Sida 1 av 3
Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.
Postat: 3 maj 2015, 15:59:30
av Andy
Har kollat lite olika ställen på Internet i ämnet men "fakta" varierar så jag vänder mig till EF's kunskapsbank.
Aktuellt är att punktsvetsa elektriska förbindningar koppar-koppar, alu-alu och koppar-alu i storleken 10 - 25 kvadrat mm ledararea.
Ledarna kan vara mjuk (mångtrådig koppar) eller en skena av alu eller koppar.
Det är lite dåligt med utrymme på några objekt typ interna förbindningar i startmotorer och liknande.
Finns det några "hands on" erfarenheter med snarlika omständigheter så är det intressant.

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.
Postat: 6 maj 2015, 10:13:06
av ViktorSigg
Den erfarenheten jag har säger att koppar och alu inte kan förbindas, och inte bör förbindas då koppar äter upp alu.
Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.
Postat: 6 maj 2015, 10:50:20
av SeniorLemuren
Då får du skaffa mer erfarenhet.
AlCu-förbindningar
AlCu-förbindningar för Al-kabel är framställda ur massiva material. Vi producerar förbindningarna med friktionssvetsning som innebär att aluminium sammanfogas med koppar. Detta sker när aluminium roteras mot koppar under tryck och det är den metod som ger den bästa förbindningen mellan Al och Cu. Vi tillverkar AlCu-förbindingar av typ AKK, AKS och AKP, men också till stor del kundanpassade förbindningar (även större än 1200 mm²).
Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.
Postat: 6 maj 2015, 11:19:34
av Nerre
Den där ska jag slänga i ansiktet på alla som säger att man inte ska använda kopparpasta på aluminiumfälgar.
Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.
Postat: 6 maj 2015, 12:52:52
av Mizzarrogh
Som sagt, det går men man får använda andra metoder som friktion eller sprängning, etc om man vill ha ett bra resultat, sedan hur det är ur galvanisk synpunkt låter jag vara osagt.
Man kan förena Järn och aluminium med en chockvåg också även om det normalt inte går att svetsa.
Finns ju massor med olika alu legeringar, vissa funkar bra till en sak andra mindre bra osv.
Koppar mot stål är ju inte heller någon bra kombo men på målade plåtfälgar fungerar det ju bra och jag använder det varje år med gott resultat.
(alufälgar vet jag inte, har inte vågat prova även om många säger att det går fint och det gör det säkert också i praktiken tror jag.)
Jag vet inte om det går med bågsvetsning, men koppar mot koppar går fint med en vanlig TIG eller MIG/MAG tex Man får kräma på ordentligt bara.
Alu mot alu går också om svetsaggregatet har stöd för pulsning och klarar så höga effekter, det är inte metallen som är problemet utan oxidskiktet, man får ofta borsta och slipa alldeles innan man kör ihop det underhand och ha borstar och rondell liggande brevid, resten är en tränings sak... alu kör du med rund elektrod och pulsning på hög effekt som sagt.
Koppar kör du vanlig DC men på grund av värmeledningseffekten får man kräma på rätt hårt ibland och lära sig att balansera men det är inte så svårt när man väl lärt sig.
Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.
Postat: 6 maj 2015, 20:21:39
av AndLi
Jag har kört Biltemas kopparpasta på både alu- & stålfälgar i minst 5 år. Det finns fälgar kvar i alla fall och de fastnar då inte (däremot hade bilmeken inte kladdat på något när han bytte bromsskivor bak, så de fälgarna satt som berget på de nyrostade skivorna...)
Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.
Postat: 6 maj 2015, 20:27:31
av Mizzarrogh
Ok, då vågar man kanske prova...
Mest WV fälgarna som sitter som berget när man skall ha loss dem, var tvungen att använda tunga redskap att slå loss dem med förut då det inte ens räckte att sparka på dem så att bilen hotade att ramla av domkraften, Japanarna verkar veta hur man gör fälgar däremot...
Efter kopparpastan går det nu nästan att rucka loss dem med händerna.

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.
Postat: 6 maj 2015, 20:33:49
av wombat
Nerre skrev:Den där ska jag slänga i ansiktet på alla som säger att man inte ska använda kopparpasta på aluminiumfälgar.
Kort:
Suck!
Långt:
Det GÅR att sammanfoga koppar och aluminium utan problem.
De flesta användningsområden för detta är i torra saltfria miljöer.
Bilfälgar marineras vintertid (i södra halvan av landet) i saltlake.
Fälgen blir till offeranod.
Jag säger inte att fälgen försvinner på en vinter,
men varför vill du prompt använda just kopparpasta?
Det finns ju tusen andra fetter som funkar bättre?
Jag brukar dutta hjulbultarna mot fettet på kulskruven i domkraften.
Funkar perfekt.
/w
Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.
Postat: 6 maj 2015, 20:40:21
av wombat
Mizzarrogh skrev:fälgarna som sitter som berget när man skall ha loss dem, var tvungen att använda tunga redskap att slå loss dem med förut då det inte ens räckte att sparka på dem så att bilen hotade att ramla av domkraften
Knepet är att du först lossar alla bultar typ ½ varv.
Sedan hissar du upp bilen och byter hjul och drar fast lite lagom.
Därefter efterdrar du när bilen står på marken igen.
Klart.
Jag använder bilarnas originalverktyg. (V70+Mazda 323)
När jag lossar trycker jag till med foten, lätt som en plätt.
(om inte bilen varit på verkstad, då har de alltid dragit med 2500NM.

)
Sedan skruvar jag åt med generös handkraft.
(men först liiite fett på gängan.)
/W
Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.
Postat: 6 maj 2015, 21:17:36
av Mizzarrogh
Det är ju exakt så jag gör...
Edit, det är fälgarna jag snackar om alltså, inte bultarna, På Toyotan lossar de nästan av sig själva när man lossat bultarna.
Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.
Postat: 6 maj 2015, 21:34:53
av wombat
Ahh, ok, sorry!
Jag massuppfittade visst!
/W
Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.
Postat: 6 maj 2015, 21:35:46
av Mizzarrogh
Mest logiskt att tänka så.
Kan inte minnas att jag någonsin haft det problemet med Volvofälgar heller.
Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.
Postat: 6 maj 2015, 22:10:04
av Nerre
Jag har kört kopparpasta i 10 år mina aluminiumfälgar och det syns inte ett spår av korrosion. Jag har aldrig hört att nån har råkat ut för det, alla säger bara att man KAN råka ut för det.
Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.
Postat: 6 maj 2015, 22:53:18
av Anders Olsson
Mizzarrogh skrev:
Mest WV fälgarna som sitter som berget när man skall ha loss dem, var tvungen att använda tunga redskap att slå loss dem med förut då det inte ens räckte att sparka på dem så att bilen hotade att ramla av domkraften, Japanarna verkar veta hur man gör fälgar däremot...
Lite offtopic, men:
Skruva tillbaks muttrarna på de fälgar som inte lossar och sedan lossar du muttrarna ett halvt varv.
Sedan kör du en vända på parkeringen, gärna med älgtest och fullgas/broms.
Även de mest motstridiga fälgar är nu lösa

Re: Punktsvetsa koppar & aluminium, erfarenheter.
Postat: 6 maj 2015, 22:56:40
av frownlayer
den metoden fungerade inte på min peugeot när jag skulle byta till sommardäck för första gången. 5min med kopparslägga och träbitar löste problemet.