Skall ELFA sluta med PIC? Alternativ i Sverige?
Skall ELFA sluta med PIC? Alternativ i Sverige?
Idag när jag skulle förbereda en beställning på ELFA ser jag till min förfäran att de har låga lagersaldon och röda priser med "så långt lagret räcker" på samtliga PIC MCU. Ger ett starkt intryck av agt det är total utförsäljning på gång, men hittar ingen närmare info. Någon här som vet?
Vad finns det i så fall för bra alternativ i Sverige för privatpersoner? Givetvis med stort sortiment i övrigt också och drägliga priser inklusive frakt.
Vad finns det i så fall för bra alternativ i Sverige för privatpersoner? Givetvis med stort sortiment i övrigt också och drägliga priser inklusive frakt.
Re: Skall ELFA sluta med PIC? Alternativ i Sverige?
Måste vara svårt att driva det med vinst med 1.030 olika modeller och
med en tillverkare som har en bra egen näthandel (MicrochipDIRECT).
Jämför med AVR (134), ARM (39) eller MSP430 (27 olika modeller).
med en tillverkare som har en bra egen näthandel (MicrochipDIRECT).
Jämför med AVR (134), ARM (39) eller MSP430 (27 olika modeller).
Är det verkligen ett så bra alternativ med tanke på frakten? De tar ungefär USD10 i frakt och skickar endast som tnt global express. Hade föredragit vanligt brev, då finns det en rimlig chans att det slinker igenom. Premiumservice är både svindyr och enligt min erfarenhet i stort sett garanterat moms och avgift.
Givetvis vill jag beställa inom Sverige eller i varje fall inom EU och från ett företag som har allt (1 frakt, inte två) och med rimlig fraktkostnad.
Givetvis vill jag beställa inom Sverige eller i varje fall inom EU och från ett företag som har allt (1 frakt, inte två) och med rimlig fraktkostnad.
bejokrn kan ha, var länge sedan jag kollade.
http://www.tme.eu/se/ säljer microchip. Kan vara ett alternativ om de har de grejerna du söker. Beställde lite grejer där för ett tag sedan och det funkade fint.
Man kan väl köpa farnells sortiment genom Electrokit som privatperson, eller?
/Daniel
/Daniel
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Just Microchips vansinniga utbud gör att jag inte tar in dem i sortimentet.
Det är omöjligt att förutspå i kristallkulan vad folk vill köpa för modell/er
Den lite roliga anledningen till att de har så många är att varje chip testas och
är "fullsketna" med funktioner.
Men funkar t.ex. inte ADn så bränner man bort den med en fuse och säljer den som en utan AD.
(detta sade en Microchip representant för x antal år sedan på ett seminarie)
Swech
Det är omöjligt att förutspå i kristallkulan vad folk vill köpa för modell/er
Den lite roliga anledningen till att de har så många är att varje chip testas och
är "fullsketna" med funktioner.
Men funkar t.ex. inte ADn så bränner man bort den med en fuse och säljer den som en utan AD.
(detta sade en Microchip representant för x antal år sedan på ett seminarie)
Swech
Det är ju inte någon rolig anledning, snarare tvärtom.
En annan tänkbar och pinsam förklaring är att tillverkarna vill kränga
stora mängder som de vet inte når längre än till distributörernas lager.
Att man vill lura distributörerna med andra ord. Förlorar säkert på det i längden,
men här är väl här kortsiktighet som gäller.
Borde inte 'marknaden' kunna enas om ett begränsat basutbud?
En annan tänkbar och pinsam förklaring är att tillverkarna vill kränga
stora mängder som de vet inte når längre än till distributörernas lager.
Att man vill lura distributörerna med andra ord. Förlorar säkert på det i längden,
men här är väl här kortsiktighet som gäller.
Borde inte 'marknaden' kunna enas om ett begränsat basutbud?
Sodjan hade ju just ett lämpligt urval av några få och användbara kretsar för hobbyister tidigare. Hade varit ett trevligt initiativ om t.ex. Swech hade tagit upp detta nu när Sodjan har slutat. Givetvis med ett uppdaterat utbud. Det har ju tillkommit en del nya kretsar som är lägre prissatta alternativ till de äldre typerna. Bl.a. 16F1459 med kristallfri USB och mycket annat till ett väldigt lågt pris.
Jag la ner när ELFA plötsligt satte väldigt rimliga priser.
Fanns ju liksam ingen anledning längre då...
Jag tycker ELFA borde ha plockat bort att gamla OTP
("C") modeller och kanske ha erbjudit 100-200 typer.
Sen blir det ju många om man ska ha alla 4-5 kapslar
av alla typer också...
Fanns ju liksam ingen anledning längre då...

Jag tycker ELFA borde ha plockat bort att gamla OTP
("C") modeller och kanske ha erbjudit 100-200 typer.
Sen blir det ju många om man ska ha alla 4-5 kapslar
av alla typer också...

Lagret skall flyttas till Nederländerna och slås ihop med flera andra lager, mer troligt att de säljer ut så mycket som möjligt istället för att transportera iväg det. Eller så har Microchip beordrat ÅF-ledet att rotera ut hyllvärmare för att sortimentet skall göras om till höstenMarta skrev:Idag när jag skulle förbereda en beställning på ELFA ser jag till min förfäran att de har låga lagersaldon och röda priser med "så långt lagret räcker" på samtliga PIC MCU. Ger ett starkt intryck av agt det är total utförsäljning på gång, men hittar ingen närmare info. Någon här som vet?

Det är samma röda priser på t.ex. hundratals Panasonic-kondensatorer, jag tror inte Elfa skall sluta med Panasonic, de vill bara tömma hyllorna.
Jaaa... dom har ju lager i egen regi på svin-dyr tomtmark i Stockholm.
Det har länge funnits företag som sköter om lager + logistik + postorder till väldigt låga kostnader. Att sköta det på egen hand i liten skala är troligen dyrt.
Det har länge funnits företag som sköter om lager + logistik + postorder till väldigt låga kostnader. Att sköta det på egen hand i liten skala är troligen dyrt.
Bli väl som farnell. Man får 2-3paket för att det ligger på olika lager...