 12V uttaget och sedan tillbaka på jordsidan till chassit.
"Tändningstråden" kallas väl även tändningsplus, har jag fått fram ska kunna vara Gul/Lila (YEL/VIO).. Den ska jag koppla på relät till 85 och sen jord till 86.
Idén är ju då att när man slår på tändningen så får jag spänning över uttaget. Säkringen är tänkt att sitta helst direkt i säkringsboxen, men annars i närheten. Så vid fel har man en helt död slinga bort till bagaget.
Vad tror ni om detta?
Någon idé om central kopplingspunkt för +12V runt säkringsboxen?
Tack på förhand!
Söker kunskap om ifall det finns någon central +12V kopplingspunkt i Volvo 850 (855) -94, gärna framme vid säkringsboxen, utan att man behöver hoppa på batteriet direkt. Ska ut och kolla lite, men är inte så säker på att jag hittar något om jag inte börjar rota.. Men ska titta efter det om jag hittar något, men för att se om det finns någon ledig säkringsplats, vilket det borde göra?
Tanken är en helt ny dragning för ett 12V uttag i bagageutrymmet. Se följande schema;
Vad tror ni? Lite overkill eller blir det bra? Kan säkerligen köra med kabelarea på 1,5mm2 men tänkte mig en 2,5mm2 bara för att vara på säkra sidan. Denna kabel är alltså den delen mellan +12V - säkring - relä pin 30 och sedan ut på 87 till 12V uttaget och sedan tillbaka på jordsidan till chassit.
"Tändningstråden" kallas väl även tändningsplus, har jag fått fram ska kunna vara Gul/Lila (YEL/VIO).. Den ska jag koppla på relät till 85 och sen jord till 86.
Idén är ju då att när man slår på tändningen så får jag spänning över uttaget. Säkringen är tänkt att sitta helst direkt i säkringsboxen, men annars i närheten. Så vid fel har man en helt död slinga bort till bagaget.
Vad tror ni om detta?
Någon idé om central kopplingspunkt för +12V runt säkringsboxen?
Tack på förhand!