Fanns någon typ av runda syrabatterier förr (för extremt länge sedan, så länge sedan att de har antikvärde idag tror jag) som mina föräldrar också var helt hysteriska kring, antagligen kunde de inte heller skilja på batterier (i allafall inte morsan, farsan höll väl mest för att man inte skulle ränna runt i byns soptunnor då han tyckte det var pinsamt tror jag...) "Gå genast och tvätta händerna med massor av vatten- och tvål!!" Säkert en kvarleva därifrån.

Smörblommor, Liljekonvaljer, (och i synnerhet) Kabbelekor och sådant innebar också raka spåret in i badrummet när morsan såg det... (alla är dock giftiga men man får inte klåda av dem ( man måste äta rätt mycket för att stryka med av smörblommor och deras släktingar även om det för visso är tekniskt möjligt men jag tror Kabbelekor (som hör till samma släkte) också, förutom att de är giftiga, var för att få ungarna att hålla sig borta från sjöar och vattendrag där de växer, förståeligt idag dock att man vill det som förälder...), dock är ju den söta Liljekonvaljen mycket giftig om man äter den)
Man blir alltid hysterisk som förälder tror jag.